Een beklimming van de Kilimanjaro

(Omhoog via de Machameroute en omlaag via de Muranguroute)

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Klik op het plaatje links, als je het zijaanzicht van de route over de top wilt zien

Klik op het plaatje rechts, als je het bovenaanzicht van de route over de top wilt zien

Algemene beschrijving en waarschuwing

De Kilimanjaro is de hoogste berg van Afrika. De beklimming via de normaalroute (de Muranguroute) omhoog en daarna dezelfde weg omlaag is technisch gezien niet moeilijk. Als je hem op die manier "beklimt", dan heb je geen klimspullen nodig. Toch moet de beklimming van deze berg niet onderschat worden. Het hoogste punt van de kraterrand van de Kibo (Uhuru Peak , 5950 m) ligt ver boven de hoogste Alpentoppen en de zuurstofdruk is daar dus laag. Om de top te halen, zal je lichaam voldoende geacclimatiseerd en in een perfecte conditie moeten zijn.
Nog teveel toeristen denken deze tocht in 5 dagen (waarbij men na 3 1/2 dag op de top staat) te kunnen doen en dan ook nog onvoorbereid. Het is dan ook niet verrassend, dat het grootste deel van de wandelaars, die een poging "waagt" met een trekking via een van de trekkingsbureau's, de top niet haalt.
Wij (Peter en ik) hebben van tevoren voor de beklimming aan onze conditie gewerkt. Ons leek een beklimming en een afdaling langs dezelfde route minder ideaal. Wij kozen ervoor om langs de Machame route omhoog te gaan en langs de normaalroute (Muranguroute)  omlaag te gaan. Het laatste deel van de Machameroute (van 5000 meter tot de kraterrand op ongeveer 5700 meter). bestaat voor een groot deel uit een gedeeltelijk verijsde sneeuwhelling. Het gebruik van een pickel of ijsbijl is zeer aanbevelenswaardig. Omdat wij 5 dagen voor de beklimming en de afdaling te kort vonden, besloten wij ook een extra acclimatisatiedag in te bouwen. Desondanks moest Peter op de ochtend, dat wij vanaf 4600 meter naar de top zouden klimmen, afhaken. Vreselijke hoofdpijnen brachten hem ertoe af te dalen.

Een mogelijk alternatief beklimmingsschema

Als je niet de moeilijke Machame route wilt gebruiken, maar via de gemakkelijkere Muranguroute (heen en terug dezelfde route) de beklimming wilt doen, dan kan je gebruikmaken van het onderstaande klimschema:

Loopdag  Van ...   naar ...... hoogteverloop Loopduur
1 Vanaf Marangu Village (entree park) naar Mandara hut Van 1800 m naar 2700 m 3 à 4 uur
2 Vanaf Mandara hut naar de Horombohut Van 2700 m naar 3720 m 5 à 7 uur
3 Acclimatisatiedag : 's ochtends vanaf Horombohut zonder bagage lopen naar het zadel tussen Uhuru en Kibo, 's middags weer terug naar de Horombohut Van 3720 m naar 4200 a 4300 m en weer terug naar 3720 m afhankelijk van conditie/ acclimatisatietoestand, veel of weinig
4 Vanaf de Horombohut naar de Kibohut  Van 3720 m naar 4703 m 6 à 7 uur
5 Vanaf de Kibohut naar Gillman's Point kraterrand) Van 4703 m naar 5680 m 5 à 6 uur
Vanaf Giilman's point naar Uhuru Peak (hoogste punt van kraterrand) Van 5680 m naar 5895 m 1 à 2 uur
Vanaf Uhuru Peak terug naar de Horombohut Van 5895 m naar 3720 m 3 à 4 uur
6 Vanaf de Horombohut naar de Park ingang  Van 3720 m naar 1800 m 5 à 7 uur

Een nog betere voorbereiding voor de beklimming van de Kilimanjaro is eerst de lagere Mount Meru te beklimmen. Na deze beklimming heb je dan al enige acclimatisatie verkregen.

Een goede gids voor de voorbereiding van de beklimming is de Trailblazer gids van Henry Stedman (zie literatuur)

Gedetailleerde beschrijving

Na twee dagen onderhandelen in Moshi vonden we een geschikt trekkingbureau, die ons een kok/gids en een drager kon leveren. Omdat de meeste groepen van twee personen meer dan een drager meenemen, moesten wij ook een groot deel van de bagage (onze eigen rugzak en wat eten) dragen. Hieronder volgt een korte beschrijving van onze tocht in juli 1992.

17 juli

Met een taxi werden we van Moshi naar Machame Gate gebracht. Van de Machame Gate (1800 m) liepen we naar de Machame Hut (3000 m) over een modderig paadje door het oerwoud. Tijdens onze tocht omhoog viel er een druilerige neerslag. We hebben onze tent naast de hut gezet. Onze drager en gids sliepen in de hut.

Grote foto is 125 Kb

foto 1, Het pad omhoog vanaf de Machame Gate naar de Machame Hut loopt door een dichte vegetatie

18 juli

Van de Machame Hut gingen we naar het Shira plateau (3800 m). We liepen door een open "heideachtige" vegetatie.Op de hellingen groeien tussen de heideplanten reuzenkruiskruiden (Senecio). De onderstaande foto's geven deze planten weer. Op het plateau hebben we weer onze tent neergezet, terwijl onze gids en drager in een grot sliepen.

Grote foto links is 137 Kb, rechts 131 Kb

foto 2, Helling van de Kilimanjaro (ongeveer 3000 m hoogte) met Senecio johnstonii

foto 3, Detail van die helling

19 juli

In de ochtend doen we het rustig aan. Het is vandaag acclimatisatiedag, dat betekent 's nachts niet al te hoog slapen, maar overdag het lichaam onder druk zetten door een wandeling naar boven te maken.  Op een korte ochtendwandeling rond om onze tent, maak ik onder andere de onderstaande foto's.

Grote foto links is 83 Kb, rechts 101 Kb

foto 4, Uitzicht van het Shiraplateau op Mount Meru

foto 5, Uitzicht over het Shiraplateau met op de achtergrond de Mount Meru

Aan het einde van de ochtend maakten we een wandeling van een paar uur omhoog. We liepen naar
4200 m en daarna weer terug naar het Shira plateau (3800 m).

Grote foto links is 125 Kb

foto 6, Op 4200 meter hoogte kijken we uit op de hoogste krater van de Kilimanjaro, de Kibo De grond is spaarzaam begroeid met alpiene plantjes

20 juli

Van het Shira plateau (3800 m) sjokten we omhoog naar de Lava Tower (4600 m), waar we vroeg in de middag aankwamen.

Grote foto links is 115 Kb

foto 7, Uitzicht op de westelijke kraterwand van de Kibo vanaf onze kampeerplek bij de Lava Tower

21 juli

Peter gaat naar beneden omdat hij een bonkend hoofd heeft. Ik ga om 6.00 met de gids vanaf Lava Tower omhoog naar de kraterrand (5700 m), Om 11.38 bereiken we de westelijke kraterrand van de Kibo.

Grote foto links is 88 Kb

foto 8, Uitzicht vanaf de westelijke kraterrand op het Shiraplateau en de Mount Meru in de verte

Vanaf de westelijke kraterrand liepen we door de besneeuwde krater naar de zuidelijke kraterrand  Ik zie mooie ijspartijen. Wij rusten even onder aan Uhuru Peak (het hoogste deel van de kraterrand van de Kibo). Ik kreeg met moeite 3 biscuitjes naar binnen (door de misselijkheid) en ik besloot daarom dit kleine hobbeltje van150 à 200 m niet te beklimmen.

Grote foto links is 43 Kb, rechts 72 Kb

foto 9 en 10. In de kraterr van de Kilimanjaro zien we sneeuw en ijswanden

Daarna liepen we naar een plek op de zuidelijke kraterrand, die Stella's Point (5760 m) heet. Dit punt is nu mijn hoogst beklommen punt.

Grote foto links is 73 Kb

foto 11, Uitzicht op de krater (helemaal rechts)  en Uhuru Peak (achter) vanaf Stella's Point (zuidelijke kraterrand van de Kilimanjaro op 5769 m)

Vandaar gingen we naar de zuidoostelijke kraterrand (Gillman's Point, 5685 m) .

Grote foto links is 61 Kb, rechts 88 Kb

foto 12. Uitzicht op de binnenkrater vanaf Gillman's Point (zuidoostelijke kraterrand van de Kilimanjaro op 5685 m)

foto 13, Uitzicht vanaf Gillman's Point (kraterrand Kibo) op het zadel (tussen de Kibo en de Mawenzi) en de Mawenzi zelf

Daarna daalde ik snel langs de gruishelling af. In de middag namen  we een kleine pauze bij de Kibo hut (4703 m). Daarna liep ik enige tijd over het zadel tussen de 2 toppen van de Kilimanjaro.

Grote foto links is 82 Kb

foto 14. Tijdens mijn wandeling over het zadel kijk ik uit op de Mawenzi

We liepen over een gemakkelijk pad langzaam naar beneden,  naar de Horombohut (3720 m).

22 juli

Van de Horombohut (3720 m) liepen we door een oerwoudachtige vegetatie, maar de paden zijn hier behoorlijk breed. We zien weer bomen met daarin mossen.

Grote foto links is 137 Kb

foto 15. Een boom met mossen erin.

In de middag kwamen we bij Murangu Gate (1800 m) aan , waar we weer opgehaald werden door een taxi.

Allen Bechy

Kilimanjaro
Elm Tree Books, Londen, 1982
ISBN 0-241-10683-4
Dit boek is ook in Nederlanse vertaling te krijgen

Jeanette Hanby
Kilimanjaro National Park
Tanzania National Parks- African Wildlife Foundation, 1987

Leon Laeven
Kilimanjaro- Witte Sneeuw op de Evenaar
in :
Zeven continenten en zeven bergen
Vallekebergse Alpe Vrung
ISBN 90- 5029- 045- 0

Henry Stedman
Kilimanjaro- A trekking guide to Africa's highest mountain
Trailblazer Publications, Surrey, UK, 2003
ISBN 1-873755-65-8
Een goede gids voor het maken van voorbereidingen van de klim

Corien Unger
Op het dak van Afrika- De beklimming van de Kilimanjaro
Op Pad nr 3, april/mei 1999

Links naar homepages over de Kilimanjaro

Een heel boeiende en uitgebreid reisverslag van de beklimming van de Kilimanjaro, ook vanaf de Machame gate, maar vanaf de Lava Tower via een andere route (via de Barancohut en de de Barafuhut) kan je vinden op de Kilimanjaro page van Stefan de Vogel.
Andere interessante sites over de "beklimming" van deze berg in de Engelse taal zijn :

Deze pagina is het laatst aangepast op vrijdag 21 september 2007

Stuur je reactie ! email: Fred Triep

Terug naar:
  • het verhaal over de tocht (verwacht !)