Een negendaagse voettocht op het eiland La Gomera (Canarische eilanden)

gomera6.gif (10546 bytes) Klik op het kaartje als je een
grote gedetailleerde kaart (207 Kb) wilt zien

Dit is een zelfgemaakt kaartje aan de hand van de stafkaart

Algemene beschrijving

La Gomera is een van de Canarische eilanden, waar je goed kunt wandelen. Het is het meest zuidwestelijk gelegen eiland van de Canarische eilanden. Het eiland is niet zo groot, maar door de hoogteverschillen kan je er wel een tocht van 1 à 2 weken maken. Het binnenland van het eiland is een plateau van boven de 1000 meter hoogte, dat aan de kusten steil afloopt in de zee. Dit berglandschap wordt doorsneden door diep dalen (barranco's), die van het centrum van het eiland naar de kust lopen. Wandelen op dit eiland betekent veel klimmen en dalen, als je van de ene hoge plek naar de andere hoge plek wilt lopen. Op dit eiland kan je ook wildkamperen zonder veel problemen.
Naast dit eiland heb ik ook op het eiland La Palma (dec 1988/jan 1989) gelopen, waarover je meer kunt vinden op de pagina "Wandelen op La Palma".

Gedetailleerde beschrijving

Ik heb deze tocht gemaakt in de kerstvakantie van december 1993/januari 1994. Deze tocht werd georganiseerd door de KNAV als een vreemde voettocht. Het tochtplan is gemaakt door Gerlof Homan en de tocht werd door hem en Willem Tilanus geleid. Aan deze tocht namen ook Anja, Barbara, Gerda, Marga, Ti, Alberet, Gerard, Gerlof  en Wim K. deel.

vrijdag 24 december

Wij vlogen met een vliegtuig van Iberia van Schiphol via een tussenstop in Madrid naar Tenerife. Met drie taxi's  reden we naar het plaatsje Los Cristianos, waar we om half vier de veerboot namen. Anderhalf uur later kwamen we in San Sebastian op Gomera aan, waar we overnachtten in pension Colon.

zaterdag 25 december

Deze dag liepen we van San Sebastian door een open landschap van stenen en vetplanten naar Santiago, waarbij we enkele barranco's kruisen. Onderweg namen we ook nog een pauze op een strandje. Even voor Santiago, op de grens tussen een aantal stukjes land, zetten we onze tenten neer.

zondag 26 december

We wilden vermijden, dat we eindeloos over asfaltweggetjes moeten lopen. Daarom namen we 2 taxi's naar Chipude. Chipude bleek een plaatsje boven de Valle Gran Rey te zijn. We lunchten in een café in het dorp. Daarna liepen we de vallei in en via een colletje kwamen we bij El Cercado, waar we water haalden. Enkele honderden meters hoger zetten we de tenten op. We hadden een mooi uitzicht op het dorpje Valle Gran Rey, dat 1000 m dieper ligt. We zagen de zon ondergaan achter het eiland El Hierro.

maandag 27 december

Het was in de ochtend bewolkt, de afgelopen nacht was er regen gevallen. Via een lang en glibberig pad daalden we af naar de kust. Daar scheen de zon weer. Op het dorpspleintje maakten we onze eigen lunch van broodjes met beleg. Om half drie stapten we op, waarna we via een pad 700 meter omhoog klimmen. Dat is zwoegen in de hitte. Aan het eind van de middag kwamen we op de hoogvlakte aan, waar we onze tenten neerzetten.
'In de avond stak er een krachtige wind op, waardoor 2 tenten omwaaiden. Willem, Gerard, Wim en ik moesten  naar een schuurtje verkassen, waar we de nacht doorbrachten.

dinsdag 28 december

We liepen over de hoogvlakte naar Arure. In Arure lunchten we op de stoep van een restaurant. Daarna liepen we over een pad, dat over een steile rotswand is aangelegd, naar Epina. Daar vonden we een kapelletje met een pleintje erom heen. Daar vinden we een aantal vlakke plekjes, waar de tenten opgezet kunnen worden. Er is ook stromend water, zodat we ons na enkele dagen weer eens wassen.

woensdag 29 december

Die ochtend is het bewolkt en het waait ook hard. We liepen via Argamul langs vrij kale berghellingen naar het dorpje Vallehermosa. In de loop van de dag werd het frisser en natter. Toen we in het dorp aankwamen, regende het al. We schuilden even  in een barretje. Die avond hebben we de tenten niet opgezet. We logeren in een pensionnetje, waar we met zijn elven sliepen op drie kamers met in totaal zes bedden.

donderdag 30 december

Na het ontbijt overbrugden we vijf kilometer asfalt, door een paar taxi's te nemen. Het weer was opgeklaard, het werd zonnig en warm. Deze dag maakten we een wandeling door "het mooiste dal van Gomera", zoals dat in een Duitstalig gidsje stond. We liepen door een mooi dal met tropische vegetatie.
Na de lunch bij een klein kapelletje gaan we weer omhoog. Op vijfhonderd meter hoogte, bij El Tion, krijgen we toestemming van een boer om onze tenten op te zetten.

vrijdag 31 december

We liepen over de weg naar Agulo. We komen nu in een mistige omgeving terecht. In Agulo was het echter zonnig en we dronken daar een pilsje op het terras. Vandaar liepen we naar Hermigua. Op de trappen van het stadion van FC Hermigua koken we die avond onze maaltijd. Om negen uur vierden we al oudjaar. Daarna hebben we de tenten opgezet aan de overkant van de rivier. Die avond ga ik met Gerard en Wim K. nog het dorp in om te kijken of er een bar open is. Maar om elf uur blijkt het hele dorp uitgestorven.

zaterdag 1 januari

Die dag gingen we naar het Nationale Park van Garajonay. We liepen eerst langs de weg in het hoofddal en daarna door een zijdal omhoog. Op 800 meter hoogte kwamen we bij de bar van El Cedro. Omdat die gesloten was, besloten we onze eigen lunch klaar te maken. Vanaf hier begon het nevelbos. We liepen een pad door het bos en we zagen de mosslierten, die aan de takken van de laurierbomen hingen. Op 1350 meter hoogte kwamen op een asfaltweggetje uit. Het werd tijd om te kamperen, maar in dit Nationale Park mag je niet kamperen. Daarom liepen we nog ongeveer 5 km langs een asfaltweg naar beneden. Op een uitzichtpunt langs de weg, met plateautjes op verschillende niveau's, zetten we onze tenten neer.

zondag 2 januari

Deze dag liepen we van onze kampeerplek terug naar San Sebastian. We zaten op ruim 1100 meter hoogte en zo'n 15 km van dat dorp af. Door een als maar droger wordend landschap liepen we naar beneden. Toen we rond vier uur beneden waren, gingen we meteen naar het terras voor een biertje. Ons "oude" pension bleek vol en dus sliepen we die avond in een ander pension. Die avond namen we een afscheidsdiner in een restaurant in dit dorp.

maandag 3 januari

Om negen uur ontbeten we nogmaals op het pleintje in San Sebastian, waarna we om elf uur de boot pakten naar Los Cristianos. Op Tenerife stapten we weer in het vliegtuig en na een tussenstop in Madrid bereikten we om half elf die avond Schiphol.

Klaus Metzler
Kompass Wanderfuhrer Kanarische Inseln
Teneriffa- La Palma- La Gomera- Hierro- Gran Canaria : Rund- und Streckenwanderungen
Deutscher Wanderverlag, 1980

homepage van Sunflower Books over dit boek

La Gomera Walking Guide

Warm Island Walking Guides

Interessante links over wandelen op Gomera

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan wandelen op Gomera: