Een zesdaagse voettocht door de Vogezen

kaart_frank1.gif (38864 bytes)
Dit kaartje is een bewerking van de kaart uit de Bos Atlas.

Klik op het kaartje
rechts, als je een grote
gedetailleerde kaart
( 444 Kb) van de gelopen
route wilt zien

Het kaartjes rechts is een
uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

vogezen2_2.gif (22145 bytes)

Dit kaartje is een bewerking van
de IGN kaart 1:100.000 (nr 31)

Algemene beschrijving

De Vogezen is een middelgebergte dat aan de oostkant van Frankrijk ligt, enkele kilometers ten westen van de Rijn. Door zijn hoogte (met de hoogste toppen boven de duizend meter) kan je er in het voorseizoen nog lang last hebben van sneeuw bij het belopen van het gebied.
De beschreven wandeling komt voor een groot deel overeen met die beschreven door Loes Nautier in Op Pad (zie literatuurlijst). De beschrijving van haar is gebaseerd op ideeën van Karel Mul. Wij hebben de rondwandeling met de klok meegemaakt.

Gedetailleerde beschrijving

In mei 1999 heb ik met Willy M. en Harriet deze rondtocht gemaakt in het kader van een NKBV kamp. In de winter van 1999 was er veel sneeuw gevallen in dit gebied en daardoor lag er op de hoogste delen nog veel sneeuw.

vrijdag 30 april 1999

Met de auto reden we vanuit Nederland naar de camping in Kruth..

zaterdag 1 mei 1999

Aanvankelijk zouden Willy en ik met een andere vrouw deze tocht maken. Halverwege deze dag moest deze andere vrouw afhaken, waardoor we diezelfde dag terugkeerde bij de camping. We troffen daar Henriët, die met ons de volgende dag zou verdergaan.

zondag 2 mei 1999

De "echte" start van de rondwandeling

Vanaf de camping volgen we het pad, dat met rode driehoekjes aangegeven wordt. Dat pad gaat ten westen van de camping omhoog bovenlangs het meer. Na enige tijd kwamen we op de kam, even ten noorden van le Grand Ventron. Vanaf  daar volgden we de GR 531 in noordelijke richting. Bij de Rainkopf komt de kam, waarop de GR 531 loopt tezamen met de kam, waarop de "Route des Crêtes" en de GR 5 loopt. Vanaf hier volgden we de route van de GR 5 naar het noorden.
Op de kam tussen de Rainkopf en de Kastelberg moesten we door de sneeuw ploegen, we moesten daarbij over de rand van een naar beneden hellend sneeuwdek lopen (Dit stukje kan in het voorseizoen bij veel sneeuw dus riskant zijn). We volgden niet de GR 5 langs de helling van de Kastelberg, maar daalden af naar de "Route des Crêtes", waar Auberge Breitsouze ligt. Daar sliepen we op de slaapzaal.

foto 1,   De weg is vrijgemaakt, maar er ligt nog veel sneeuw naast de weg
foto 2,
Willy is tot haar middel in de zachte sneeuw weggezakt bij Auberge Breitsouze

maandag 3 mei 1999

We pakken de GR 5 weer op en vervolgen deze verder in noordelijke richting totaan de helling omhoog naar de Hohneck.

foto 3,   We volgen de kam in noordelijke richting naar de Hohneck

Nu gingen we een steil pad naar rechts omlaag, dat gemarkeerd wordt met een blauw driehoekje. Dit pad is in de zomer waarschijnlijk goed te doen, maar nu lag erg veel sneeuw. Het eerste deel van de afdaling ging over een enkele meters dikke sneeuwlaag, die onder de rand hangt. Uit de aanwezige scheuren kon je opmaken, dat deze laag instabiel begint te worden. Wij zijn er wel over heen gegaan, maar als je geen alpiene ervaring hebt, was het af te raden.
Het pad daalde daarna snel af naar het meer. Bij het meer was het pad geblokkeerd door een aantal bomen, die men net afgezaagd had. Toen wij afdaalden, zagen we op een twintig meter afstand een boom voor ons neergaan. De afdaling naar Metzeral was verder probleemloos, we volgden een variant van de GR 5, die met een rood rechthoekje wordt aangegeven. Het eerste deel van het pad gaat langs een snelstromende beek snel naar beneden, na het enge tijd volgt het pad meer de flank van de helling.

foto 4,    Vanaf Metzeral kijken we naar de Hohneck (op de achtergrond) met besneeuwde helling
foto 5,    Op het terras van cafe Soleil d' Or in Metzeral  genieten we van de zon

Na een pauze in Metzeral zijn we naar de top van de Petite Ballon gelopen. We volgden het pad, dat aangegeven is met een liggend rood kruis (X) en we pakten voor de top het pad dat aangegeven is met een staand geel kruis (+). Zo kwamen we bij auberge Ried (een alternatief is auberge Kahler Wasen), waar we heerlijk gegeten hebben. Op onze vraag of we daar mochten kamperen, kregen we de aanbieding om onze slaapzakken in het hooi in een hutje onder de auberge uit te rollen.

dinsdag 4 mei 1999

Op deze dag zijn we over de kammen naar de Grand Ballon gelopen. In de ochtend klommen we naar de route, die over de kam loopt, de GR 532. Deze GR wordt aangegeven met een liggend geel rechthoekje. De Gr 532 volgden we in zuidwestelijke richting. Deze dag hadden we weinig last van de sneeuw. We liepen langs de flanken van de Hilsenfirst en de Langenfeldkopf. Daarna passeren we de Col de Lauchen en Le Klinzkopf, waarna we op de Col d' Oberlauchen belandden. Vanaf deze col vervolgen we de GR 532 naar beneden naar het stuwmeer Lac de la Lauch.
De weg over de stuwdam was afgesloten i.v.m. werkzaamheden. Daarom namen we het het pad onderlangs. Aan de andere kant van het meer klimmen we via een slingerpad (nog steeds de GR 532) omhoog. Na enige tijd staan we weer op de kam, waarover de "Route de Cretes" loopt.We vervolgen het pad over de kam in zuidoostelijke richting in de richting van de Grand Ballon (GR 5 en GR 532). We wilden in Ferme auberge "Du Haag" slapen, maar deze was gesloten omdat hij verbouwd werd. Daarom liepen wij over de weg naar Hotel du Grand Ballon aan de oostkant van de Ballon, waar we besluiten te slapen omdat we geen goede kampeerplek kunnen vinden.

foto 6,    De Grand Ballon met hotel du Grand Ballon ervoor
foto 7,    Hotel du Grand Ballon van dichtbij

woensdag 5 mei 1999

Vanaf het hotel volgen we het pad, dat aangegeven is met rood- wit- rood rechthoekje, dat naar de Col du Haag loopt. Vanaf de Col daalden we af naar Moosch via het pad, dat met hetzelfde merkteken werd aangegeven. Na een kopje koffie in dit dorp vervolgden we hetzlfde pad aan de andere kant van het dal omhoog. Na ongeveer twee uur klimmen komen we bij de Thannerhubel. De ferme auberge Thannerhubel bleek niet open, de primitieve ferme auberge Gesang wel. Deze auberge bereiken we na een afdaling vanaf een pad bij de kam door bossen en open stukjes. In deze auberge hebben we gegeten en daarna buiten gekampeerd (daar had men geen problemen mee).

donderdag 6 mei 1999

Op deze dag heb ik met Willy over de kammen naar Col de Perches gelopen. Halverwege de dag heeft Henriette afgehaakt, omdat ze eerder naar Nederland terug wilde keren. Door middel van een pad, aangegeven met blauw driehoekje, komen we weer op het pad, dat over de kam (GR5, GR 532) loopt. We volgen de GR 5 tot de col de Rimbach. Daar nemen we afscheid van Henriette, die afdaalt naar het dal.Willy en ik vervolgden daarna onze route naar de Col de Perches.
In tegenstelling met de route in Op Pad hebben we vanaf deze col de GR 5 gevolgd over de andere kam naar de Ballon d' Alsace. Even voor de Ballon nam de hoeveelheid sneeuw toe. Het laatste stukje over een steil sneeuwveld vond ik te riskant. We zijn dus niet op de top geweest en we zijn daarom via allerlei paden naar beneden gelopen, waar we gekampeerd hebben op de camping in St Maurice. De oorspronkelijk tocht over de kam naar Rouge Gazon en de Col du Bussang schijnt probleemloos te doen te zijn.

vrijdag 7 mei 1999

Op deze dag zijn we met de bus van 9.44 uur vanuit St Maurice naar de Col de Bussang gegaan, waar we route vervolgd hebben. Daar pakten we de GR 532 (blauw vierkantje) omhoog naar het noorden. Vanaf de col was het een behoorlijke klim naar de ferme auberge Drumont, waar we wat dronken. De GR 532 volgden we tot de Grand Ventron. We hadden nu weinig last van de sneeuw. Na een pauze in de auberge aan de achterkant van de Grand Ventron liepen we het pad terug tot de plek, waar we konden afdalen naar Kruth (Chaumes des Vinterge). Het pad, waarover we afdaalden, was aangegeven met een geel rondje.

zaterdag 8 mei 1999

Op deze dag zijn we teruggereden naar Nederland

Alternatieve mogelijkheden om deze tocht te maken

Als u de camping in Kruth niet wilt gebruiken, dan kan u de auto ook neerzetten bij Rouge Gazon, maar het kan natuurlijk ook bij Breitzousen op de route de Crete, in Metzeral, bij de Grand Ballon (route de crete) of Moos.

Kaartmateriaal

Deze tocht staat op de volgende kaarten:

Topografische kaarten, schaal 1:25.000
  • 3618 OT    Le Hohneck- Gerardmer
  • 3619 OT    Bussang- La Bresse- Ballon d'Alsace
  • 3719 OT    Grand Ballon- Guebwiller- Munster
Topografische kaarten, schaal 1:50.000
(Cartes des Vosges 1:50.000)
  • Colmar, Munster, Gérardmer, St- Die
  • Thann, Guebwiller

Voor een overzicht van het gebied (niet te gebruiken voor het wandelen), kan de 1:100.000 IGN kaart 31 (St Dié, Mulhouse, Bâle) goed gebruikt worden.

Klaus- Jurgen Grosse

GR 5/53, Crête des Vosges
Federation Francaise de la Randonnée, Paris
ISBN 2-85-699-677-9

Interessante links over wandelen in de Vogezen

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan de Vogezen :

Deze pagina is het laatst aangepast op zondag 11 juli 2010.