Een dagwandeling over de kliffen vanaf  Senhora da Rocha naar Benagil en weer terug
(Algarve, Portugal)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart wilt zien

195 KB

Dit kaartje is een bewerking van de 1:100.000 kaart van Reise Know How

Algemene beschrijving

In de Algarve vinden we zowel rotsachtige kusten als vlakke kusten met duinen en stranden. De kust tussen Albufeira en de zuidwestkaap (Vabo de Sao Vincente) is rotsachtig, met op enkele plaatsen kleine strandjes. Vanaf het zeeoppervlak rijzen hoge klifranden omhoog. Boven de kliffen loopt een stelsel van onverharde paden. Zo lopen er ook voetpaden tussen het dertiende-eeuwse kapelletje Senhora de Rocha (ten westen van Armacao de Pera) naar het kustplaatsje Benagil. De paden lopen soms verraderlijk dicht langs de klifranden, die soms uitsteken doordat de gele tot rode kalksteengrond er onder is weggeërodeerd. Op de "hoogvlakte" boven de kliffen komen gaten voor, die ook ontstaan zijn door erosie. Hoewel de meeste van deze gaten (algaroles) omgeven zijn door houten hekjes, moet u erg voorzichtig zijn bij deze gaten. Houd enige afstand van deze gaten en de klifranden.
Deze dagwandeling wordt in de wandelboekjes (zie de literatuur hieronder) beschreven onder wandeling 9 (Voetwijzer 10) en wandeling 10 (Sunflower Books). In de voetwijzer 10 staat de wandeling beschreven van Benagil naar Senhora en dan weer terug naar Benagil. Wij hebben de wandeling precies omgekeerd gedaan, omdat we de auto op de parkeerplaats bij de Senhora de Rocha gezet hebben. De totale wandeling heen en terug is omstreeks 11 km.

De gedetailleerde beschrijving van de wandeling

Deze dagwandeling heb ik met Marianne van R. op zaterdag 25 december 2004 gemaakt. Met onze huurauto reden we 's ochtends van ons appartement in Praia d'Ouro naar het kapelletje op de uitstekende rots bij Senhora de Rocha.

De grote foto's zijn respectievelijk 50 Kb en 107 Kb

Links: Het dertiende-eeuwse kapelletje Senhora de Rocha
Rechts: Uitzicht vanaf het klifpad op het kapelletje Senhora de Rocha

Foto's: Fred Triep

Vanaf het parkeerterrein bij Senhora de Rocha liepen we de uitstekende klif op, waarop de kapel staat.. Nadat we vandaar van het uitzicht hadden genoten, liepen we naar de klifrand. We volgden het voetpad langs de klifrand in westelijke richting. Er bleek een behoorlijk netwerk van wandelpaden boven de klifrand te zijn. We konden de uitgebreide beschrijving in de Voetwijzer niet volgen, omdat we in de tegengestelde richting van de beschrijving liepen. Maar het vinden van een pad langs de kliffen was niet moeilijk. Bij punten, waar we twijfelden, vonden we vaak rode stippen. Dat bleek een markering te zijn die ook in de Voetwijzer genoemd werd.

De grote foto's zijn respectievelijk 117 Kb, 126 Kb en 102 Kb

Helemaal links, links en rechts:  Impressies van de wandeling over het pad langs de klifrand

Foto's: Fred Triep

Ongeveer een kilometer vanaf Senhora was er een brede kloof, die ver het land inging, waar een kleine beek doorliep. Voor deze kloof moesten we een pad meer landinwaarts volgen, waarbij we heen ook gedeeltelijk door de kloof gingen. We daalden via een langzaam dalend pad in de kloof en we gingen aan de andere kant via een langzaam stijgend pad weer omhoog.

De grote foto is 76 Kb

Links: We dalen af in een brede kloof, die enkele kilometers vanaf de kust het land ingaat.

Foto: Fred Triep

Hierna konden we enkele kilometers langs de klifrand lopen tot aan Praia de Albandeira.

De grote foto's zijn respectievelijk 76 Kb, 76 Kb en 130 Kb

Helemaal links: Strand met klif
Link: Reflecties op het zeewater rondom een losse rots
Rechts: Onder de klifrand zit een grot, die verbinding heeft met een algarole

Foto's: Fred Triep

Bij de Praia de Albandeira daalden we via een trap af.

De grote foto is 122 Kb

Links: Bij de Praia de Albandeira dalen we af naar het café- restaurant en de parkeerplaats

Foto: Fred Triep

We liepen langs het café en over de parkeerplaats en namen het pad aan de andere kant weer omhoog. Daarna bleven we weer enkele kilometers op hoogte, waarbij we weer konden genieten van de uitzichten over de kliffen, de eenzame strandjes en de glinsteringen op de zee.

De grote foto's zijn respectievelijk 83 Kb, 90 Kb, 92 Kb en 67 Kb

Helemaal links: Een natuurlijke boog van zandsteen
Link: Ingezonken grond bovenop het klif, waardoor een diep gat (= algarole) is ontstaan
Rechts en helemaal rechts: Er is een onbereikbaar stuk strand onderaan de steile kliffen, dat het domein is van de meeuwen

Foto's: Fred Triep

Dan bereiken we de Praia de Marinha. Daar daalden we weer af tot de parkeerplaats.

De grote foto is 94 Kb

Links: Bij de Praia de Marinha komen we door afdaling enkele meters boven het strand uit

Foto: Fred Triep

Aan de andere kant gingen we weer omhoog en vandaar volgden we het klifpad tot aan Benagil. Vanaf Benagil keerden we later via grotendeels dezelfde paden terug naar Senhora de Rocha.

Roel Klein, Bert Stok en Jan Erik Burger
Voetwijzer 10, 22 wandelingen door de Algarve
Op Lemen Voeten, Amsterdam, 1999
ISBN 90 74980 08 2

Zie ook op:

Op mijn wandelwebsite kunt u ook een bespreking van deze gids vinden door Nico Hoogerbrug.

Brian en Eileen Anderson
Wegwijzer voor Algarve- een landschapsgids
Sunflower Books, 3e editie, 2001
ISBN 1 85691 147 0

Kaartmateriaal

Algarve 1:100.000
Reise Know-How, 2004
ISBN 3- 8317- 7106- 5

Interessante links over wandelen in de Algarve en het betreffende gebied

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan Algarve en wandelen in Portugal :

Deze pagina is nieuw aangemaakt op donderdag 13 januari 2005.