Een zevendaagse voettocht over de GR TMB (Tour du Mont Blanc, Frankrijk/Zwitserland/Italië)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (200 Kb) wilt zien.

Dit kaartje is ontstaan door bewerking van het overzichtskaartje uit de topoguide (zie figuur rechts)

Algemene beschrijving

De Tour du Mont Blanc is een klassieke wandelroute, die rondom het massief van de Mont Blanc loopt. De volledige tocht is in ongeveer 10 dagen te doen, wij hebben 7 dagen van deze tocht gedaan. Het is een druk belopen tocht en daardoor kan je in de zomermaanden niet zonder reservering van de overnachtingen de tocht maken. We maakten deze tocht via een arrangement van Topo Aktief. Zij hebben de overnachtingen in de hutten en hotelletjes en het bagagevervoer geregeld. De meeste wandelaars lopen de tocht tegen de richting van de klok in, wij lopen hem met de klok mee.

Gedetailleerde beschrijving

Ik heb deze tocht gemaakt met Marianne v.d. B in augustus 2007. Op vrijdagmiddag 3 augustus kwamen met de auto via Duitsland en Zwitserland aan op een camping in Argentière.

zaterdag 4 augustus 2007

Vanaf de camping in Argentiere rijden we naar het station in Montroc, waar ik de auto voor een week achterlaat. We geven onze rugzakken af aan de plaatselijk agent van Topo Aktief,  Altitude Mont Blanc. Daarna zijn we naar de telecabine van het aangrenzende Tour gelopen.

Links:  Het treinstationnetje van Montroc, met op de achtergrond de Mont Blanc
Rechts: Het telecabinestation in Le Tour (1453 m) voor de telecabine naar een punt (1860 m) onder de Col de Balme

Foto's: Fred Triep

We hebben daar de telecabine genomen, die ons van 1453 m naar 1860 meter heeft gebracht. Vanaf die plek hebben we een goed uitzicht op de Mont Blanc. Daar zijn we begonnen aan onze tocht naar de pas, de Col de Balme (2191 m).

Links:  Uitzicht op de Mont Blanc vanaf het bovenste telecabine station (1860 m)
Rechts: De Mont Blanc domineert het uitzicht vanaf het telecabinestation (1860 m) richting Le Tour en Chamonix

Foto's: Fred Triep

Op onze weg omhoog over een gemakkelijk lopend pad komen we een groep tegen, die de bagage per paard laat vervoeren.

Links:  Een wandelgroep, die we tegen komen op onze weg naar de Col de Balme, laat haar bagage vervoeren per paard

Foto: Fred Triep

Na een uur lopen bereiken we de Col de Balme (2191 m). We nemen een pauze, zodat we nog even kunnen genieten van de uitzichten op de Mont Blanc (uitzicht naar het zuidwesten) en het dal van Le Trient (uitzicht naar het noordoosten).

Helemaal links en links:  Uitzicht vanaf de Col de Balme (2191 m) naar het zuidwesten, met de Mont Blanc als blikvanger
Rechts: Uitzicht vanaf de Col de Balme (2191 m) naar het noordoosten, naar het dal waar Le Trient ligt en het Rhonedal (op de achtergrond)

Foto's: Fred Triep

Daarna dalen we via een slingerpaadje af in Zwitserland. Tijdens onze afdaling hebben we mooie uitzichten op het dal onder ons en het dorp Le Trient.

Links:  Tijdens onze afdaling vanaf de Col de Balme naar Le Trient kijkt ik nog even terug naar de pas, met daarop een auberge
Rechts en helemaal rechts: Uitzichten op het dal, waarin Le Trient ligt, tijdens onze afdaling vanaf de Col de Balme

Foto's: Fred Triep

We bereiken het dorpje Le Trient (1279 m), waar we slapen in Le Relais du Mont Blanc.

Links:  Het Relais du Mont Blanc, onze eerste slaapplek op onze tocht over de Tour du Mont Blanc

zondag 5 augustus 2007

We lopen van Le Trient omhoog. We volgen nu een geel parallellogram als markering van de Tour du Mont Blanc. Na enige tijd komen we op de Col de la Forclaz (1526 m).

Links:  De markering van de Tour de Mont Blanc in Zwitserland
Rechts: De Col de la Forclaz (1526 m), met op de achtergrond het Rhônedal

Foto's: Fred Triep

Daarna volgen we een pad, dat langs de helling van de bergen langzaam omhoog loopt. Daarbij hebben we regelmatig tussen de bomen door uitzichten op het Rhonedal met de stad Martigny. Uiteindelijk bereiken we het hoogste punt van de dag, Portalo.

Links:  We lopen vanaf de Col de la Forclaz een pad langs de helling van een bergkam omhoog
Rechts: Vanaf het pad, dat en flanc van de bergen loopt, hebben we mooie uitzichten op het Rhônedal en de stad Martigny

Foto's: Fred Triep

Bij Portalo (2049 m) hebben we een uitzicht over de alpenwei onder ons. Ik maak een foto van de boerderij met daar om heen zwarte koeien. Dan lopen we naar beneden naar de Alpenwei (Alpages de Bovine, 1987 m) met de Fermes de Bovines. Daar drinken we op een terras op de alpenweide een kopje koffie met om ons heen de zwarte koeien.

Links:  Vanaf de Portalo kijken we uit op de Fermes de Bovines met daar om heen zwarte koeien
Rechts: Vanaf het terras van de Fermes de Bovines kijken we uit op de zwarte koeien, met op de achtergrond het Rhônedal

Foto's: Fred Triep

Dan volgen we een pad, dat gedurende enige tijd op gelijke hoogte blijft. We lopen weer langs de flank van de bergen en we hebben mooie uitzichten over het Rhônedal.

Links:  Vanaf de Fermes de Bovines volgen we een pad, dat op gelijke hoogte blijft en langs de flank van de bergen loopt
Rechts: Uitzicht over het Rhônedal vanaf het pad, dat langs de flank van de bergen loopt (panoramafoto)

Foto's: Fred Triep

Uiteindelijk daalt het pad en dan komen we in het dal van Champex uit. Via Champex d' en Bas lopen we naar Champex d' en Haut. Vanuit dit dorp volgen we kleine paadjes omhoog naar het zijdal van Arpette. Na ongeveer een half uur lopen bereiken we de Relais d'Arpette (1680 m) in de Val d' Arpette.

Links:  De entree van het Relais d' Arpette vanaf de asfaltweg
Rechts: Uitzicht vanaf het grasveld bij de Relais d'Arpette op het restaurant (links) en het huis (achter in) waar wij slapen

Foto's: Fred Triep

Nadat we onze intrek in het Relais hebben genomen, nemen we een pilsje op het terras. Van dat terras maak ik nog wat foto's, onder andere van het zonovergoten dal omstreeks vijf uur 's middag en het dal later op de avond.

Links:  Het Val d' Arpette aan het eind van de middag. Op de achtergrond de pas Fenetre d'Arpette, waarover een moeilijkere variant van TMB loopt
Rechts:
Het Val d' Arpette in de avond

maandag 6 augustus 2007

We dalen van de Relais langs de beek af naar het dal van Champex.

Links:  Langs de beek dalen we van het Relais d'Arpette af naar het dal, waar Champex ligt

Foto: Fred Triep

We komen in het dorpje Champex (1470 m). Daar lopen we over de hoofdstraat, die bij het meer van Champex  uitkomt. Daar nemen we op het terras aan het meer een kopje koffie.

Links:  Het Lac de Champex, gezien vanaf het terras aan het meer in Champex
Rechts: UItzicht op het Lac de Champex

Foto's: Fred Triep

Vanaf het meer komen we op kleine hoogvlakte, waarbij we kunnen uitkijken op het dal van de Drance de Ferret. Dan dalen we af naar het dal en lopen het karakteristieke dorpje Issert (1055 m) binnen. In dit dorp staan nog veel originele houten huizen.

Links:  We lopen het dal van de Drance in en naar het dorpje Issert
Rechts: Een van de typische houten huizen in het dorp Issert

Foto's: Fred Triep

We volgen het dal van de Drance de Ferret omhoog en passeren daarbij nog het dorpje Praz-de-Fort (1151 m). Voorbij dit dorp komen we aan de westkant van het dal te lopen. We volgen een pad langs de helling, met uitzichten op de Drance.

Links:  Het pad langs de helling boven het dal van de Drance de Ferret lijkt op enige afstand eng, maar het pad is breed genoeg
Rechts: Vanaf het pad langs de helling kijken we uit op de brede bedding van de Drance de Ferret

Foto's: Fred Triep

Na de passage van een waterval aan de rechterkant van het pad komen we bij de camping van La Fouly uit. Via de camping komen we bij La Fouly (1593 m) uit. Daar slapen we in het Hotel Restaurant des Glaciers. Op het terras bij het hotel genieten we nog van de laatste mooie dag en het uitzicht op het Mont- Blanc massief.

Links: Terras van het Hotel des Glaciers in La Fouly
Rechts: Uitzicht van het terras van het Hotel des Glaciers op het Mont Blanc massief en de Glacier de l' A neuve

dinsdag 7 augustus 2007

We lopen van La Fouly omhoog naar de pas  (Grand Col Ferret, 2537 m), die de grens vormt tussen Zwitserland en Italie. Het pad loopt aan de andere kant van het dal langzaam omhoog. Onderweg passeren de eerste wolken, waar af en toe wat regen uitvalt.

Links: Wolkenslierten hangen boven dal, terwijl we omhoog klimmen
Rechts: We volgen een smal paadje omhoog naar de Alpage de la Peula

Foto's: Fred Triep

Op de Alpage de la Peula nemen we even een kopje koffie in de auberge.

Links:  De auberge op de Alpage de la Peula

Foto: Fred Triep

Bij de herberg nemen we een steil pad omhoog, dat na enige tijd wat minder steil loopt. Het pad loopt door de grazige alpenweiden, waarbij we een schapenkudde kruisen.

Links, rechts en helemaal rechts: Op weg van de Alpage de la Peula naar de Grand Col Ferret

Foto's: Fred Triep

Dan bereiken we de Grand Col Ferret (2537 m). Het is er druk, we komen op de col veel tegenliggers tegen, die de route in een richting tegen de klok in lopen. We zijn niet zo vroeg in het seizoen, dus er ligt vrijwel geen sneeuw.

Helemaal links: Drukte op de Grand Col Ferret
Links: Uitzicht van de Grand Col Ferret op het dal van de Doire (Italië)
Rechts: Uitzicht van de col op de Glacier de Pré de Bar

Foto's: Fred Triep

Ik heb op de col een aantal foto's geschoten, waarvan ik ook een panoramafoto heb gemaakt.

Links:  Uitzicht (panoramafoto) van de Grand Col Ferret op het dal van de Doire (Italië)

Foto: Fred Triep

Na een kleine pauze op de col dalen we af naar de Italiaanse Rifugio Elena (2062 m).

Links, rechts en helemaal rechts: Impressies van het landschap tijdens de afdaling van de Grand Col Ferret naar Rifugio Elena

Foto's: Fred Triep

Tijdens onze afdaling zien we snel Rifugio Elena liggen, we kijken er van boven op uit. Enige tijd later bereiken we de Rifugio Elena. We besluiten weer een korte pauze te houden en de berghut binnen te gaan.  Daar eten we een heerlijke minestrone soep.

Links: Tijdens het laatste stuk van de afdaling van de Grand Col Ferret kijken we uit op Rifugio Elena
Rechts: Na een pauze vervolgen we onze route het dal in en we lopen daardoor enige tijd later onder Rifugio Elena

Foto's: Fred Triep

Daarna lopen we door het dal van de Doire verder naar beneden. Het pad is gemakkelijk en breed. Het is druilerig weer, daarom lopen we stevig door.

Links en rechts: In het dal van de Doire hangen zware wolken, waaruit een miezerige regen valt.

Aan het einde van de middag bereiken we het gehucht La Vachey, waar we slapen in een hotelletje.

woensdag 8 augustus 2007

We lopen een stukje het dal omhoog terug om in een zijdal omhoog te kunnen gaan. Dan lopen we het zijdal in.

Links: We lopen, boven het gehucht La Vachey, een zijdal van de Doire in
Rechts: Vanuit het zijdal kijken we terug naar het dal van de Doire, met op de achtergrond het Mont Blanc massief

Foto's: Fred Triep

We komen bij een handwijzer waar we een keuze kunnen maken. Hoewel de er langzamerhand meer wolken in de lucht komen, denken we een wandeling over de kam van de Monte delle Saxe te kunnen maken. We nemen een pad, dat langs de flank van de helling omhoog loopt.

Links en rechts: We nemen het pad, dat langs de flank van de helling omhoog loopt naar de Monte delle Saxe.

Na enige tijd kom ik op het hoogste punt van de kam (2584 m). Ik kan dan Marianne goed fotograferen, die het laatste stukje van het pad omhoog loopt.

Links en rechts: Vanaf de kam van de Monte delle Saxe fotografeer ik Marianne, die nog bezig is met de klim naar de kam.

Foto's: Fred Triep

De Monte delle Saxe is een kam, die parallel aan de vallei en het Mont Blanc massief loopt. Vanaf het hoogste punt volgen we het pad over de kam. Het pad  loopt langzaam naar beneden, omdat de kam ook naar beneden helt. Dan blijkt, dat we verkeerd hebben gegokt. We worden toch overvallen door een bui.

Links boven: Vanaf het hoogste punt op de Monte delle Saxe (2584 m) kijken we uit op het vervolg van de kam (rechts) en de stad Courmayeur in de diepte (links)

Links onder: Vanaf de Monte delle Saxe kijken we uit op de stad Cournayeur

Rechtsboven en rechtsonder: Tijdens onze wandeling over de kam van de Monte delle Saxe trekken de wolken zich samen en gaat het regenen en onweren

Foto's: Fred Triep

De regenbui blijkt een onweersbui te zijn. Dan is het niet verstandig om lang boven over een kam te lopen. Gelukkig zien we de bliksemschichten alleen vanuit de wolken naar het hoger gelegen Mont Blanc massief springen. Toch besluiten we snel door te stappen, maar desondanks bereiken we drijfnat Rifugio Bertone (2000 m). In de hut wachten we totdat het droog is geworden.

Links: Drijfnat bereiken we Rifugio Bertone (2000 m) en we besluiten hier even te pauzeren.
Rechts: In Rifugio Bertone is het druk en vochtig, veel wandelaars wachten hier totdat het weer droog wordt

Foto's: Fred Triep

Nadat de bui is afgelopen, dalen we af. We volgen een pad, dat met veel bochten naar beneden slingert. Onder tussen hebben we een mooi uitzicht op de stad Cournayeur.

Links:  Tijdens onze afdaling vanaf Rifugio Bertone kijken we uit op de stad Cournayeur

Foto: Fred Triep

Na enige tijd bereilen we de buitenwijken van Courmayeur. Daar pakken we de bus naar het centrum, stappen over op een andere bus richting Rifugio Monte Bianco. Aan het einde van de middag lopen we vanaf de eindhalte van de bus naar de Rifugio (1660 m).

Binnenkort kunt u ook op de onderstaande thumbnails klikken om de grote foto's te zien

De grote foto is 98 Kb

Links:  De grote huiskamer van Rifugio Monte Bianco

donderdag 9 augustus 2007

Binnenkort wordt de beschrijving hieronder aangevuld met meer tekst en met foto's

Van Rifugio Monte Bianco lopen we het dal in en daarna het dal omhoog naar de Col de la Seigne (2516 m). Onderweg regent het druilerig. We beozeken nog even het Lac du Miage, waar de "Glacier du Miage" vanaf het Mont Blanc massief langsstroomt.
Bij de pas begint het te sneeuwen. Even voor de col komen we Nederlanders tegen, die ons aanraden terug te keren. Zij komen van de andere kant en konden het spoor in de sneeuw over de Colde la Signe met moeite vinden. We keren terug naar Rifugio Monte Bianco, we bellen het bureau van Altitude Mont Blanc en zij brengen ons na een rit van twee uur over de Kleine St Bernhard naar het dorpje Les Chapieux aan de Franse kant van de Col de la Seigne.

vrijdag 10 augustus 2007

Het is droog geworden. We klimmen over een slingerpaadje de helling boven Les Chapieux op. Ook op de volgende pas ligt nog sneeuw, maar omdat het niet meer sneeuwt en er een duidelijk spoor van andere wandelaars is, kunnen we verder. We komen na enige tijd bij de Refuge de la Col de la Croix du Bonhomme (2470 m) aan. Daar drinken we even een kopje koffie en daarna lopen we verder over de besneeuwde hellingen naar de Col du Bonhomme (2329 m). Dan dalen we weer af en we komen langzaam weer in het gebied onder de sneeuw. We dalen verder het dal in. Om 16.05 bereiken we de kerk Notre Dame de la Gorge, waar we slechts 5 minuten te laat op onze afspraak aankomen. Door het busje van Altitude Mont Blanc worden we teruggebracht naar de auto in Montroc. Die avond staan we weer op de camping in Argentiere.

GPS gegevens van deze route

Tijdens deze voettocht heb ik met mijn Garmin EMap GPS ontvanger  tracks en waypoints opgeslagen. Dit materiaal is beschikbaar als mps file (Mapsource formaat van Garmin) en als gdb file (garmin GPS database formaat).

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (113 Kb) wilt zien.

Kaartje links: kaart met van het gebied van de Tour du Mont Blanc met de beschikbare track en waypoints

Omdat ik in Zwitserland op de overnachtingadressen mijn oplaadbare batterijen niet kon opladen, zijn de tracks en waypoints alleen beschikbaar voor de loopdagen van zaterdag 4 augustus tot en met dinsdag 7 augustus en van de loopdag op vrijdag 10 augustus

Kaartmateriaal

De complete route van de Tour du Mont Blanc staat op:

IGN, Carte randonnée et patrimoine, nr 02
Massif du Mont-Blanc, Aiguilles rouges, Arevis, Val d'Arly, Beaufortain
schaal 1: 60.000

Institut Geographique National, www.ign.fr

Als u 1:25.000 kaarten wilt gebruiken, dan  heeft u voor de route twee kaarten van het IGN nodig, namelijk:

Carte IGN 1:25.000
3630 OT

3531 ET

Er is ook een Italiaanse kaart, maar deze overlapt waarschijnlijk met de Franse kaarten van 1:25.000

Carte IGC 1:25.000
Monte Bianco- Courmayeur- La Thuile
nr 107

Topoguide GR TMB, Tour du Mont- Blanc
Federation Francaise de la Randonnée pedestre, Paris
ISBN 2-7514-0172-4
www.ffrandonnee.fr

Links

Op de volgende webpagina wordt meer informatie gegeven over de Tour du Mont Blanc en wandelen in dit gebied:

Deze pagina is het laatst aangevuld op zaterdag 29 maart 2008.

Voor aanvullingen en wijzigingen, stuur mij een email: