Een dagwandeling over de zuidhelling van de Etna (Sicilië, Italië)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart wilt zien van deze dagwandeling

Dit kaartje is ontstaan na een grondige bewerking van de kaart van Parco dell'Etna  van de Touring Club Italiano,  schaal 1:50.000 (zie bij kaartmateriaal)

Algemene beschrijving

De Etna behoort tot de bekendste vulkanen op de wereld. Hij is de afgelopen eeuwen regelmatig uitgebarsten, de laatste eruptie was in juli/augustus 2001. Die erupties hebben verschillende kraters opgeleverd, de meeste daarvan zijn nu rustend, een aantal bovenop de berg zijn nog steeds actief. De vulkaan Etna domineert door zijn grootte het landschap om hem heen, zowel vanaf de grote stad Catania (ten zuidoosten van de Etna) als in Taormina (ten noordoosten van de Etna) valt deze berg op.

Links: Uitzicht op de Etna, vanaf het Griekse theater in Taormina (een klassiek plaatje)
Rechts: Uitzicht op de Etna, vanuit de trein Messina- Catania

Foto's: Fred Triep

De vulkaan Etna kan op twee manieren beklommen worden, vanaf de noordkant en vanaf de zuidkant. Er is alleen openbaar vervoer ('s ochtends om 8.00 uur een bus vanaf Stazione Centrale in Catania en 's avonds omstreeks 17.00 uur terug) naar de zuidkant, daarom zijn we vanaf die kant omhoog gegaan.

Helaas kan je in verband met de onvoorspelbaarheid van deze vulkaan niet tot aan de kraterrand gelopen worden. De gelopen tocht gaat grotendeels over de zwarte lava, die in juli en augustus 2001 naar beneden is gestroomd. Toen is ook het bovenste kabelbaanstation beschadigd, maar inmiddels kunt u de tocht omhoog met de kabelbaan weer maken.

De tocht omhoog van Rifugio Sapienza (1900 m)  naar het bovenste kabelbaanstation (2504 meter) hebben we gedaan met de kabelbaan. Het deel boven het kabelbaanstation tot ongeveer 2900 meter en de tocht naar beneden hebben we gelopen.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gelopen met Marianne v.d. B. op maandag 2 mei 2005. Wij verbleven in een appartement/kamer in Catania. Om 8.00 uur namen we de bus vanaf het treinstation in Catania naar Refugio Sapienza (1900 meter hoog).

Links: Rifugio Sapienza, met daar om heen souvenirkramen
Rechts: Het kabelbaanstation bij Rifugio Sapienza
Helemaal rechts: Gebouwen en parkeerplaatsen bij Rifugio Sapienza

Foto's: Fred Triep

Bij het Rifugio namen we de kabelbaan naar het station er boven op 2500 meter.

Links: Uitzicht vanuit de kabelbaan op de zuidhelling van de Etna

Foto: Fred Triep

Vandaar liepen we over de weg, die slingerend door de lava omhoog loopt. Regelmatig moesten we aan de kant lopen i.v.m. de passerende minibusjes.

Linksboven: Het landschap, dat we zien nadat we uit het kabelbaanstation boven naar buiten zijn gekomen
Linksonder: We volgen de onverharde weg omhoog, in de richting van de rookpluim
Rechtsboven: Het kale landschap voor de actieve krater (de centrale krater)
Helemaal rechts: We kunnen nu de actieve krater duidelijk zien

Foto's: Fred Triep

We liepen tot onder aan de voet van de grote krater op ongeveer 2900 m. Daar maakte ik een aantal foto's.

Links en rechts (detail) : Uitzicht op de centrale krater (3300 meter hoog) van de Etna vanaf een hoogte van ongeveer 2900 m

We liepen dezelfde weg weer terug naar het kabelbaanstation. Onderweg maakten we nog de volgende foto's.

Links : Een minibusje brengt toeristen terug naar het bovenste kabelbaanstation
Rechts:
Ik zelf met de centrale krater op de achtergrond
Foto: Marianne van de B.

Vanaf het kabelbaanstation volgen we een rustig onverharde weg, die slingerend over de zwarte lava naar beneden loopt.

De grote foto's zijn respectievelijk 69 Kb, 88 Kb, 127 Kb en 97 Kb

Links boven, links onder en rechts boven:  De onverharde weg slingert zich naar beneden over lavavelden
Rechts onder: Tijdens de afdaling kijken we naar de centrale krater, waar nog steeds een rookpluim uitkomt

Foto's: Fred Triep

We bleven eerst duidelijk rechts van de kabelbaan (van bovenaf gezien), maar uiteindelijk liepen we onder de kabelbaan door en liepen we links van de kabelbaan.

Links en rechts: We lopen onder de kabelbaan door

Tijdens het laatste stukje van de afdaling naar de Rifugio hebben we mooi uitzicht op een oude rustende krater onder ons. Er loopt een pad over deze krater, maar wij hebben geen zin om deze rondwandeling te maken.

Links en rechts (detail): Tijdens de afdaling langs de zuidhelling komen we nog een oude krater tegen

Foto's: Fred Triep

Om 15.30 uur bereikte we weer het Rifugio, dat was ruim op tijd om op 17.00 uur de bus terug naar Catania te kunnen nemen. De terugrit naar Catania gaat eerst over een weg, die over de nieuwe lava van de zomer van 2001 is aangelegd. In een bocht van de weg zie ik een oud huis, dat bijna volledig onder de lava is verdwenen. Een foto maken vanuit de bus lukt, omdat de buschauffeur vriendelijke stopt.

Links: In een bocht van de weg zien we een oud huis, dat vrijwel volledig onder de lavastromen verdwenen is

Peter Amman
Wegwijzer voor Sicilie- een landschapsgids
Sunflower Books, London
ISBN 1-85691-160-8
(Dit is de informatie over de oorspronkelijke Engelstalige versie, er is ook een Nederlandse vertaling)

Robert Andrews and Jules Brown
The Rough Guide to Sicily
Rough Guides Ltd
ISBN 1-85828-874-6

Fred Triep
Stoom en zwavelwolken- De Cratere Nuova van de Etna
Op Lemen Voeten, 2006, nr 1
Dit reisverhaal is op mijn website te lezen op de webpagina Stoom en zwavelwolken

Kaartmateriaal

1;50.000 stafkaarten
Parco dell'Etna
Carta e guida turistica
Touring Club Italiano
ISBN

Interessante links over de Etna en het wandelen in dit gebied

- dit onderdeel wordt nog aangevuld

Deze pagina is nieuw aangemaakt op vrijdag 8 juli 2005.