Een voettocht langs de GR 5 in Frankrijk
Door de Vogezen van Schirmeck naar Giromagny

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart van de tocht wilt zien.

145 KB

Dit is een bewerking van het overzichtskaartjes uit de Topogids (zie literatuur)

Algemene beschrijving

De GR 5 is een lange afstandspad, dat door Nederland, Belgie en Frankrijk loopt. Vanaf de Noordzee (Hoek van Holland) naar de Riviera (Nice) is in totaal 2250. Van de trajecten van Lanaken naar Diekirch en  van Diekirch naar Schirmeck zijn in 1995 Nederlanstalige gidsen beschikbaar gekomen. Van de trajecten na Diekrich zijn alleen Franstalige gidsen beschikbaar, die uitgegeven zijn door de FFRP (Federation Francaise de la Randonnee Pedestre).

In tegenstelling tot de stukken GR 5 hiervoor in Frankrijk (Lotharingen), gaat dit deel van de GR 5 door een gebied.waar regelmatig toeristen komen. Daardoor zijn er redelijk veel overnachtingmogelijkheden.

Gedetailleerde beschrijving

In april/mei 1997 en in april 1999 heb ik het Belgische deel van de GR 5 door de Ardennen gelopen. In april/mei 2000 heb ik met een groep wandelaars (Anton, Gerrie, Hans, Harry, Henriette, Leny, Liza, Marianne S., Mieke, Willy en Wim) een deel van het Luxemburgse traject van de GR 5 (Sentier de L' Our, Sentier de Maurice Cosyn en het stukje langs de Sentier Ardennes Eifel) gelopen.
In april/mei 2001 heb ik met een deel van die groep (Anton, Gerrie, Gerda H., Hans, Leny, Marianne S., Mieke en Willy) het traject van Echternach via Rumelange naar Angerville (ten westen van Thionville) gelopen.
In oktober 2000 en in oktober 2001 heb ik het stuk van de GR 5 door de Kempen (Bergen op Zoom- Maastricht) gelopen. Het deel door Lotharingen liep ik in april/mei 2002 (met Anton, Leny en Marianne van R.)
Dit deel heb ik gelopen in april/mei 2004 met Anton en Herman. We liepen het traject Schirmeck- Giromagny in 12 loopdagen.

Op zaterdag 24 april reden we met de auto vanuit Nederland naar Schirmeck in de Vogezen.

zondag 25 april 2004

We lopen van de Gite d' étape in Claquette, waar we geslapen hebben,  naar het stadje Schirmeck. De trappen achter het Hotel de Ville, die in de gids aangegeven worden, blijken afgesloten te zijn. Dat is gebeurd in verband met de aanleg van een tunnel. Gelukkig wijst de markering ons via een ander pad meer naar het zuiden omhoog. We maken twee slingers langs de berghelling en we komen dan bij het kasteel uit.

Links en Rechts: Impressies van het kasteel boven Schirmeck

Foto's: Fred Triep

Vanaf de kasteelruine kijken we over Schirmeck uit.

Links: Uitzicht (naar links) vanaf het kasteel over Schirmeck
Rechts: Uitzicht (naar rechts) vanaf het kasteel over Schirmeck

Foto's: Fred Triep

Vanaf het kasteel klimmen we over paden verder de bergrug over, waarbij onze uitzichten door de bomen beperkt worden. Enige tijd later komen we bij Struthof aan. Struthof is een Duits concentratiekamp uit de tweede wereldoorlog, de GR 5 loopt er langs en we zien de graven en het monument.

Links: Uitzicht vanaf de GR 5 op het concentratiekamp Struthof
Rechts: Het monument op het kamp Struthof

Foto's: Fred Triep

Hierna lopen we weer enige tijd door het bos, totdat we bij de Champ de Feu komen, een open vlakte op 1075 meter hoogte.

Links: De Champ de Feu, een open vlakte met verspreide bomen op 1075 meter hoogte

Foto: Fred Triep

Na de Champ de Feu dalen we snel af, over bospaadjes bereiken we het dorp Le Hohwald. Daar slapen we weer in een gite d' étape.
loopduur volgens gids: 6 uur 5 minuten

maandag 26 april 2004

Vanaf de gite d' étape in Hohwald loopt de route van de GR 5 direct het bos in. Enige tijd klimmen we door het bos omhoog en dan komen we bij het klooster van Mont Sainte- Odile uit. Dit klooster ligt op een uitstekende rots van de bergen, waarbij we uitkijken op de vlakte van het Rijndal.

Links: De entree van het klooster van Mont Saint- Odile
Rechts: Uitzicht vanaf het bordes op het klooster van Mont Saint- Odile op de Rijnvlakte
Helemaal rechts: Reliëf op een van de muren langs het klooster

Foto's: Fred Triep

Na een pauze in het restaurant dalen we via een bospad af naar Barr. Regelmatig kunnen we tussen de bomen door op de Rijnvlakte uitkijken. Het is erg heiig, waardoor we het Zwarte Woud niet goed kunnen zien.
Tijdens de afdaling passeren we een schuilhut (kiosk), die over het pad heen is gebouwd en waarvan we weer kunnen uitkijken over het Rijndal.

Links: De schuilhut (kiosk) met links Anton en rechts Herman
Rechts: De schuilhut (kiosk) met Fred, die de deur openhoudt

Foto links: Fred Triep
Foto rechts: Anton Kroeze

Dan komen we uit het bos en lopen we langs de wijngaarden boven het dorp Barr.

Links: Vanaf het pad kijken we uit op de wijngaarden en het dorp Barr in de Rijnvlakte

Foto: Fred Triep

We lopen dwars door het dorp Barr. In het centrum nemen we even pauze op een terrasje.

Links: Terras in het centrum van Barr, met Herman en Anton aan het bier

Via het dorp Mittelbergheim bereiken we het dorp Andlau. Ook in dit dorp is de druivencultuur belangrijk. We vinden een chambre d'hote bij een wijnboer.
loopduur volgens gids: 6 uur 15 minuten

dinsdag 27 april 2004

We lopen van Andlau naar Chatenois

Links en rechts: Impressies van het dorpje Andlau

Foto's: Fred Triep

Vanuit het dorp lopen we een pad in, dat langzaam de bergen ingaat. We beginnen aan de klim van de Ungersberg, waar we ongeveer 3 uren overdoen.

Links: Boven op de Ungersberg, met Anton op de voorgrond en een uitkijktorentje op de achtergrond
Rechts: Uitzicht vanaf het torentje op de Ungerberg op het Rijndal
Helemaal rechts: Bord op de Ungersberg  met de afstanden van de wandelingen

Foto's: Fred Triep

We dalen de Ungersberg aan de zuidoostkant weer af. De GR 5 loopt enige tijd door een bosrijke omgeving een passeert een paar kleine heuveltjes. Na ongeveer tweeënhalf uur bereiken we de ruïne van kasteel Bernstein, een oud fort uit de dertigjarige oorlog.

Links: De ruïne van kasteel Bernstein

Foto: Fred Triep

Daarna volgen we een pad, dat omlaag loopt. Na een uur bereiken we de ruïne van kasteel Ortenburg., een kasteel uit de 13de eeuw

Links: De ruine van kasteel Ortenburg

Hierna dalen we af in het dal van de rivier de Giessen. Het laatste stuk van de wandeling lopen we door het dal naar Chatenois, waarbij we de rivier oversteken. Op het moment, dat we de brug overgaan en het dorp inlopen, gaat het regenen. In het dorp kunnnen we weer gebruik maken van een gite d' étape.
loopduur volgens gids: 7 uur 5 minuten

woensdag 28 april 2004

In de ochtend maak ik nog wat foto's van het dorpje Chatenois.

Links en rechts: Impressies van het dorp Chatenois

Foto's: Fred Triep

Aan de andere kant van het dorp dan waar we binnen gekomen zijn, gaan we het dorp uit. We maken een klim, waarbij we uit kunnen kijken over het dorp Chatenois en de wijngaarden daarboven.

Links: Tijdens onze klim omhoog vanuit Chatenois naar kasteel Haut Koenigsbourg hebben we een mooi uitzicht op het dorp en de wijngaarden er boven
Rechts: Aan de ander kant van het dal zien we nog de twee ruines (kasteel Bernstein en kasteel Ortenburg), waar we de dag ervoor langs liepen

Foto's: Fred Triep

We passeren de ingang van het dierenpark Wick. Dan klimmen verder over het bospad, dat de autoweg naar kasteel Haut Koeningsbourg een aantal keer kruist. Voordat we het kasteel bereiken, zien we het op enige afstand boven op de heuvel liggen. Ruim tweeënhalf uur na ons vertrek uit Chatenois komen we langs de ingang van het mooie kasteel.

Links: Tijdens onze klim omhoog zien we opeens het kasteel Haut Koeningsbourg boven op de berg liggen
Rechts: Het kasteel Haut Koeningsbourg

Foto's: Fred Triep

We dalen weer af van de berg, waarop het kasteel staat. De afdaling is aan de zuidwestkant, waarbij we weer de autoweg kruisen. Na een uur lopen bereiken we het dorp Thannenkirch. Op het moment, dat we uit het bos komen en het dorp zien, maak ik een foto van dit dorp.

Links: Uitzicht op het dorp Thannenkirch

Foto: Fred Triep

In dit dorp vinden we weer een chambre d'hote
loopduur volgens gids: 3 uur 45 minuten

donderdag 29 april 2004

We verlaten het dorp aan de zuidkant. We klimmen weer omhoog. Na een krap een uur bereiken we Chateau de Haute- Ribeauspierre.

Links en rechts: De muren en een poortje van Chateau de Haute- Ribeauspierre

Foto's: Fred Triep

Dan dalen we weer af naar het dal, nu naar het dorp Ribeauville. Tijdens de afdaling passeren we het Chateau de Saint- Ulrich. Bij de verdere afdaling hebben we en mooi uitzicht op het dorp Ribeauville.

De grote foto's zijn 129 Kb en 146 Kb

Links en rechts: Uitzichten over het dorp Ribeauville tijdens de afdaling vanaf Chateau de Saint- Ulrich

Foto's: Fred Triep

In dit dorp drinken we een kopje koffie op het terras en ik maak wat foto's van de huisjes.

Helemaal links en links: Impressie van het dorp Ribeauville met het terras, waar we koffie hebben gedronken
Rechts: Vakwerkhuisjes in Ribeauville

Foto's: Fred Triep

Na de koffie gaan we op weg naar Aubure. We verlaten het dorp aan de westzijde en volgen dan een bospad, dat omhoog loopt. Het pad klimt ongeveer twee uur lang. We lopen uiteindelijk op een beboste kam en we bereiken het hoogste punt bij de Rocher du Koeningsstuhl. Dit zijn rotsen, die een "koningszetel" vormen. We gaan er alle drie even op zitten en Herman en ik maken er foto's van.

Links: Overzichtopname van de Rocher du Koenigsstuhl, met Herman en Anton op de "zetel"
Foto: Fred Triep

Rechts: Detailopname van de Rocher du Koenigsstuhl, met Anton en Fred op de "zetel"
Foto: Herman Berkhout

Hierna lopen we nog een krap uur om in Aubure uit te komen. Het pad loopt eerst nog over de kam verder om uiteindelijk af te dalen naar het dorp. In dit dorp kunnen we weer gebruikmaken van een Gite d'etape.
loopduur volgens gids: 4 uur 40 minuten

vrijdag 30 april 2004

Aubure blijkt het hoogste dorp (800 m) in de Elzas te zijn. Voordat we het dorp verlaten neem ik nog een foto van het straatbeeld. Buiten het dorp lopen we een bospad in, dat omhoog gaat naar een col. We volgen een route die ons naar een driesprong van wandelpaden (Les Trois Bans) leidt, waar een abri van de Club Vosgien staat.

Links: Straatbeeld van Aubure
Rechts: De abri (=schuilhut) de Trois Bannes  van de Club Vosgien, met daarvoor Anton en Herman

Foto's: Fred Triep

Het pad van de GR 5 volgt nu een kam met verschillende topjes en zadeltjes tussen die topjes. We komen uit op de Petit Brezouard (1206 m) en na een kleine afdaling en stijging op de Grand Brezouard (1228 m). Vanaf de Grand Brezouard hebben we uitzicht op een dal  naar het zuiden.

Links: Van de Petit Brezouard (1206 m) dalen we af naar een zadel om daarna weer te klimmen naar de Grand Brezouard (1228 m)
Rechts: Uitzicht vanaf de Grand Brezouard op het dal naar het zuiden.

Foto's: Fred Triep

Na de Grand Brezouard gaat het pad langzaam naar beneden. Bij de volgende col (1077 m) nemen we even een zijpaadje om de refuge van de Amis de la Nature, refuge du Haicot,  te bekijken.

Links: De mooie refuge du Haicot van de Amis de la Nature

Foto: Fred Triep

Driekwartier later komen we op de Col de Bagenelles (903 m).  Dit is weer een kruispunt van lange afstandspaden, vanaf hier kan je gemakkelijk op de Gr 531 komen.  Hier bevindt zich ook de Auberge du Haicot, een oude herberg waar wandelaars uit dit gebied rusten.

Links: De Auberge du Haicot bij de Col de Bagenelles

Na deze col volgen we een pad door een dal met mooie uitzichten. Tijdens deze wandeling van ongeveer een half uur maak ik wat foto's.

Helemaal links, links en rechts: Impressies van het dal tussen Auberge du Haicot en het dorp Le Bonhommer

Foto's: Fred Triep

In het dorp Le Bonhomme vinden we na enige tijd een chambre d'hote, die op de helling aan de zuidkant van het dal ligt. Ik maak op weg naar deze overnachtingsplek een foto van het dorp en vanaf de plek, waar de chambre d'hote is.

Links en rechts: Het dorpje Le Bonhomme, gezien vanaf twee posities op de helling aan de zuidkant van het dal

loopduur volgens gids: 3 uur 50 minuten

zaterdag 1 mei 2004

Vanuit Le Bonhomme lopen we omhoog. Vandaag beginnen we met de tocht over de lange kam naar Col de la Slucht. Na ongeveer een half uur lopen staan we voor het  Etang du Devin, een klein meertje dat op 950 meter hoogte ligt.

Links:Het Etang du Devin

Foto: Fred Triep

We klimmen door het bos verder omhoog, we komen op een stukje kam, dat de Tete des Faux (1220 m) heet. Daarna daalt het pad weer langzaam.  Een half uur later vinden we langs de route een refuge, waar we soep nemen. Dat is refuge de Tinfronce (1110 m).

Links: De Tête des Faux, een van de hoge delen van de kam tussen Le Bonhomme en Col de la Slucht
Foto links: Fred Triep

Rechts: Na de zware klim pauzeren we in Auberge de Tinfronce met soep, brood en een glaasje rosé
Foto rechts: onbekende voorbijganger

Na de pauze lopen we weer omhoog en tien minuten later staan we op de Col du Calvaire du Lac Blanc (1144 m) . We vervolgen nu de route over de kam. Links van ons zien we, diep beneden ons, het Lac Blanc.

Links: Links onder de kam ligt het bergmeer Lac Blanc

Foto: Fred Triep

Tot de Col de la Slucht (ongeveer drie uur) lopen we nu over een brede kam met een open landschap. Op het hoogste punt van deze route, de Gazon du Faing (1302 m), is het landschap volledig open. We hebben daardoor mooie uitzichten naar het zuiden op het vervolg van de route. Ook zien we de in de verte de afgeronde berg Le Hohneck (1362 m) liggen, die nog een uur voorbij de Col de la Slucht ligt.  Op de hellingen van de Hohneck zien we nog de laatste resten sneeuw van de winter liggen. Ook kunnen we het hotel restaurant zien, dat op de platte bovenkant ligt.

Links en rechts: Impressies van de ongeveer drie uur durende wandeling over de kam tussen Col du Calvaire du Lac Blanc en de Col de la Slucht

Foto's: Fred Triep

Aan het einde van de middag bereiken we de Col de la Schlucht. In Hotel Le Tetras op de col blijken we te kunnen slapen.  We besluiten daar te blijven.
loopduur volgens gids: 5 uur 40 minuten

zondag 2 mei 2004

Voordat we verdergaan maak ik nog even foto's van het hotel en de brasserie aan de overkant.

Links:  Hotel restaurant Le Tetras op de Col de la Slucht
Rechts: Brasserie de la Slucht op de Col de la Slucht

Foto's: Fred Triep

We besluiten de variant van de GR 5 (de normaalroute gaat omlaag en later weer terug naar de kam), zodat we over de kam kunnen blijven lopen. Daarna beginnen we de klim naar Le Hohneck (1362 m), de afgevlakte top is weer goed te zien doordat er een restaurant op staat. Na een uur lopen bereiken we het restaturant. Nadat we even in het restaurant wad hebben gedronken, gaan we verder. Het pad daalt weer even. Ik maak nog een foto van de berg.

Links:  Op weg naar Le Hohneck
Rechts: Ik kijk terug naar de Hohneck, terwijl  we onze route over de kam vervolgen

Foto's: Fred Triep

We volgen nu de variant van de GR 5. We gaan langs Le Kastelberg en dan klimmen we naar de top van Le Rainkopf, een typisch gevomde berg die aan de westkant glooiend afloopt en aan de oostkant heel steil is.

Links: Het pad klimt langzaam omhoog de Rainkopf op. Rechts van de berg loopt de Route des Crêtes

Foto: Fred Triep

Bij de Col du Herrenberg (1186 m) komt de "normaalroute" van de GR 5 weer op de kam. We volgen nu weer de GR 5 over de kammen, steeds een paar honderd meter van de autoweg (route des Crêtes).

Links en rechts: We volgen nu steeds de wandelroute van de GR 5 over de kam, waarbij we regelmatig omhoog en omlaag moeten

Foto's: Fred Triep

Onderweg zien we hellingen met narcissen.

Links: Op de helling langs het pad bloeien talloze narcissen

Foto: Fred Triep

Een paar honderd meter voor Le Markstein moeten we een sneeuwveld passeren.

Links: Om bij Le Markstein te komen, moeten we een hellend sneeuwveld oversteken

We komen aan bij hotel Wolf op Le Markstein. Er blijkt nog plaats te zijn en we besluiten daar te gaan slapen.
loopduur volgens gids: 5 uur 30 minuten

maandag 3 mei 2004

We volgen vanaf  Le Markstein het pad, dat over kam blijft lopen in de buurt van de weg (de Route des Crêtes)

Links: We verlaten de nederzetting van Le Markstein

Foto: Fred Triep

Het pad kruist verschillende keren de autoweg tot we bij Le Storkekopf komen. Dan gaat het wandelpad rechts om de berg, terwijl de autoweg links van de berg gaat. We zien nu in de verte de Grand Ballon met het radarstation er boven op. We komen weer bij de weg uit bij de Col du Haag (1231 m). Hier is ook de Ferme Auberge Du Haag.

Links: Terwijl we om de Storkekopf heen lopen, zien we de Grand Ballon op de achtergrond verschijnen
Rechts: Ferme Auberge du Haag op de Col du Haag

Foto's: Fred Triep

Dan beginnen we aan de klim naar de top van de Grand Ballon. Het pad slingert in een aantal bochten omhoog en het radarstation wordt steeds groter. Na een half uur lopen staan we bij op de top (1424 m) bij het radarstation.

Links en rechts: Tijdens onze klim naar de top van de Grand Ballon wordt het radarstation steeds groter

Vanaf het radarstation hebben we mooie uitzichten over de Vogezen.

Links: Uitzicht vanaf de Grand Ballon

Foto: Fred Triep

Daarna dalen we af naar het Hotel du Grand Ballon, dat onder de top aan de autoweg ligt.

Links: Hotel du Grand Ballon en de top van Grand Ballon, gezien vanaf de parkeerplaats
Rechts: Hotel du Grand Ballon, vanaf dichtbij gezien.

Foto's: Fred Triep

We drinken wat in het hotel en daarna volgen we het pad omlaag. Het pad loopt eerst langs de flank van de hellingen, later over kam. In anderhalf uur dalen we naar de Col Amic (825 m). Daarna klimmen we weer naar 1094 meter, naar de Molkenrain. We hopen in de refuge du Molkenrain te slapen, maar we zijn op de verkeerde dag. Het is maandag en de auberge is dicht. Dat betekent flink doorlopen en afdalen naar Thann, een grotere stad op 343 meter hoogte. We lopen flink door en nog voor het donker wordt bereiken we Thann.

Links: In Thann kruisen we de rivier Thür

Foto: Fred Triep

We komen bij de Gite d'Etape en daar kunnen we slapen.

loopduur volgens gids: 7 uur 25 minuten

dinsdag 4 mei 2004

Deze ochtend ontbijten we rustig. Daarna maken we nog een kort wandelingetje door het stadje Thann.

Links: De kerk in het centrum vanThann

Foto: Fred Triep

Aan het einde van de ochtend beginnen we aan de klim omhoog. We moeten van 343 meter naar ongeveer1100 m  klimmen. Tot aan de Thanner Hubel (1160 m) gaat het steeds omhoog. We lopen over bospaden omhoog, maar af en toe onze hebben we toch mooie uitzichten.

Links en rechts: Tijdens onze klim naar de Thanner Hubel lopen we over een smal paadje langs de helling (beveiligd met een hekje)

Foto's: Fred Triep

Voor het laatste stukje van de klim volgen we de normaalroute (dus niet de variant), daardoor missen we de hut Thanner Hubel. Tijdens onze klim komen we op een open landschap uit. We zien de hut van de Ski Club Sportif Mulhouse en we weten nu dat we op de Col du Rossberg (1100 m) zijn aangekomen.

Links: We klimmen naar de Col du Rossberg met daarop de hut van de Ski Club Sportif Mulhouse
Rechts: De hut van de Ski Club Sportif Mulhouse, vanaf dichtbij gezien.

Foto's: Fred Triep

Daarna vervolgen we nog de route in noordwestelijke richting. We willen nog een klein uur verder lopen en dan proberen in de Ferme Auberge du Beulacker te slapen.

Helemaal links, links en rechts: We lopen over een open landschap op ongeveer 900 m hoogte naar de Ferme Auberge du Beulacker

Bij aankomst in de auberge blijkt, dat we er wel kunnen eten, maar er is geen slaapgelegenheid. Anton vraagt of we dan op de hooizolder kunnen slapen. Dat is geen enkel probleem. We besluiten in de auberge te blijven slapen, omdat we geen zin hebben om meer dan een half uur terug te lopen.
We maken ons hooibedje in de hooizolder klaar en later eten we een avondmaaltijd in de gelagkamer van de auberge.

Helemaal links: Anton maakt zijn "hooibed" klaar op de hooizolder
Links: De koeien zijn opgehaald om gemolken te worden
Rechts: We genieten van de warme maaltijd in de gelagkamer van de Auberge du Beulacker

loopduur volgens gids: 3 uur 25 minuten

woensdag 5 mei 2004

's Ochtends bij het ontbijt is het drabbig weer, buiten is het vochtig en er is weinig zicht

Links: Het interieur van Auberge du Beulacker

Rechts boven en rechts onder: Impressies van de Auberge du Beulacker en het landschap er om heen bij kil, vochtig weer

Foto's: Fred Triep

Na het ontbijt  lopen we van Ferme Auberge Belacker verder over de kam. Na een ruim uur lopen komen we bij de Col de Perches (1071 m) aan. Dan volgen we een pad in zuidwestelijke richting over een ander kam. Enige honderden meter verder kunnen we over het Lac du Peches uitkijken, dat onder ons ligt.

Links: Uitzicht over het Lac du Peches, omgeven door wolken

We lopen verder naar de Ballon d'Alsace.

-  Binnenkort wordt de beschrijving hieronder aangevuld met tekst en foto's
loopduur volgens gids: 4 uur 35 minuten

donderdag 6 mei 2004

We lopen van de Ballon d'Alsace naar Giromagny
loopduur volgens gids: 3 uur 10 minuten

Overnachtingsadressen langs het beschreven traject (Schirmeck- Giromagny)

Op de adressen gemarkeerd met een * hebben wij geslapen. Een aantal adressen, bijvoorbeeld de Gite d'etapes, zijn ook te vinden via de site Hébergements, Gites et refuges de France. Voor de overnachtingsmogelijkheden in de Ferme auberges kunt u kijken in het gidsje, dat bij de literatuurlijst staat. Daarnaast heeft de Club Vosgien ook refuges

- Deze adressenlijst wordt binnenkort verder aangevuld

Schirmeck Gite d' étape in La Claquette *
fax 0033-3-88.82.72.05
Thannenkirch Chambre d'hote *   0033
Aubure Gite d' étape les Brimbelles * Tél. en Fax. 0033-3.89.73.91.04
Haicot Refuge des Amis de la Nature   0033-3.89.47.21.73 (refuge)
Le Bonhomme Chambre d'hotes Les Myrtilles
Le Col de la Slucht Tel 0033-3-29.63.11.37
Fax. 0033-3-29.63.13.14
Refuge des Amis de la Nature Route des Crêtes
(even ten zuiden van de col)
0033-3.29.63.11.52 (refuge)
0033-3.29.82.08.53 (reservering)
langs de Route des Crêtes Ferme- auberge Le Breitzousen (1)
Route des Crêtes

(onder de Grand Ballon)
0033-3-89.76.95.79
Molkenrain  Ferme Auberge Le Molkenrain (1)   0033-3-83493956
Refuge des Amis de la Nature Thann   0033-3.89.37.32.52 (refuge)
0033-3.89.75.62.72 (reservering)
Thann Gite d' étape *   0033-03.89.37.59.60.
Fax. 0033-3.89.37.94.03
Col du Rosberg Ferme- auberge Le Thannerhubel (3)
Ferme- auberge Le Gsang (4)   0033-3-89389685
Ferme- auberge Le Belacker (2) *   0033-3-
Ballon d' Alsace Hotel Restaurant du Sommet * Route des  Crêtes
(onder de top van de Ballon d' Alsace)
0033-3-84.23.95.60
Fax 0033-3-84.23.95.60

(1) Deze Ferme- auberge is gesloten op maandag.
(2) Deze Ferme- auberge heeft geen normale overnachtingsmogelijkheid. Wij mochten er in de hooizolder (geen bedden en geen andere faciliteiten) slapen
(3) Deze Ferme- auberge ligt langs de variant van de GR 5, hij is dagelijks geopend
(4) Deze Ferme- auberge ligt langs de variant van de GR 5, hij is zondagavond gesloten

Kaartmateriaal

Voor deze tocht zijn de volgende kaarten (in de volgorde van noord naar zuid geordend) bruikbaar:

Topografische kaarten, schaal 1:25.000
(Cartes de Vosges 1: 25.000)
  • 3716 ET    Mont- Ste- Odile, Molsheim.Obernai
  • 3717 ET    Selestat, Ribeauville, Haut Koeningsburg
  • 3618 OT    Le Hohneck, Gerardmer, La Bresse
  • 3719 OT    Grand Ballon, Guebwiller, Munster
  • 3619 OT    Bussang, La Bresse, Ballon d' Alsace
  • 3620 ET    Thann, Masevaux, Ballon d' Alsace
Topografische kaarten, schaal 1:50.000
(Cartes des Vosges 1:50.000)
  • Ste- Odile, Donon, Haut- Koeningsbourg

Grosse Verlag, 3e druk 1997
ISBN 3-9802840-9-3

Interessante links

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan de Vogezen :

Deze pagina is verder aangevuld op zondag 11 juli 2010.