De trektocht van Panikhar over de Himalaya naar Pahlgam (India)

pahlgam2.gif (4027 bytes) Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart  wilt zien.

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje uit het gidsje van Chabloz en Cremieu

Algemene beschrijving

Bij deze tocht passeer je de kam van de Himalaya van noord naar zuid. Je loopt van het 's zomers kurkdroge Ladakh over een pas van 4500 m naar de "moessonkant" van de Himalaya. Je kan in de periode juli- augustus dan ook op steeds meer neerslag rekenen, naarmate je verder de trekking aflegt.
Deze tocht staat in de gids van Chabloz & Cremieu (met kaartje) beschreven van zuid naar noord. Deze route sluit aan op de hindoepelgrimsroute van Pahlgam naar Amarnath. Deze route wordt in grote getale door pelgrims afgelegd na de eerste volle maan in Augustus.
Dit is de tweede tocht, die ik in de zomer van 1989 in Noord- India maake. Bij de eerste tocht, van Lamayuru naar Stok, maakten we (Margriet en ik) gebruik van de diensten van een trekking bureau in Srinagar. Deze tocht hebben we helemaal zelf georganiseerd.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gemaakt met Margriet, Bruno en Tikke. We zijn begonnen met het inslaan van voedsel voor een periode van een week in de grote plaats Kargil. Toen hebben we de bus gepakt van Kargil naar Panikhar. In Panikhar hebben we zelf een paardeman met 2 paarden gehuurd bij de plaatselijke bevolking.

De eerste dag

De eerste dag liepen we naar een kampeerplek onder de Lonvilad  pas (4490 m). Deze pas ligt aan het uiteinde van een ander zijdal dan de beschreven Sagar Nor uit de gids.

hima01b.jpg (12543 bytes) Grote foto links is 103 Kb

links: Het dal van de Chellongrivier omhoog in de richting van de Lonvilad- La

De tweede dag

We passeerden de ijzige pas, waarbij een aantal sneeuwbuien over ons heen kregen. We daalden over de gletsjer af. Deze gletsjer is in de zomermaanden niet bedekt door sneeuw, zodat je alle spleten kunt zien. Het passeren van deze gletsjer is in het begin van het zomerseizoen (juni) en aan het einde van het zomerseizoen alleen veilig te passeren met touwen, gordels en "gletsjerervaring". Aan het einde van de tweede dag kampeerden we onder de gletsjer.

hima02b.jpg (11831 bytes) Grote foto links is 86 Kb en rechts 36 Kb

links: Het uitzicht tijdens de afdaling over de Branktargletsjer vanaf de Lonvilad- La naar het dal van de Kainthal rivier

rechts: Een van de grote spleten in de Branktargletsjer, die gelukkig goed zichtbaar is omdat er geen sneeuw op de gletsjer ligt

hima03b.jpg (7303 bytes)

De derde dag

We volgden anderhalve dag het Kaintha dal, waarbij we onder de boomgrens terecht kwamen.

De vierde dag

Op deze dag gingen we een zijdal van de Kainthalrivier in. Om de Kaintha rivier te kunnen passeren moesten wij over een sneeuwbrug (zie foto hieronder). In het zijdal kampeerden wij bij een klein dorpje van schaapherders onder de Gulgolpas.

hima04b.jpg (13172 bytes) Grote foto links is 108 Kb en rechts 111 Kb

links: Een groot sneeuwveld (met sneeuwbrug) ligt over de Kainthalrivier

rechts: Margriet loopt de sneeuwbrug over naar de andere kant van de Kainthalrivier

hima05b.jpg (11747 bytes)

De vijfde dag

Op deze dag klommen wij via een slingerpad omhoog naar de Gulgol pas (4406 m). Daarna daalden we af naar het meer van Sheesnag, waar een tentenkamp was opgericht voor de pelgrims. Wij kampeerden op een plek buiten het tentenkamp.

hima06b.jpg (11826 bytes) Grote foto links is 91 Kb

links: Uitzicht op de bergen rond Sheesnag vanaf de Gulgol pas

De zesde dag

Op deze dag liepen we tezamen met vele pelgrims over de Mahuganas Top (4400 m) naar Panchtarni (3800 m). Wij kampeerden op een plek bij de samenvloeiing van 5 rivieren (een helige plek voor de hindoes, omdat Shiva hier zijn kosmische dans zou hebben uitgevoerd).

hima07b.jpg (12566 bytes) Grote foto links is 104 Kb

links: Panchtarni, de plek waar 5 rivieren samenvloeien

De zevende dag

Op deze dag lieten we de twee tenten staan op de kampeerplek. Ook de paardemannen en de paarden bleven op deze plek. Wij liepen op en neer naar de grot van Amarnath, waar een grote ijzuil (de fallus van Shiva) zichtbaar is.

De achtste dag

Op deze dag liepen we terug van Panchtarni naar Sheesnag.

hima08b.jpg (12103 bytes) Grote foto links is 100 Kb

links: Uitzicht op een meanderende rivier bij Sheesnag

De negende dag

We daalden verder af naar Chandavari. Vanaf deze plaats is er een verharde weg naar Pahlgam.

De tiende dag

Dit is de laatste dag van onze tocht. Ik had een ontstoken voet en ik neem daarom de taxi naar Pahlgam tezamen met de rugzakken van de anderen. Margriet, Bruno en Tikke liepen de weg af naar Pahlgam.

P. Chabloz & N. Cremieu

Trekking in the Indian Himalaya
Lonely Planet walking guide, 1986
ISBN 0-86442-093-5

Links naar homepages over deze trekking

Deze pagina is het laatst aangepast op zaterdag 25 december 1999 (aangevuld met foto's)