Wandelboek Ardense Rivieren

Een beschrijving van 30 wandelingen langs Ardense rivieren en beken, van 4 tot 13,5 km waarbij het zwaartepunt ligt op beschrijving van de wandeling.

'Wandelboek Ardense Rivieren' is er een uit een serie 'Dicht-bij-huisgidsen' die onder andere door de auteur Julien van Remoortere zijn opgesteld en door Lannoo worden uitgegeven. In dit boek worden 30 wandelingen beschreven langs een aantal goed ogende Ardense rivieren en beken. De lengte van de wandelingen varieert van 4 tot 13,5 km, terwijl een aantal wandelingen goed te combineren zijn. Voorin het boek is wat algemene informatie vermeld omtrent het ontstaan en het gebruik van deze rivieren, die in ieder geval meestal onbevaarbaar zijn. Het komt ook voor, dat een beek alleen bij extreem veel water de bovengrondse bedding verkiest boven de ondergrondse loop, die de normale loop is.

Bij iedere wandeling is er een korte vermelding van bijzonderheden. Terwijl er bij iedere wandeling tevens vermeld wordt of er een mogelijkheid is om een kinderwagen of rolstoel mee te nemen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de vermelding van de aard van de wandeling. Er wordt bijvoorbeeld vermeld of het terrein sterk geaccidenteerd of voornamelijk vlak is, zonder al te veel hoogte verschillen. Of dat er over meer of mindere weke ondergronden gelopen wordt. In een stroomdal van een beek is dit natuurlijk al gauw het geval, zeker als de waterstand hoog is. Een nadeel van deze gids is de slechte bereikbaarheid van een startpunt met het openbaar vervoer. Dit laatste is in België bijna standaard, maar je kan een wandeling natuurlijk wel bij een OV laten starten. Maar dat idee ligt natuurlijk bij de schrijver van het boek Deze auteur is waarschijnlijk een verstokte automobilist. Er is in geen enkel geval melding gemaakt van de bereikbaarheid met het OV. De wandelingen zijn niet op een overzichtskaart ingetekend zodat je heel lastig een overzicht krijgt van de ligging van de wandelingen. Er zijn dan ook geen suggesties gedaan over de koppeling van verschillende wandelingen.

De wandelingen gaan over nauwelijks of in het geheel ongemarkeerde paden. Grote delen van de wandelingen worden vaak over de verharde weg gelopen. Dat is met een wandelwagen wel leuk, maar voor de gemiddelde wandelaar volstrekt onaantrekkelijk. Op die nauwkeurige kaart kun je dan goed zien of er een mogelijkheid is om een onverhard pad te volgen in plaats van de beschreven verharde weg. Zo'n kaart geeft de wandelaar dan ook de kans om twee wandelingen op een dag tot een dagwandeling te combineren.

Het boek is gezet in een magere letter en er is geen onderscheid tussen de routebeschrijving en de bescheiden hoeveelheid toegevoegde extra informatie. Typerend is het feit dat er onder het hoofdstuk 'parkeren' soms 1 en soms wel 7 regels tekst staan om de automobilist te vertellen waar hij zijn auto even kwijt kan. Verder hebben de kaartjes een eenvoudig maar duidelijke opzet Voor geen van de beschreven wandelingen is dat echter een bezwaar.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen, natuurliefhebbers en zij die zonder al te veel poespas een dagje willen wandelen. Maar ook bewoners van de regio kunnen van deze gids veel plezier hebben, maar of die een uitgave in de Nederlandse of Vlaamse taal kunnen of willen lezen is nog maar de vraag. Dat dit boek al in 1994 verschenen is lijkt mij geen beletsel om van de beekbeddingen te kunnen genieten. De rivieren hebben er immers al eeuwen over gedaan om hun huidige bed in de rotsen uit te slijpen.

Julien van Remoortere
Wandelboek Ardense Rivieren
Lannoo, 1994