Het Drenthepad, streekpad 6

wanlogo2.gif (16205 bytes)

drenthepad2.gif (17466 bytes) Klik op het kaartje links als je een grote gedetailleerde kaart (282 Kb) van de route wilt zien.
Klik op de gids rechts, als je de boekbespreking door Nico Hoogerbrug wilt lezen.

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje uit de gids (zie foto rechts)

gidsdrenthepad.gif (8249 bytes)

Algemene beschrijving

Het Drenthepad is één van de streekpaden in Nederland, die door het Nivon ontwikkeld is. Evenals alle andere streekpaden in Nederland is het pad gemarkeerd door rood-gele strepen. Het pad loopt rond door Drenthe. De totale afstand van deze route is 262,5 km. Op mijn wandelwebsite kunt u ook een bespreking van de gids vinden door Nico Hoogerbrug.

Beschrijving route

Dit streekpad  loop ik samen met Margriet. Wij lopen de tocht in een richting tegen de klok in en we zijn gestart op woensdag 29 december 1999 in Gees.

woensdag 29 december 1999

We zetten de auto in Gees neer. We pakken hier de route op en volgen die in oostelijke richting. Door een open landschap en een klein stukje bos bereiken we het dorp Oosterhesselen. In de cafetaria in het dorp drinken we wat. Daarna vervolgen we onze tocht over het Klenckerveld (bos en heide) en door een open landschap naar Sleen.

sleen2.jpg (14533 bytes) Grote foto is 93Kb

Links, Dorpsgezicht Sleen

Foto: Fred Triep

Daarna lopen we door het gehucht Diphoorn en een open landschap naar het Noordbarger bosch. De route slingert zich door het bos. Als we uit het bos komen, gaan we van de route af naar ons overnachtingsadres. Dat is bij vrienden van Margriet opde Blikveldweg, ten westen van Westenesch.
gelopen afstand : 18 km

donderdag 30 december 1999

We lopen naar Westenesch en daar pakken we de route weer op. We gaan nu richting centrum van Emmen. In het centrum drinken we nog wat in een cafetaria, waarna we via het station aan de oostkant van Emmen uitkomen. De tocht gaat daarna door de Emmerdennen,  het Valther Bosch en open terrein ten oosten van Odoorn. We lopen langs recreatiecentrum Hunzebergen en daarna door het Hunzebosch. Die middag hebben we nog een prachtige tocht door het Molenveld. Even ten westen van Exloo verlaten we de route en via een asfaltweg lopen we Exloo binnen. Daar kunnen we na enige tijd de bus pakken, die ons terugbrengt naar Emmen. Daar stappen we over op de bus, die ons naar Gees terug brengt.

dinsdag 29 februari 2000

We rijden met de auto naar het station van Emmen en daar zet ik de auto voor een paar dagen neer. Vanaf dit station nemen we de bus richting Groningen en we stappen uit in Exloo. Na een korte wandeling van een kwartier staan we weer op de route. We lopen het pad, dat enige tijd door het bos van boswachterij Exloo gaat. Daarna gaan we door het Buinerveld, waar we ook kleine heideveldjes tegenkomen. We lopen aan de oostkant van Borger het dorp binnen en na een wandeling om een nieuwbouwwijk heen komen we in het noordelijke deel van dit dorpje in een straat met echte "Drentse" huizen terecht.

ven_buinerveld2.jpg (17973 bytes) Grote foto links is 156 Kb, rechts 109 Kb

Links, Klein vennetje in het Buinerveld ten zuiden van Borger
Rechts, Dorpsgezicht in Borger

borger2.jpg (15371 bytes)

We kruisen het gebied van een mooi hunebed (met daarnaast het Nationaal Hunebedden Informatiecentrum 't Flintenhoes).

hunebed1b.jpg (14880 bytes) Grote foto links is 108Kb, rechts 148 Kb

Links, Overzichtsfoto van het hunebed
Rechts, Detailfoto van het hunebed

hunebed2b.jpg (16860 bytes)

We verlaten het dorp aan de noordkant en na enige tijd komen we in het "Drouwenerzand". Dit is een mooi heide- en stuifduinengebied ten zuiden van Gasselte.

drouwenerzand1b.jpg (13588 bytes) Grote foto links is 97Kb, rechts 84 Kb

Links en rechts, Het Drouwenerzand

drouwenerzand2b.jpg (13566 bytes)

We lopen door Gasselte en aan de noordkant van het dorp komen we op de parallelroute naar Gieten, die op tweehonderd meter afstand van de weg ligt. Het blijkt de oude dijk van de spoorlijn Assen- Stadskanaal te zijn.

trambaan2.jpg (12786 bytes) Grote foto links is 91Kb

Links, De oude dijk van de spoorbaan Assen- Stadskanaal

Foto's: Fred Triep

In Gasselte was het langzaam gaan druppelen, maar als we Gieten binnenlopen, giet het inmiddels. We overnacht bij de familie Mirtens in het centrum.
gelopen afstand : 23 km

woensdag 1 maart 2000

We verlaten Gieten aan de noordkant. Na het passeren van de autoweg maakt de route een klein "ommetje" door het bosgebied van "Het Zwanemeer". Daarna keren we terug op de rustige asfaltweg. Na enige tijd komen we weer in een bosgebied. Dat is het landgoed Terborgh.

terborg2.jpg (21584 bytes) Grote foto links is 201Kb

Links, Bospaadje door het winterse bos op het landgoed Terborgh

Foto: Fred Triep

De route slingert zich door het bos en langs een klein stukje heide. Ook zien we grafheuvels. Het is half één als we het dorpje Anloo bereiken, waar we wat drinken in café restaurant Popken.

anloo2.jpg (16349 bytes) Grote foto links is 114 Kb

Links, Dorpsgezicht Anloo met kerk

Foto's: Fred Triep

Hierna vervolgen we onze tocht. De route gaat nu het Kniphorstbosch door. Enige tijd later lopen we onder de drukke N34 door. Dan komt er een minder plezierig stuk. Over 750 meter volgen we een zandpad, dat langs de N34 loopt. Gelukkig buigt dit pad af en dan komen we in het dorpje Schuilingsoord. Halverwege het dorp kunnen we onze tocht voortzetten op een rustige parallelweg, die ongeveer tweehonderd meter achter de hoofdstraat ligt. Inmiddels is Margriet ziek geworden (waarschijnlijk de dag ervoor een kou opgelopen in de regen). Na een pauze in een café op de Brink van Zuidlaren, besluiten we de route van het Pieterpad naar het Nivonhuis "De Hondsrug" te nemen, waardoor we 2 km minder hoeven te lopen. Met het laatste stuk van dit stukje Pieterpad zijn we weer op het Drenthepad. We overnachten in het Nivonhuis.
gelopen afstand : 23 km

donderdag 2 maart 2000

Vandaag volgen we weer volledig de route van het Drenthepad. Tegenover het Nivonhuis steken we het Noordlaarder Bosch in. Daarna volgen we enkele rustige asfaltwegen, kruisen we de spoorlijn Assen- Groningen en geraken we aan de rand van het dorp Glimmen. We lopen langs een classisistische buitenhuis (Bongerd).

bongerd1b.jpg (16043 bytes) Grote foto links is 117 Kb, rechts 101 Kb

Links en rechts, Het huis Bongerd

bongerd2b.jpg (16334 bytes)

Daarna passeren we het "Huis te Glimmen". We steken de Drentsche Aa over, gaan onder de A28 door en gaan de brug over het Noord Willemskanaal over.
De route maakt daarna een paar aangename omzwervingen door het Sterrenbos, waarna ons weer een saai stuk wacht. We lopen enige tijd over het fietspad naast de verkeersweg, die langs vliegveld Eelde loopt. Gelukkig buigt na enige tijd de weg af, terwijl de route over een klinkerweg rechtdoor loopt. Daarna komen we na het passeren van 2 meertjes in het dorpje Yde aan, waar we een pauze maken in het plaatselijke café. De cafébaas heeft geen klanten om te bedienen en daarom is hij, samen met zijn zoontje, midden in het café de achterband van de fiets van zijn zoontje aan het plakken .
Als we het café verlaten, begint het weer langzaam te regenen. We volgen nog enige asfalt- en zandweggetjes naar het dorp Vries. Onderweg zien we nog de plek, waar in 1897 het "meisje van Yde" (een veenlijk) gevonden is. Het is nu een gewone akker. Als we in Vries aankomen, regent het al behoorlijk. We verlaten de route om naar het overnachtingsadres, de familie van der Heide in Heidenheim (3 km ten zuiden van Vries) te lopen. Daar komen we drijfnat aan.
gelopen afstand : 18 (+ 3 km naar overnachtingsadres)

vrijdag 3 maart 2000

Het heeft de hele nacht hard gewaaid en gegoten. Tijdens het ontbijt plenst het nog. We besluiten onze tocht naar Norg op te geven en op een ander deel van het jaar verder te gaan. Als we teruglopen naar Vries, blijkt het inmiddels droog geworden te zijn. We verwachten echter, dat de bospaden "drijfnat" zullen zijn, dus nemen we de bus naar Assen en vandaar de bus naar Emmen.

zaterdag 8 april 2000

We zetten de auto in Appelscha neer en met de bus gaan we naar Assen. Daar stappen we over op de bus naar Vries.

Grote foto links is 138 Kb

Links, De kerk van Vries

Foto: Fred Triep

We pakken de route ten noorden van Vries weer op. Eerst lopen we door een akkerlandschap. Even daarna lopen we over een pad langs een lange sloot met houtwallen erom heen.

Grote foto links is 146 Kb

Links, Het Drenthepad loopt langs een sloot tussen twee houtwallen door.

Foto's: Fred Triep

Na een paar kilometer komen we in een echt bos uit, het Noordsche Veld (ook met heide). Daarna komen we weer even in een open landschap. We lopen om het Westerveen heen, een door de Duitsers in WO II gegraven plas. Dan komen we in Norg, waar we een kopje koffie drinken. We maken een rondje om de mooie kerk.

Grote foto links is 147 Kb, rechts 88 Kb

Links en rechts, De kerk van Norg

Foto's: Fred Triep

Later die middag lopen we naar het Norgerholt ten zuiden van Norg. Het Norgerholt is mogelijk het oudste bos van Nederland en we lopen rondom de plas.

Grote foto links is 118 Kb, rechts 109 Kb

Links en rechts, Het ven aan de noordkant van de Norgerholt

Foto's: Fred Triep

Daarna lopen we naar Westervelde, waar we overnachten.
gelopen afstand : 14 km

zondag 9 april 2000

Vanuit Westervelde lopen we door het Tonkenbosch. Daarna lopen we door een stuk open terrein. Dan gaat de route dwars door een weiland, nadat we een overstapje hebben gepasseerd.

Grote foto links is 129 Kb

Links, De route loopt door een weiland in het Slokkertdal

Foto's: Fred Triep

We steken de Slokkert over. Daarna komen we weer op een bospad. Even daarna lopen we over de begraafplaats van Veenhuizen. We zien enkele mooie dienstwoningen van het vroegere personeel van de "Maatschappij van Weldadigheid".

Grote foto links is 119 Kb, rechts 120 Kb

Links en rechts, Dienstwoningen van de "Maatschappij van Weldadigheid"

Foto's: Fred Triep

Dan gaat de route naar het voormalige tweede gesticht, waar we driekwart rondje omheen lopen.

Grote foto links is 115 Kb, rechts 128 Kb

Links en rechts, Het voormalig Tweede Gesticht

Foto's: Fred Triep

Daarna lopen we over enige rechte wegen, waar van sommige onverhard. We moeten een kilometer over een fietspad lopen, daarna volgen we gedurende anderhalve kilometer een zandweg door het Bankenbosch, waarna we in het Fochteloër terechtkomen. Na een kilometer lopen over het fietspad, komen we na het passeren van een klaphekje op een knuppelpad door het veen.

Grote foto links is 117 Kb, rechts 136 Kb

Links en rechts, Uitzichten over het Fochteloërveen vanaf het knuppelpad

Foto's: Fred Triep

Later komen we via een klaphekje weer op het fietspad terug. Na een plasje met vogelskijkhuisje volgen we het fietspad aan de zuidwestkant van het veen. Daarna lopen we weer over een onverhard zandpad langs de bosrand.

Grote foto links is 137 Kb

Links, Het bos voor Ravenswoud

Foto: Fred Triep

Uiteindelijk komen we weer op het fietspad uit. Het laatste stuk naar Appelscha lopen we over een rustige asfaltweg. In Appelscha volgen we nog even de vaart, totdat we bij de auto zijn teruggekomen.

Grote foto links is 75 Kb, rechts 88 Kb

Links en rechts, De Opsterlander Compagnonsvaart in Appelscha

gelopen afstand : 21  km

zaterdag 13 mei 2000

We zijn met de auto naar Uffelte gegaan. Vandaar gaan we met de bus naar Appelscha. Dit weekend lopen van Appelscha via Diever naar de auto terug. Aan de zuidkant van het dorp lopen we het bos in. We volgen enige tijd verschillende bospaadjes, voordat we op het Aekingerzand (zandverstuiving) uitkomen.

Grote foto links is 104 Kb, rechts 105 Kb

Links en rechts, Impressies van het Aekingerzand

Foto's: Fred Triep

We volgen nu het fietspad langs de Aekingerbroek. We lopen om de Meeuwenpoel, een klein vennetje heen en we vervolgen de route door het bos. Daarna komen we weer op een open stukje heide met een vennetje, de Ganzenpoel.

Grote foto links is 103 Kb

Links, Uitzicht op het vennetje Ganzenpoel

Foto's: Fred Triep

Daarna lopen we weer enige tijd door het bos. We steken het beekje de Tilgrup over en we passeren het Noordsveen.

Grote foto links is 148 Kb, rechts 142 Kb

Links, Een impressies van het Noordsveen
Rechts, Bloeiend wollegras (of veenpluis) in het Noordsveen

Foto's: Fred Triep

We komen weer op de klinkerweg uit. We maken een grote boog om een stukje heide (Hoekenbrink). Dan volgen er nog wat bospaadjes. Als we het bos verlaten voor Diever, zien we nog een hunebed.

zondag 14 mei 2000

Deze ochtend lopen we terug naar de Brink, waar ik foto's maak van het beeld, de kerk en een terras.

Grote foto links is 81 Kb, rechts 111 Kb

Links, Beeld op de Brink van Diever
Rechts, Cafe Restaurant met zonnig terras aan de Brink

Foto's: Fred Triep

Daarna pakken we de route weer op. We verlaten het dorp aan de zuidkant. Na een wandeling enige tijd door een open landschap komen we bij het bos- en heidegebied rond Havelte aan.

Grote foto's links zijn respectievelijk 84 en 72 Kb, rechts 204 Kb

Links boven en onder, Impressies van het Brandeveen

Rechts, Pollen gras in het Brandeveen met blauwe libellen.

Foto's: Fred Triep

In de middag komen we bij de brug in Uffelte aan over het kanaal. Daar stappen we in de auto.

Overnachtingsadressen

Voor de overnachtingsadressen langs dit pad heb ik een aparte pagina "Overnachtingsadressen lang het Drenthepad" gemaakt. Het bevat adressen uit de gids en adressen, die wij onderweg krijgen. Mocht je ook een nieuw adres weten, laat het mij dan weten via email.

Drenthepad
Wandelroute rond Drenthe, Streekpad 6
Nivon, Amsterdam, 1996
ISBN 90- 70601- 58-3

Overzichtskaart 2006- 2008 Lange Afstandspaden Nederland, 1:500.000
Overzicht wandelmogelijkheden- dagtochten- overnachten onderweg- nuttige adressen- tips
Stichting Wandelplatform- LAW, Amersfoort, 2006
ISBN 90-71068-68-4
bestellen: slaw@wandelnet.nl

Links

Op de volgende pagina's vindt u meer informatie over het Drenthepad en over wandelen in Drenthe:

Deze pagina is het laatst aangevuld op woensdag 10 mei 2006.

Voor aanvullingen en wijzigingen, stuur mij een email: