Onderweg met Sinterklaas

De nummers in de tekst geven aan, waarop Jose Vercoulen gereageerd heeft (zie de reactie van haar)

‘Onderweg met Sinterklaas’, is een dagboek van een pelgrimage (1) onder de bescherming van Sint Nicolaas (2), van Amsterdam naar Bari. De auteurs, twee dames, beschrijven de tocht in een goed leesbare maar (3) aparte stijl. Je kunt de wandeling slechts (4) grote lijnen en van plaats naar plaats volgen en niet per etappe. Vergelijkenderwijs is in ‘Twee Miljoen stappen naar Rome' (5) een leesbaarder boek. Iedere etappe is op een kaart uitgewerkt, zodat je als het ware mee kunt lopen. Het gemis aan contact met het thuisfront vormt bij beide pelgrimages een probleem. (6)  Moderne middelen als een GSM (1995) of palmtop en Internet (2002) vervangen het menselijke contact met het thuisfront niet.

Het principe van een pelgrimage is echter alles achterlaten en reiken naar het gestelde doel.(7)  Uit beide verhalen blijkt dat de auteurs daar niet in geslaagd zijn.(8)  Het gebruik van het Global Positioning System voorkomt niet dat de beide auteurs verdwalen.(9)  De keuze, op advies van lokale bekenden, voor aardige en bewandelbare paden, die niet op de kaart stonden, pakt slecht uit.(10) Het OV wordt voor de verkenning van trajecten benut en de zware bagage in het volgende dorp bij een hotel of pension achtergelaten. (11) De tocht is de volgende dag dan in ieder geval minder zwaar, maar je offert je vrijheid aan dit gemak op, je moet naar je bagage toe. Per persoon woog de bagage met tent, slaapgerei, schilder materiaal, incl rugzak, maar zonder kookgerei circa 18 kg. (12) Een aardige last als je bedenkt dat het advies voor een huttentocht in de Alpen 12 - 15 kg is. Bij die 18 kg zijn de te dragen kleren en schoenen meegeteld, op de dag kleed je je natuurlijk gewoon met schoenen en sokken.(13)  De doelgroep is door de kritische stijl (14) klein en zal zich voornamelijk beperken tot andere pelgrims, belangstellenden en de sponsoren die in het boek vermeld zijn.

De tekst is gezet in een aardige, strakke en moderne letter. Het boek is spaarzaam (15) voorzien van zwart–wit- en kleurenfoto’s en ter plaatse gemaakte mooie tekeningen. Op de overzichtskaart, staan de slaapplaatsen met kilometrage en dan blijkt dat de route in zijn geheel 2303 km lang is.

Sint Nicolaas, die de kapstok (16) vormt voor deze tocht, zorgt bij problemen vaak voor een oplossing. Dit zet zich voort tot na het verschijnen van dit boek, de recensent draagt dezelfde naam en is jaarlijks zelfs schijnheilig.(17)

Auteur: Jose Vercoulen & Francine Frencken
Onderweg met Sinterklaas
Kontrast, 2003