Rustiek kamperen in de Benelux

Dit is een beschrijving van 100 rustieke campings, die gelegen zijn in de Benelux. 'Rustiek kamperen in de Benelux' is er een uit een serie van drie gidsen die door Kosmos worden uitgegeven. Van de genoemde campings, die in Nederland voorkomen, liggen de meeste op onderling beloopbare afstanden.

De door de auteurs bezochte en vermelde campings verdienen het etiket rustiek ruimschoots. Daar de gids maar 100 terreinen en terreintjes beschrijft zijn er nog wel een aantal op te noemen. Maar onder de 100 die er hier gesignaleerd zijn bevinden zich wel een aantal bijzondere ‘campings’, zoals ‘De Lange Paal’, ‘Lies’ en ‘Hoorn’. Maar er zijn ook reuzen bij zoals het ‘Woutershok’ en ‘De Zevenlinden’. In het algemeen is er naar het lijkt geput uit het oude bestand Staatsbosbeheer (SBB). De eerder genoemde terreinen vallen daar onder. Maar sinds de koerswijziging van SBB naar de kerntaken, kamperen viel daar eerst niet onder maar nu weer wel, is dat nu typisch een geval van jammer. Het beheer van de grote terreinen wordt nu onder andere verzorgd door het NIVON. De kleine terreintjes vallen nog wel onder SBB. Verder worden er een aantal terreintjes van de Nederlandse Toeristen Kampeer Club (NTKC) in het boek vermeld. Maar ook hier is bijvoorbeeld een mooi plekje op Texel (met altijd plaats voor een passant) te voet of te fiets onvermeld gebleven.

De auteurs hebben door zich aan de 100 te binden een selectie moeten maken, hiervan liggen er dan 67 in Nederland, 24 in België en 9 in Luxemburg. Rustiek staat in veel gevallen voor rust, eenvoud en kleinschaligheid, maar soms zijn er ook meer en uitgebreide voorzieningen voorhanden. ‘Klein’ kan je soms op het verkeerde been zetten, 260 plaatsen in plaats van 8 plaatsen (met als extra restrictie bij de laatste, niet meer dan 30 personen). Het boek biedt al met al toch een aardig overzicht van op zijn zachts gezegd wandel vriendelijke campings en hun beheerders, met een voor de trekker aardig klimaat. Er is bij iedere camping vermeld wat voor soort camping het is en wat er in de regio aan bijzonderheden bijvoorbeeld bos of architectuur, te zien is. Het is dan ook een aardige gids bij het uitzoeken van een niet langs bewegwijzerde paden gaande wandeling. Maar het volgen van de gemarkeerde paden (LAW’s) kan dankzij de aanwezigheid van de NIVON terreinen langs deze paden natuurlijk ook. Verbazingwekkend is het ontbreken van bijvoorbeeld campings in de regio’s Gaasterland en Twente en de provincie Henegouwen (Belgie). De gebruikers zullen gezien de taal van de gids (Nederlands) voornamelijk uit dat taalgebied komen.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars en kampeerders die een leuke camping zoeken voor een of meerdere nachten. Dit geldt ook voor de beide andere gidsen uit deze reeks ‘Rustiek kamperen in Frankrijk’ en ‘Rustiek kamperen in Duitsland’. Maar door de uitgestrektheid van deze beide landen is de spoeling bij 100 vermeldingen veel dunner.

Er is bij de laatste twee boeken in het algemeen dan ook geen sprake van een bewandelbare onderlinge afstand, dit is op zijn hoogst in een enkel geval mogelijk. De lijn van de verschillende selecties doortrekkend, zijn er dus voor Duitsland en Frankrijk ook twee bruikbare boeken beschikbaar om een aardige camping te vinden. Maar ook in Duitsland is er sprake van soms maar 3 vermeldingen in een hele staat. Op de overzichtskaart van Frankrijk lijkt het net met campings nog wel aardig dicht, maar bij een nadere beschouwing blijft er bij 100 campings verspreid over heel Frankrijk natuurlijk weinig meer van over. Maar toch vormen de beide laatste gidsen een aardige leidraad voor het vinden van een niet al te rumoerige camping in Duitsland of Frankrijk die onder de term rustiek kan vallen. Als extra geldt dat ook bij deze twee gidsen er bij iedere camping vermeld is wat er te zien en te beleven valt in de directe omgeving. De gidsen worden bovendien regelmatig aan de hand van binnengekomen op- en aanmerkingen, maar ook door eigen onderzoek van de auteurs bijna jaarlijks bijgewerkt. Probeer dus altijd uit te vinden of je bij de boekhandel de laatst verschenen editie krijgt.

In de tabel hieronder staan de ISBN nummers voor de verschillende gidsen

Titel Nummer Uitgeverij Jaar
Rustiek kamperen in de Benelux 9021528401 KOSMOS 1996