Groot Wandelboek Ardennen

Een beschrijving van 100 nog niet eerder gepubliceerde wandelingen in de Ardennen met een lengte van 5 tot 12 km.

'Groot wandelboek Ardennen’ is er een uit een serie 'Dicht-bij-huisgidsen' die in 1996 een facelift hebben ondergaan. Dit boek is van de auteur Julien van Remoortere en wordt door Lannoo uitgegeven. In dit boek worden 100 nieuwe of in ieder geval nog besproken wandelingen gepubliceerd. De lengte van de wandelingen varieert van 5 tot 12 km, een aantal van deze korte wandelingen, de gemiddelde lengte is 7 km, is goed te combineren. In dit boek is een overzichtskaart opgenomen zodat het selekteren van de wandelingen eenvoudiger wordt. Voorin het boek zijn wat algemeenheden vermeld die het ontstaan van de Ardennen uitleggen. Verder zijn er in dit boek alleen nog routebeschrijvingen opgenomen en maar weinig- en summiere toevoegingen. Het boek is echter met 100 beschrijvingen natuurlijk wel van een onhandige dikte, het past dan ook niet meer eenvoudig in een jaszak.

De tekst is gezet in een magere maar redelijk leesbare letter. Ook in deze uitgave ontbreken de verwijzingen naar het openbaar vervoer. En jawel symptomatisch ook in dit boek wordt de grootte van de parkeerplaats uitvoerig besproken. Bij iedere wandeling wordt vermeld of er een mogelijkheid is om een kinderwagen of rolstoel mee te nemen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de vermelding van de aard van de wandeling, bijvoorbeeld sterk geaccidenteerd of voornamelijk vlak zonder al te veel hoogte verschillen. Bij deze 100 wandelingen treffen we een grote verscheidenheid aan , van grotendeels verhard tot half- en onverhard.

Een nadeel blijft dat de startpunten niet met het OV bereikt kunnen worden of dat dit onvermeld blijft. Het idee ligt hier natuurlijk bij de schrijver van het boek. De wandelingen gaan over goed gemarkeerde paden en verdwalen kan dus bijna niet. Op die nauwkeurige kaart kun je goed zien welk terrein je doorkruist en of er een mogelijkheid is om het pad met een aardig extra ommetje te verlengen. Een, of zelfs enige goede kaarten geven de wandelaar dan ook gelijk de mogelijkheid om wandelingen tot een dagwandeling te combineren.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen en doortrekkers die zich een dagje willen vertreden. Verder kan iedereen die even een eindje wil wandelen gebruik maken van dit boek, daar er voor iedereen wel iets aardigs in te vinden is.

Julien van Remoortere
Groot wandelboek Ardennen
Lannoo, 1996