Interview met Fred Triep in het Zondagochtenblad en de Echo

Wandel Website

Botanie Website

Fotografie Website

Het onderstaande interview werd door journaliste Annemarie de Haan van De Echo BV afgenomen en verscheen in een aantal edities van het Zondagsochtenblad (blad, dat in geheel Noord- Holland op zondag verspreid wordt) en die van de Echo (verspreiding in Amsterdam en omstreken) in de periode februari/maart 2003.

Wandelaar Fred Triep heeft wereld aan zijn voeten

Van onze stadsredactie

Al twintig jaar maakt Amsterdammer Fred Triep, in binnen- en buitenland regelmatig lange wandeltochten. Hij is onder meer in Bolivia, Chili, Egypte en Indonesië geweest. Ook is hij door IJsland, Jemen, Kirgizië, Marokko, Namibië, Oezbekistan, Pakistan, Peru en Tajikistan getrokken. Aan elke reis bewaart hij speciale herinneringen. Deze legt hij vast op de gevoelige plaat.

Want fotograferen is naast wandelen zijn grootste hobby. Met name is hij gefascineerd door berg- en ijslandschappen. "Ik houd van ritmische patronen, spiegelingen en reflecties. Mijn droom is om ooit nog eens ijs te fotograferen dat eerst bevriest en dan ontdooit."

Veel mensen verlangen in deze donkere, koude tijd naar de zomer, naar zon en licht. Ze zitten te kleumen voor de kachel en hopen dat het gauw gaat dooien. Fred Triep is juist van kou en ijs gecharmeerd.

In zijn woning in het Amsterdamse Nieuw- Sloten hangen vele reisimpressies aan de muur. Fred komt de huiskamer binnen met onder zijn arm een grote map vol kleuren- en zwartwit foto's, met beelden uit het leven gegrepen. Enthousiast vertelt hij waarom hij is gaan fotograferen: "Jaren geleden meldde ik me aan als lid van de club van Nederlandse Amateurfotografen. Elke woensdagavond bespraken we onze foto's in een zaaltje vlakbij het Vondelpark. Het was een soort competitie. Daar heb ik veel van geleerd en ben verder gegaan met fotograferen. Tijdens vakanties en in de weekeindes fotografeer ik heel veel"

Creatief

In het dagelijkse leven is hij docent Informatica aan het Horizon College in Alkmaar: "Maar van huis uit ben ik bioloog, vandaar mijn interesse voor de natuur. Ik vind het belangrijk om iets te creëren. Lesgeven is ook goed, maar het is ook fijn om dingen te maken en die aan anderen te laten zien. Daarnaast heb ik als leraar vrij vaak vakantie, dus dat komt mooi uit", zegt Triep.

Wandeltochten

Op zijn achthonderd pagina's tellende website verhaalt hij over zijn vele uiteenlopende wandeltochten in den vreemde én in Nederland, waaronder het Pieter-, Zulderzee-, Gelre- en Texelpad. Deze zijn uiteraard allen geïllustreerd met foto's.
Met name zijn avonturen door ijs- en berglandschappen in de Himalayalanden zijn fysiek zware en soms hachelijke ondernemingen. Zo beschrijft Triep bijvoorbeeld een trektocht over de ijsmassa's van de Biafo en de Hispar gletsjer in de Karokoram, Noord- Pakistan. Hij reisde samen met vier andere reisgenoten, gidsen, dragers en keukenpersoneel. Over deze reis heeft hij een spectaculaire reportage gemaakt.

Fred Triep kampeerde onder meer naast de Biafo en op de Hispargletsjer in Noord- Pakistan

Fred vertelt hierover: "We gingen een keer om zeven uur over een enorme helling en kwamen op stenenhopen terecht die bovenop het ijs lagen. We zaten op de'gletsjer, niet ver van de gletsjermond vandaan. Door al deze stenen was deze behoorlijk ruw. We hadden veel profijt van de meegenomen skistokken." Later werd deze tocht gevaarlijk want: "We hadden op een gegeven moment een touw om ons middel gebonden. De situatie was zeer gevaarlijk geworden. We hingen met tien man aan dertig meter touw. Wat zou er gebeuren als er een van de laatste vijf dragers in een spleet zakte? Gelukkig is het goed afgelopen", vertelt de Noord-Hollandse avonturier opgelucht.

Fascinerend

Trieps foto's zijn al meerdere malen tentoongesteld, onder andere in galeries en het Nederlands Sportmuseum Olympion in Lelystad. Zijn gastenboek op internet staat vol positieve reacties. Hij is een vraagbaak voor iedere wandelaar. Men vraagt hem om advies of wisselt reiservaringen met hem uit. Wie een fascinerend fotolandschap wil aanschouwen, is aan het juiste adres bij Fred Triep. Daar hoef je niet je bergschoenen voor aan te trekken.

Voor meer informatie:

Deze pagina is nieuw aangemaakt op vrijdag 20 juni 2003.

Stuur je reactie ! email: Fred Triep