De gids van het Vennekespad, streekpad nr 5

De gids beschrijft een excentrisch rondje in Noord- Brabant, dat van Eindhoven via Boxtel, Tilburg, Bladel en Valkenswaard weer terug naar Eindhoven loopt

Het 'Vennekespad' is een uitgave van het NIVON en valt onder de serie streekpaden, een vervolg of verfijning op de lange afstands wandelpaden die al onder de vlag van het LAW zijn verschenen. Van het 'Vennekespad' of streekpad nummer 5 kan je ook delen lopen. Je hoeft natuurlijk niet weer terug naar je beginpunt, je kunt ook via een andere weg verder lopen of reizen. Want er is natuurlijk geen enkele verplichting om het gehele pad te lopen of alles in een keer. Je moet het zien als een palet, kijk erna, lees erover en loop een mooi of aantrekkelijk gedeelte. De aantrekkelijkheid wordt mede bepaald door de mogelijkheid om de begin en eindpunten van een wandeling per OV te bereiken. In mijn geval dus het traject rond Hilvarenbeek. Het boek is al verschenen in 1997, maar het is nog steeds actueel. De streek aanduidingen onder het kopje inhoud vormen een aardig detail. In dit boek zijn in tegenstelling tot streekpad nummer 9 'Amsterdamse Ommegang' de kaarten weer in een reële kleur afgebeeld. Maar ook in dat boek is er al een streekaanduiding opgenomen. De uitvoering heeft gezien de nummering duidelijk met enige tegenslag te kampen gehad.

Het 'Vennekespad' vormt een aardige aanvulling op het Nederlandse bestand van wandelingen. Het is jammer, dat de verwijzingen naar kruisende wandelpaden soms wel en soms niet aanwezig zijn. In de beschrijvingen worden ze veelal wel vermeld maar op de kaarten zijn ze soms niet ingetekend. Dit is lastig als je via een ander pad verder wilt en het kost wat speurwerk. De kaarten zijn verder voldoende, maar voor het overzicht is het meenemen van een grotere overzichtskaart 1:100.000 heel handig.

Het boek is gezet in een magere letter, waarbij de bijzonderheden die je op een traject tegen kunt komen of kunt zien in een nog kleinere letter zijn gezet. Het boek is voorzien van veel achtergrondinformatie en duidelijke kaarten. De lengte van de trajecten varieert van 4 tot 9 km, maar dit is meer een kaartbeeld. De werkelijke lengte van de streekgebonden trajecten varieert van 30 tot 45 kilometer. De auteurs maken voor de wandelingen zoveel mogelijk gebruik van onverharde paden, maar dat kan in een sterk veragrariseerd/gemechaniseerd deel van Nederland niet overal. Je hebt andersom ook weinig kans om op grote drommen mensen te stuiten. Alleen rond Hilvarenbeek zal er op een mooie zomerse dag wat meer lawaai te zien zijn. Terwijl de streek rond Oisterwijk ook druk kan zijn met dagjes mensen, die van de vennen willen genieten. Maar lopend ben je zo'n concentratie mensen redelijk vlug weer voorbij.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen, natuurliefhebbers en zij die een dagje rustig willen wandelen zonder nou direct het gevoel te hebben een soort vierdaagse te lopen. Maar ook bewoners van de regio kunnen van deze gids veel plezier hebben.

Streekpad, nr 5, het Vennekespad
NIVON, 1997
ISBN 9070601648