Een tweedaagse voettocht in Dovrefjell, van Kongsvoll naar hut Reinheim en terug (Noorwegen)

Links: Overzichtskaart van Zuid- Noorwegen, waarin de ligging van Dovrefjell ongeveer is aangegeven.

Rechtsboven: Dit is een uitvergroting van het kader in de overzichtskaart links. Dit kaartje is een bewerking van een kaartje van de website van de DNT (Den Norske Turistforeningen)

Klik op het kaartje rechtsboven, als je een grote gedetailleerde kaart (114 Kb) van Dovrefjell wilt zien.

Rechtsonder: Dit is een uitvergroting van het kader in het kaartje rechtsboven. Dit kaartje is ontstaan door een bewerking van de oude Turkarte Dovrefjell (1 :100.000) van Statens Kartverk (zie kaartmateriaal)

Klik op het kaartje rechtsonder, als je een grote gedetailleerde kaart (118 Kb) van de gelopen route wilt zien

Algemene beschrijving van het gebied

Dovrefjell is één van de populaire wandelgebieden in Noorwegen. Het is goed bereikbaar, omdat dit gebied direct ten westen van de E6 ligt, tussen de steden Dombas en Oppdal. Het gebied is aan de zuidkant begrensd door de E 136 (de weg naar Andalnes en Alesund) en aan de noordkant door rijksweg 70 (de weg naar Kristiansund).
Doivrefjell bestaat uit een landschap van afgeronde bergtoppen, waarin enkele hogere bergen van ongeveer 2000 meter hoogte voorkomen. De belangrijkste hoogste berg in dit gebied is de Snøhetta (2286 m), die van enkele kanten door bergwandelaars zonder hulpmiddelen "beklommen" kan worden.

Algemene beschrijving van de tocht

Deze tocht hadden we als eerste tocht in Dovrefjell willen doen, waarbij we vanaf de hut Reinheim naar het noorden wilden lopen (via de hutten Amotdalshytta en Gammelsetra naar het Sunndalen). Maar omdat rond Kongsvold  steeds zware wolken hingen, hebben we eerst een vierdaagse tocht (van Blokhus naar Groa) in het noorden van Dovrefjell gedaan. Na deze tocht hebben we alsnog een tweedaagse tocht Kongsvold - Reinheim - Kongsvold gedaan, zodat we toch nog de muskusossen en de besneeuwde top van de Snøhetta van dichtbij konden zien. We hadden helaas geen tijd meer om de Snohetta te beklimmen of om via de hut Amotdalshytta naar het noorden te lopen.

Enkele dagdelen van deze tocht worden ook beschreven in de "wandelgids Noorwegen" van Gerard Dielessen en "Bergtochten in Noorwegen" van Jolanda Linschoten (zie literatuur) . Voor meer gegevens over de trajecten en de hutten kan je de Engelstalige of de Noorse gids van de DNT raadplegen (zie literatuur). Voor de DNT , TT en de KNT hutten geldt, dat je er als lid van de DNT korting krijgt.

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Margriet gemaakt in augustus 2005. Op woensdagochtend 3 augustus reden we van een camping bij Hjerkin naar Kongsvold Fjellstue, waar we de auto neergezet hebben.

woensdag 3 augustus 2005, van Kongsvoll naar Reinheim (DNT route 564)

Binnenkort kunt u op de thumbnails klikken om de grote foto's te zien.

Vanaf de parkeerplaats bij de hut Kongsvold Fjellstue staken we de E6 over en  we volgden het pad naar beneden naar de rivier.

De grote foto's zijn respectievelijk 66 Kb en 81 Kb

Links: We zijn de E6 overgestoken bij Kongsvold Fjellstue, om aan de tocht te beginnen
Rechts: Vanaf de E6 dalen we het pad naar de rivier de Driva af

Foto's: Fred Triep

We staken de rivier over en liepen onder de spoorbaan Oslo- Trondheim door. Daarna moesten we flink klimmen om op de hoogvlakte te komen. Na een half uurtje werd het pad minder steil. We kwamen bij het punt, waar het voetpad van het station van Kongsvold bij deze route komt. Op de hoogvlakte waren paarden aan het grazen en spelen.

De grote foto's zijn respectievelijk 70 Kb, 91 Kb en 79 Kb

Links: Dreigende wolken hangen boven de hoogvlakte, waar paarden grazen
Rechts: Twee paarden spelen met elkaar op de hoogvlakte
Helemaal rechts: We lopen boven de Kaldvella verder het dal in, de wolken tegemoet

Foto's: Fred Triep

Even later zagen we op de helling rechts van ons, boven een boerderij, muskusossen. Het waren maar stipjes, we durfden niet veel dichter bij te komen. We volgden het pad, dat later op enkele meters boven de rivier Kaldvella liep. Deze rivier kruisten we later via een brug.

Links: Op de helling zien we de eerste muskusossen
Rechts: We steken de Kaldvella over en volgen nu het dal van de Stropla

Foto's: Fred Triep

Daarna bleef het pad enkele meters rechts van de Stropla lopen. We passeerden ook nog een boerderij, die we eerst voor de hut aanzagen. Maar toen we dichterbij kwamen, wisten we dat we nog verder moesten lopen.

Links: We lopen aan de noordkant van de Stropla het dal in, in de richting van de Snohetta (in de verte alleen de voet van de berg zichtbaar)
Rechts: Boerderij langs het pad naar hut Reinheim

Foto's: Fred Triep

Het laatste stuk van onze tocht regende het af en toe, de paden werden langzaam natter. Daardoor werd het lopen wat moeilijker.

Aan het eind van middag bereikten we de hut Reinheim, die aan de voet van de Snohetta ligt.

Helemaal links: We naderen het huttencomplex van Reinheim
Rechts: De hutten van Reinheim liggen aan de voet van de Snohetta
Rechts: Een van de hutten van het Reinheim complex

Foto's: Fred Triep

Die avond maakte ik nog een foto van de berg Snohetta, waarvan de top nu goed te zien was.

Links: In de avond kunnen we de top van de Snohetta zien vanaf de hut Reinheim

Foto: Fred Triep

Onze looptijd (inclusief pauzes): 5 uur
Gelopen afstand:

zondag 4 augustus 2005, van Reinheim naar Kongsvoll

Op deze dag liepen we hetzelfde pad terug.

Onze looptijd (inclusief pauzes): 4 uur

Norwegian mountains on foot
Den Norske Turistforening (DNT), Oslo, 1996
ISBN 82-90339-35-6
(de Engelse vertaling van de Noorse gids van de DNT, met informatie aangevuld voor buitenlanders)

Jolanda Linschoten

Nortrabooks, Oslo, 1988
ISBN 82-90103-41-7

Kaartmateriaal

Van Dovrefjell is één 1:100.000 kaart beschikbaar en diverse kaarten van 1:50.000.

Turkart Dovrefjell, 1:100.000
Statens Kartverk

Interessante links over wandelen in Dovrefjell/Noorwegen

Een belangrijke homepage voor wandelaars naar Noorwegen is die van Den Norske Turistforening (DNT). Naast een uitgebreide site in het Noors, bevat de site enkele pagina in het Engels voor buitenlandse toeristen. Zij geven informatie over wandelen in Noorwegen en je kan er ook informatie krijgen over het lidmaatschap en materialen.
Het adres van hen is:

Den Norske Turistforeningen (DNT)
Stortingsgt. 28, Postboks 1963 Vika,
N-0125 Oslo, Tel. 0047 - 22832550

Links naar sites van wandelliefhebbers:

Deze pagina is nieuw aangemaakt op vrijdag 28 oktober 2005.