Een rondwandeling van 11 km door het land van Hervé, door Hombourg, langs een verborgen spoorlijn en door het Bois de Beusdael (Belgie)

Kaart van de rondwandeling Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart wilt zien.

Dit kaartje is ontstaan door het inlezen van de track van mijn Garmin Oregon GPS ontvanger in een Mapsource kaart.

Algemene beschrijving

Deze rondwandeling is door Wiel Beyer in dagblad de Limburger beschreven. Ik heb deze wandelroute met Margriet van K. nagelopen, toen ik een weekeinde sliep in een B & B in Sippenaeken. De wandeling loopt door het open heuvellandschap van de Herve en door het Beusdael bos. Het kruist ook een oude, niet meer gebruikte, spoorlijn en het dorp Limbourg.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gelopen op 20 mei 2011 met Margriet van K. We liepen vanaf het dorp Sippenaeken langs de weg naar het noordelijke punt van de wandelroute. Wij zijn gestart bij het monument van de elekrische draad. Op weg naar dit monument passeren we het fraaie kasteel van Beusdael.

Kasteel van Beusdael

Links en rechts: Het kasteel van Beusdael

Foto's: Fred Triep

De wandelroute beschrijf ik hier globaal vanaf Limbourg. Voor de gedetailleerde beschrijving verwijs ik naar de webpagina van de wandeling op de Limburger:

Bij het navigeren maken we onder andere gebruik van merktekens: een rode pastille en een groen rechthoek.

Start vanaf Hombourg

Met de rug naar de ingang van St. Bricekerk in  Hombourg gaan we rechtsaf en volgen de rode pastilles naar de Rue Laschet.
De St Brice kerk in Hombourg

Links: De kerk St Brice in Homburg

Rechts: Wij volgen vanaf de kerk de rode pastille, het middelste teken op de muur van de kerk

Pastille

We gaan de Schaesberg (275 meter) over en passeren een groot houten kruis. We lopen de bebouwde kom uit en komen in een golvend boerenland. Verderop zien we het bos. Bij het smeedijzeren wegkruis gaan we rechtdoor, een doodlopende weg in. Die weg wordt voorbij een boerderij een heel smal pad. Even later bereiken we de betonnen fundamenten van een oude spoorbrug.  We moeten afdalen via een smal pad en wat trappen en bereiken een niet meer in gebruik zijnde spoorlijn.

We dalen af naar de verborgen spoorlijn

Links: We dalen af naar de verborgen spoorlijn

Rechts: We lopen een stukje langs de verborgen spoorlijn

De verborgen spoorlijn 1 De verborgen spoorlijn 2

Om aan de overkant te komen, moeten we een stukje langs het spoor lopen, dan de spoorlijn oversteken en aan de overkant weer teruglopen in de omgekeerde richting. Bij een smalle, steile betonnen trap gaan we weer omhoog, vijftig treden lang. Bovenaan, bij een driesprong met een ijzeren wegkruis, gaan we linksaf via een kronkelende landweg. Wij lopen door het bos, maar links onder ons ligt het dal van de Gulp.

Bosrand met uitzicht op Gulp dal 1

Links: We volgen een kronkelende landweg

Rechts: We kijken uit op het dal van de rivier de Gulp

Bosrand met uitzicht op Gulpdal 2

Bij een houten hut in bos gaan we rechtdoor. Ook daarna gaan we steeds rechtdoor, tot we de verharde weg bereiken. Meteen achter de zitbank slaan we rechtsaf het bos in. Dan is het klimmen via smal pad. Op de verharde weg gaat het rechtsaf. En dan klimmen we tot op de top.
Op de viersprong zien we het monument voor de elektrische draad. Tijdens de Eerste Wereldoorlog had de Duitse bezetter elektrische draden aan de grens met Nederland geplaatst om te voorkomen dat Belgen en anderen naar het neutrale Nederland vluchtten

Start vanaf monument

Op de viersprong slaan wij rechtsaf (als u uit Homburg kwam) of we gaan linksaf het bos in (als u van Sippenaekn kwam) . We  wandelen weer door het bos richting Hombourg.

Wandeling door het bos

Links en rechts: We lopen door het "Bois de Beusdael"

Foto's: Fred Triep

Ergens in het bos is er een bord van een boseigenaar, die ons in het Nederlands waarschuwt: "Schieten met kogels, gevaar!"
Verderop bij een zitbank verlaten we de rode pastille en slaan we linksaf om de liggende groene rechthoek te volgen. Eerst nog een stukje door dat bos. Als we verderop via een klappoortje het bos verlaten, wacht ons het plaatje van de dag. In een weiland worden we getrakteerd op een verpletterend mooi panorama. Met links het Drielandenpunt, voor ons het rangeerterrein van Montzen en daarachter Eifel en Ardennen, daarnaast Hombourg met weer die heuvel met het kruis.

Klik op deze thumbnail om de grote foto te zien

Rechts: Uitzicht nadat we het bos verlaten hebben.

Foto: Fred Triep

Panoramafoto

Neem gerust even een pauze om te genieten van het uitzicht. Daarna dalen we af door het weiland.

Afdaling van de heuvel 1

Links en rechts: Vanaf het uitzichtpunt dalen we door het weiland af naar beneden

Afdaling van de heuvel 2

Door een oranje klaphekje komen we op een soort landweg. Hier houden we links aan en bij de omheining gaan we rechtsaf door de wei. Via een klaphekje bereiken we een heel smal pad dat ons bij een woonhuis en de verharde weg brengt. Linksaf zegt de groene rechthoek. Over de verharde weg. Verderop bij de viersprong met wegkruis gaan we rechtsaf. De weg wordt een mooie onverharde landweg die door boerenland slingert. Bij de volgende viersprong staat de Chapelle St. Roch, in 1763 tegen de pest opgericht.

We gaan rechtsaf en wandelen over verharde weg richting spoorlijn. Bij de verkeersweg Gemmenich- Aubel gaan we rechtsaf, over spoorbrug - kijk eens links naar het gigantische rangeerterrein van Montzen - en na de brug meteen rechtsaf de Rue de Hindel in. Via de Rue de Sippenaeken komen we weer in Hombourg.

Het rangeerterrein van Montzen

Links: Bij de oversteek over de spoorbrug kijken we uit op het reusachtig rangeerterrein van Möntzen

Rechts: De brasserie in het dorp Hombourg

De brasserie in Hombourg

Bij de brasserie slaan we rechtsaf om bij de kerk weer uit te komen

GPS gegevens van deze tocht

Mijn GPS gegevens bestaan uit een track, waypoiunts en verschillende kaartjes, die ik gemaakt heb met Mapsource en GPS visualizer. U kunt de gegevens hier downloaden als een ZIP bestand.

De kaart hiernaast geeft de totale track weer in Google Earth. Door er op te klikken kunt u een gedetailleerde kaart zien.

Kaartmateriaal

Voor deze tocht kunt u gebruikmaken van de onderstaande stafkaarten

Topografische kaart 1:20.000 Topografische kaart 1: 50.000
Nr 34/7-8 Vise- Voeren (Fouron)
Nr 35/5-6 Gemmenich- Grünental
Nr 34
Nr 35/43  Eupen
Google Earthe kaart van de wandeling

Overnachtingsadressen

0049/162-2845680

st.hillen@web.de

Wiel Beyer
Een verborgen spoorlijn-  Een wandeling tussen Hombourg en Teuven in België.

Interessante links over wandelen in dit gebied

Deze pagina is aangemaakt op zaterdag 8 februari 2014.