Een vijfdaagse voettocht over de Hardangervidda (van Dyranut naar Kinsarvik)

hardanv7.gif (3625 bytes) Klik op het kaartje als je een grote
gedetailleerde kaart (49 Kb) wilt zien

Dit kaartje is een bewerking van een kaartje op een DNT enqueteformulier.

Algemene beschrijving van het gebied

De Hardangervidda is het grootste aaneengesloten bergplateau van Europa. Het ligt tussen Oslo en Bergen en heeft een oppervlakte van 7500 vierkante kilometers (waarvan 3430 vierkante kilometers in het Hardangervidda National Park). De hoogte van het plateau ligt tussen de 1000 en 1200 meter, waarbij het van het westen naar het oosten omlaaghelt. Het oostelijk deel is relatief vlak, in het westelijke en zuidelijk deel bevinden zich bergkammen tot een hoogte van 1700 meter. De westkant en de noordwestkant van het plateau vallen snel omlaag naar het Sorfjorden, respectievelijk Eidjfjord , beide armen van het Hardangerfjord.

Het plateau ligt het grotendeels boven de boomgrens. De hoogte van het plateau zorgt er ook voor, dat er in het voorjaar nog lang sneeuw ligt. Echte wandeltochten kunnen daarom pas na half juni ondernomen worden.

Diapresentatie

Over de onderwerpen "Wandelen over de Hardangervidda" of "Wandelen in Noorwegen kunt u mij inhuren voor een presentatie (diapresentatie of digitale fotopresentatie met extra informatie).

Prijzen in overleg, tel 06- 22840886

Beschrijving van de tocht

In juli 1998 heb ik deze tocht gemaakt met Margriet. We hebben deze tocht van Oost naar West gemaakt, omdat je dan voornamelijk omlaag gaat. Dyranut (rijksweg 7 van Bergen naar Oslo) ligt op 1240 meter en Kinsarvik (aan het Sjorfjord) vrijwel op zeeniveau. Dat scheelt met name in looptijd in het traject Stavali naar Kinsarvik (5 uur omlaag of 6 uur omhoog) Bovendien is het eerste traject relatief saai (weing hoogteverschil), maar voor een eerste loopdag is het niet moeilijk. De dagen daarop volgend is het terrein veel afwisselender, maar dan is men ook beter ingelopen.
Het deel Torrehytten- Kinsarvik (de trajecten  4 en 5) wordt ook beschreven in de tocht, die Gerard Dielesen geeft in de wandelgids Noorwegen (zie literatuur). Voor meer gegevens over de trajecten en de hutten kan je de Engelstalige of de Noorse gids van de DNT raadplegen (zie literatuur). Voor zowel de DNT hutten, als die van de Bergen Turlag geldt, dat je er als lid van de DNT (zie voor informatie over lidmaatschap deze pagina ) er korting krijgt.

dinsdag 28 juli

traject 1 : Dyranut- Sandhaug (DNT route 179)

Vanaf de camping Maufag, waar we in een hut zaten zijn we met de auto de rijksweg 7 omhoog gereden tot aan de toeristenhut Dyranut. We zetten hier de auto neer voor een paar dagen. Toen kwam er een bus aan, die voor Dyranut stopte.

dyranut_2.jpg (10364 bytes) Grote foto is 29 Kb

Toeristenhut Dyranut aan de rijksweg 7 (Bergen- Oslo) op de Hardangervidda met bus

Van de buschauffeur hoorden we, dat 's middags om 15.10 uur vanuit Kinsarvik ook een bus naar deze hut terug gaat. Van deze informatie kunnen we gebruikmaken op de laatste dag van onze trektocht.
Daarna zijn we aan de tocht begonnen. Het eerst uur lopen we in een relatief vlak landschap naar het Zuiden.

fo_hardan2_2.jpg (11570 bytes) Grote foto is 95 Kb

het landschap van de Hardangervidda ten zuiden van Dyranut

We kruisen de rivier Bjoreiro via een hangbrug. Het pad volgt daarna op afstand deze rivier stroomopwaarts. Halverwege de dag komen we aan de Oostkant van het meer Langavatnet. Vandaar loopt het pad voor een groot deel naast een spoor voor terreinwagens (saai). Later gaat het pad alleen verder. We maken een licht klim en daarna nog eens een lichte afdaling. Aan het einde van de middag komen we in de hut Sandhaug (volledige bediening, eigenaar DNT) aan, dat aan de Noordkant van het meer Nordmannlagen ligt. Na de maaltijd loop ik 's avonds nog wat rond de hut en daarbij maak ik onderstaande foto van de avondstemming boven het meer.

sandhaug_2.jpg (10628 bytes) Grote foto is 62 Kb

Avondlicht boven het meer bij de hut Sandhaug

looptijd volgens kaart : 6 uur 30 minuten
onze looptijd  (inclusief pauzes) : 8 uur

woensdag 29 juli

traject 2 : Sandhaug- Hadlarskard (DNT route 181)

Deze dag lopen we van Sandhaug naar de hut Hadlaskard.Vanuit de hut lopen we een pad, dat ten noorden van het meer naar het westen loopt.

fo_hardan4_2.jpg (11366 bytes) Grote foto is 94 Kb

Het landschap ten westen van Sandhaug met links op de achtergrond de karakteristieke berg Harteigen

Dit meer volgen we enige uren bovenlangs. Nadat we het meer achter ons laten, loopt het pad gedurende enige tijd over de kam van enkele meters hoge morene (Sorfjordingrindane).

fo_hardan5_2.jpg (10891 bytes) Grote foto is 83 Kb

Het pad loopt over de morene, die door twee naast elkaar gelegen gletschers is opgeduwd.

Ne enige tijd daalt het pad af naar een dal, waarin de hut (zelfbediening, eigenaar Bergen Turlag) ligt.

hardlars_2.jpg (11974 bytes) Grote foto links is 37 Kb en rechts 106 Kb

Links: De hut Hadlarskard, met links op de achtergrond de berg Harteigen

Rechts: Het landschap bij de hut Hadlarskard met handwijzer en de berg Harteigen op de achtergrond

fo_hardan6_2.jpg (12599 bytes)

looptijd volgens kaart : 6 uur 30 minuten
onze looptijd  (inclusief pauzes) : 7 uur

donderdag 30 juli

traject 3 : Hadlarskard- Torehytten (DNT route 208)

Vanuit de hut lopen we naar de brug over de rivier Veig, lopen de brug over en aan de andere kant van de rivier lopen we zuidwaarts langs de rivier. Drie keer moeten we rivieren oversteken, die gemakkelijk te waden zijn. We missen onderweg de splitsing van het pad naar Litlos, want we wilden eigenlijk via een omweg (om de berg Harteigen te beklimmen) naar Torehytten lopen. Langs een meanderende rivier maken we een klim omhoog, we passeren een klein bergmeertje en dan maken we nog een klim. Daarna dalen we af en zien we de 2 hutten (zelfbediening, eigenaar DNT) liggen aan het ijzige bergmeer met schuin daarachter de Harteigen.

torhyt_2.jpg (11565 bytes) Grote foto links is 86 Kb en rechts 97 Kb

Links: De hut Torrehytten (DNT) aan het bergmeer

Rechts: De Harteigen (links), met rechts daarvan het bergmeer, waaraan de Torrehytten (DNT) ligt.

harteigen_2.jpg (12125 bytes)

De zon schijnt lekker en we gaan nog enige tijd op de bank voor de hut zitten. We laten de beklimming van de Harteigen daarom achterwege.

looptijd volgens DNT gids : 3 uur
looptijd volgens kaart : 3 uur
onze looptijd  (inclusief pauzes) : 5 uur 30 minuten

vrijdag 31 juli

traject 4 : Torehytten- Stavali (DNT route 210)

Vanuit de hut lopen we naar rechts omhoog naar het Noordwesten. We passeren een stukje berglandschap met meer sneeuw dan de afgelopen dagen. Een kleine sneeuwbrug over een riviertje ziet er niet betrouwbaar uit en ik ga daarom door de rivier. We hebben nu mooie uitzichten over de meren Omkjelvatnet en Veivatnet. We blijven bovenlangs de meren lopen in Noordwestelijke richting. Daarna buigt het pad zich van de grote meren af en passeren we kleine meertjes. Bij een T splitsing met wijzers volgen we het pad naar links, dat nu naar het Westen loopt door een dal. Na enige tijd loopt dit pad omhoog en we bereiken een zadel aan de rechterkant van het dal. We gaan het volgende dal en lopen langs een meer. Nu zien we de hut beneden ons liggen.

stavali_2.jpg (11222 bytes) Grote foto is 84 Kb

Wolken trekken vanuit het fjord de Hardangervidda op rond de hut Stavali..

De hut Stavali (zelfbediening, eigenaar Bergen Turlag) ligt er mooi bij, met op de achtergrond de wolken, die vanuit het fjord via het dal op de vidda willen komen. We volgen het pad naar beneden

looptijd volgens kaart : 6 uur
onze looptijd  (inclusief pauzes) : 7 uur

zaterdag 1 augustus

traject 5 : Stavali- Kinsarvik (DNT route 206)

We vertrekken tijdig uit Stavali (8.45), want we willen om 15.10 de bus in Kinsarvik halen, die ons terugbrengt naar de auto. Het pad vogt de rivier gedurende enige tijd. Het zicht is beperkt door de wolken, die uit het fjord omhoog komen. Er valt regelmatig wat neerslag. Het pad klimt langzaam omhoog naar de rechterkant van het dal en we komen in een ander dal, dat rechts achter dit dal ligt. We krijgen nu een afdaling over vlakke of zwak hellend gesteente, dat spekglad is door de regen. De afdaling gaat daardoor uiterst traag. We komen terug in het oude dal en we zien af en toe de waterval aan de overkant. We dalen verder af en we komen in de bossen terecht. Om niet teveel tijd te verliezen met de afdaling, pakken we een halfverharde weg, die met bochten naar beneden loopt. Deze gaat later over in een geasfalteerde weg. Om half drie komen we in het dorpje Kinsarvik aan. Om 15.10 nemen we de bus en ongeveer twee uur later zijn we bij de auto bij Dyranut.

looptijd volgens DNT gids : 5- 6 uur
looptijd volgens kaart : 5 uur (omlaag), 6 uur (omhoog)
onze looptijd  (inclusief pauzes) : 5 uur en 45 minuten

Norwegian mountains on foot
Den Norske Turistforening (DNT), Oslo, 1996
ISBN 82-90339-35-6
(de Engelse vertaling van de Noorse gids van de DNT, met informatie aangevuld voor buitenlanders)

Jolanda Linschoten

Nortrabooks, Oslo, 1988
ISBN 82-90103-41-7

Kaartmateriaal

Om de beschreven route m.b.v  de stafkaarten 1:25.000 te doen heeft u 5 kaarten (1315 I, 1415 I, 1415 II, 1415 III en 1415 IV) nodig. Voor de afzonderlijke trajecten (de nummers achter de trajecten verwijzen naar de beschrijvingen in de gids van de DNT)  heeft u de volgende kaarten nodig :

• traject Dyranut- Sandhaug (179) :       1415 I en 1415 IV
  • traject Sandhaug- Hadlarskar (181) :  1415 II en 1415 III
  • traject Hadlarskar- Torrehytta (208) : 1415 II
  • traject Torrehytta- Stavali (210) :        1415 III, 1315 I
  • traject Stavali- Kinsarvik (206) :         1315 I

Er bestaan ook 1:100.000 kaarten van de Hardangervidda (Capellen). Op twee kaarten (nr 47 en 48) staat het hele gebied weergegeven Op deze kaarten kan men de tocht ook goed lopen, omdat de paden goed gemarkeerd zijn en splitsingen meestal met wijzers aangegeven worden. Voor deze tocht heeft men dan alleen de volgende kaart  nodig

Hardangervida vest
Fjellkart/Mountain Map 1:100.000
Cappelen kaart, nr 47
ISBN 82-02-12296-1

Interessante links over wandelen in de Hardangervidda/Noorwegen

Een belangrijke homepage voor wandelaars naar Noorwegen is die van Den Norske Turistforening (DNT). Zij geven informatie over wandelen in Noorwegen en je kan er ook informatie krijgen over lidmaatschap en materialen.
Het weerbericht voor de Hardangervidda (maar ook voor de rest van Noorwegen) vind je op de weerpagina van de DNT. Hoe het weer er nu op de Hardangervidda uitziet, kan je zelf beoordelen m.b.v. de Webcam in Finse, het station aan de spoorlijn Bergen- Oslo.