Een voettocht langs de GR 400 (Tour du Volcan Cantalien)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (97 Kb) wilt zien

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje uit de topoguide.

Algemene beschrijving

De GR 400 loopt door het berggebied van het departement Cantal (Auvergne/Massif Central). De verschillende bergketens van de "Monts du Cantal" lopen radiaalsgewijs vanuit het centrum van het gebied. Deze ketens zijn de restanten van een grote vulkaan, die 20 tot 30 miljoen jaar geleden voorkwam. Het was toen de grootste vulkaan van Europa, met een doorsnede van 70 km en een omtrek van ongeveer 200 km.
Enkele miljoenen jaren geleden zijn grote delen van het centrum geexplodeerd. De restanten van de kraterrand zijn nu de toppen Puy Mary en Plomb du Cantal. In de recente ijstijden zijn de dalen tussen de ketens uitgediept, waardoor het berggebied (ondanks de geringe hoogte van maximaal 1800 m) een alpien karakter heeft gekregen.

De GR 400 loopt voor een deel over de lengterichting van de kammen en voor een deel loopt het van het ene dal over de kam naar het volgende dal. Daardoor kan het gebruren, dat je op een dag 600 m omhoog loopt en ook weer 600 m omlaag. De route van de GR 400 bezit veel lussen, die door afstekers (de "varianten" van de GR) ingekort kunnen worden. De Topogids (zie literatuur), die de route beschrijft, geeft de beschrijving van de route vanaf Murat in een richting tegen de klok in.

Dit berggebied is ook goed aan de hand van dagwandelingen te verkennen. In het boekje "Balades a pied en Auvergne - Volcan Cantalien" staan 49 dagwandelingen (in drie categorien) beschreven, die evenals de GR 400 met markeringen aangegeven zijn. Deze wandelingen staan, evenals de GR 400, op de kaart aangegeven, die genoemd wordt onder kaartmateriaal.

Beschrijving van de tocht

In augustus 1998 heb ik deze tocht gemaakt met Herman. Wij hebben ongeveer 2/3 van de hele route (het Noordwestelijke deel vanaf Murat tot Col du Perdu) kunnen afleggen. De afgelegde kilometers en loopuren, die bij de afzonderlijke dagen zijn aangegeven, zijn bepaald uit de genoemde afstanden en tijden van de topogids.

donderdag 13 augustus

Gisteravond zijn Herman en ik met de trein vanuit Amsterdam in Murat aangekomen. Vandaag zijn we in Murat gestart. We lopen naar het centrale plein voor een kopje koffie. Daarna volgn we de markeringen, die door de oude stad omhooglopen. Bovenaan het dorp vervolgen we de route, die westwaarts het dorp uitgaat. Na een uur komen we bij een helling, die we op moeten. De markeringen zijn heel tegenstrijdig en pas na twee keer op en neergaan langs de helling wordt het mij duidelijk hoe de route loopt : ga langs het pad omhoog en negeer het kruis (wat normaal betekent, dat je verkeerd bent). We passeren de boerderij boven aan de heuvel en daarna wordt de route beter aangegeven. We hebben ongeveer een uur verloren. Daarna kruisen we de D 139. Hier hadden we de weg naar Laveissiere kunnen nemen, waar een camping is, maar dat vinden we na 1 uur 25 minuten (volgens de gids) te snel. We volgen de route westwaarts en komen in het gehuchtje Cheyrouze.  Daarna volgen we enige tijd onverharde paden, die langs de flank van een kam langzaam omhooglopen.. We komen op de grasvlakt van Peyre Gary (1422 m), waar veel koeien grazen. Het gaat er naar uitzien, dat we erg laat in Super- Lioran zullen aankomen. Deze etappe is voor de eerste dag van de tocht te zwaar, bovendien heeft Herman de afgelopen weken te hard gewerkt en begint hij nu moe te worden. Daarom besluiten we aan het eind van de middag  bij de ruine van een zomerboerderij (Buron) een afsteker naar Lioran (1150 m) te maken. Daarvoor volgen we een pad, dat met veel bochten naar de weg in het dal loopt. Vandaar lopen langs de autoweg naar Lioran en verder naar Super- Lioran. Als we daar om 19.30 uur aankomen in de gite-d'etappe kunnen we meteen aanschuiven voor het diner.

afgelegde kilometers : 16 km
loopuren : 5 uur 20 minuten

vrijdag 14 augustus

We lopen vanaf de gite d' etappe in Super Lioran (1240 m) over de GR 4 naar Col de Font-de-Cere (1290 m), waar we de GR 400 weer oppikken. Vandaar lopen we naar de Col de Combenegre (1530 m) en dan volgen we de kam. Even voor Puy Mary passeren we een insnijding in de kam, de Breche de Rolland. Het is even voorzichtig naar beneden kaluteren en aan de ander kant omhoog. Het is niet echt moeilijk, omdat er goede greepjes zijn voor de handen. De topogids schrijft over dit stukje:

Le passage est un peu delicat a la Breche de Rolland.

Om onze krachten te sparen zijn we niet de Puy Mary (steile klim) opgelopen, maar er omheen. Na een pauze aan de Pas de Peyrol (1588 m)  hebben we de route vervolgd en zijn we langs de weg naar beneden gelopen naar de gite d'etappe "Burons d'Eylac" (1423 m), waar we onze tenten opgezet hebben

afgelegde kilometers : 10,5 km
loopuren : 4 uren

zaterdag 15 augustus

Vanaf de Burons d'Eylac (1423 m) volgen we een stukje de weg en daarna lopen we over een pad aan de linkerkant van de weg naar de Col de Serre (1335 m). Vandaar lopen we de kam opnaar Le Puy de Niermont. Voor de top is een col (1520 m), waar we een pad nemen naar beneden. Dit is de splitsing tussen de GR 4 en de GR 400, die niet echt duidelijk is aangegeven. Over een grasland met koeien volgen we het pad dat het bos induikt. Na enige tijd bereiken we het dorp Le Claux (1040 m), waar we onze tenten neerzetten op de camping (daar is ook een gite d'etappe)

afgelegde kilometers : 10 km
loopuren : 3 uur 15 minuten

zondag 16 augustus

Vanaf de camping in Le Claux (1040 m) lopen we eerst naar het terras van het enige cafe- restaurant van het dorp. Na een koffie maken we een afsteker naar het Etang de Lascourt (1170 m). Daarna maken we de forse klim door het bos en daarna over de open helling naar de volgende kam, waar we op de Col sous le Suc Gros (1509 m) aankomen. We vervolgen de kam naar het noorden, passeren de weide, de Le Luchard (1379 m) genoemd wordt en dalen daarna af naar Le Falgoux (900 m). Op de camping (die ook een gite d'etappe bevat) zetten we onze tenten neer.

afgelegde kilometers : 14,5 km
loopuren : 4 uur 40 minuten

maandag 17 augustus

Op deze dag houden we een rustdag.

dinsdag 18 augustus

Vanaf de camping onder het dorp Le Falgoux (900 m) lopen we het pad omhoog langs de helling. Het pad loopt door het bos en bereikt na enige tijd de kam, waar we op een grasland aankomen.(1372 m). Hier hebben we enige tijd nodig om het pad te kunnen vervolgen. Als we het hek doorgaan naar het grasland zien we een kruis. Na een kwartier zoeken komen we erachter, dat we rechts langs het hek omhoog moeten lopen. Op een enkele meters verder komen we op een nieuw pad, dat we naar links vervolgen. We volgen het pad, dat door een open landschap met verspreide bomen loopt. Daarna komen we op een asfaltweg uit, waarvan de verharding eindigt op een parkeerplaats. Het pad gaat door op de halfverharde weg, dat onderlangs de Puy Violent loopt.
We volgen de markeringen omhoog langs de helling. We maken eerst een bocht omhoog en later naar rechts en we komen op een pad, dat onderlangs de top van de Puy Violent (1592 m). Deze berg doet zijn naam eer aan, als we op het punt staan om schuin naar beneden de helling af te lopen, barst een heftig onweer uit. Als we een kwartier later, onderaan de helling bij het hek zijn aangekomen, zijn we drijfnat. Na enig zoeken komen we erachter, dat we naar rechts langs het hek moeten lopen. Als we achter de boerderij zijn gekomen, vinden we het pad, dat naar beneden loopt. Terwijl we afdalen naar Le Fau (986 m) begint de zon door te breken. Er is een gite d'etappe in Le Fau, maar deze is vol. We kunnen echter de tenten op een grasveldje naast een zomerhuisje zetten. Er is ook geen ruimte in de gite d'etappe om te eten, maar de waard maakt twee pizza's voor ons klaar, die we buiten op een muurtje opeten.

afgelegde kilometers : 14 km
looptijd : 5 uur 30 minuten

woensdag 19 augustus

Vanuit Le Fau volgen we de asfaltweg naar Bastide. Vandaar gaan we de asfaltweg in, die in een dal omhoog gaat. We komen op een onverhard pad, dat langzaam door een bos omhoog gaat. Het laatste stuk van de route omhoog is flink klimmen. We komen na enige tijd op kam (1503 m). Daarna volgen we de rest van de dag de kam via de Col de Redondet (1640 m). In de middag komen we op een pad, dat ons naar beneden brengt. We komen in het dorpje St Julien de Jordanne (893 m). In dit dorp volgen we ongeveer 1 km de autoweg naar het westen om de camping (a la ferme)  te bereiken.

afgelegde kilometers : 18 km
looptijd : 5 uur 20 minuten

donderdag 20 augustus

We houden weer een rustdag

vrijdag 21 augustus

We lopen terug naar het dorp en volgen de markeringen aan de andere kant van de rivier de Jordanne. Enige tijd later komen we in het dorp Mandailles (924 m) aan. We kruisen weer de rivier en we volgen de rustige asfaltweg naar het plaatsje Liadouze (983 m). Vanaf hier volgt de route een onverhard pad, dat langzaam de helling opklimt naar de Col de Pertus. We moeten nog ongeveer 750 meter langs de autoweg omhooglopen, om de pas te bereiken (1309 m). Vanaf nu volgen we een 'variant' route over de kam langs de Puy Griou naar de Col de Combenegre (1530 m). We dalen weer langs het pad, waarmee we een week eerder omhoogkwamen, af naar de Col de Font de Cere. Vandaar lopen we langs de autoweg naar beneden naar het skidorp Font d' Alagnon (1195 m) en verder naar Le Lioran  (1150 m). Die avond nemen we de trein naar Murat en daar zetten we onze tenten neer op de camping

afgelegde kilometers : 17 km

La Cadolle Editions, mei 1994
ISBN 2- 908567- 04- 0

Topoguide des Sentiers de Grande Randonnée Ref 414
GR 400- Tour du Volcan cantalien (Parc naturel regional des volcans d'Auvergne)
Federation Francaise de la Randonnée Pédestre, april 1997
ISBN 2-85 699- 683- 3

Kaartmateriaal

Op de volgende kaart is de GR 400 en de dagtochten, die beschreven zijn in Balades a pied en Auvergne (zie literatuur) aangegeven  :

Top 25
Monts du Cantal (Parc Naturel Regional des Volcans d' Auvergne)
2435 OT (1:25.000)

Interessante links over wandelen in de Cantal/Auvergne

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan wandelen in dit gebied :

Deze pagina is het laatst aangevuld op maandag 9 mei 2005.