Een tweedaagse tocht voor de beklimming van de Gunung Gede (West Java, Indonesie)

Het kaartje links is een bewerking van een kaartje van de website http://www.highcamp.web.id/

Het paarse kader geeft de ligging van het Gunung Gede- Pangrango Nationale Park met de Gunung Gede weer

Algemene beschrijving van het gebied

De Gunung Gede is een van de vele vulkanen op het eiland Java. De 2958 meter hoge vulkaan heeft aan zijn voet nog een oorspronkelijke vegetatie, waardoor je bij de beklimming naar de top de verschillende zones van het tropische regenwoud kunt meemaken. De Gunung Gede vormt met de vulkaan Gunung Pangrango (3019 m) het Gunung Gede Pangrango National Park (15.000 ha).
Het gebied wordt al bijna tweehonderd jaar onderzocht door botanici. Thomas Raffles maakte in1811 het pad omhoog door het Tropische regenwoud. De eerste beklimming van de Gunung Gede was in 1819 door C.G.C. Reinwardt. Het pad omhoog is duidelijk, je kan de tocht daarom zonder kaarten maken. De tocht is technisch niet moeilijk, alleen de hoge vochtigheid en warmte maakt de tocht zwaar.
Voor de beklimming naar de top heb je een permit nodig, die bij de ingang van het Nationale Park te verkrijgen is.

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Marineke, Wanjoeta en Wim in de zomer van 1987 gemaakt. Ik was met Marineke op reis door Indonesie en wij ontmoetten Wanjoeta en Wim in het dorpje Cibodas. Bij het overnachtingsadres in Cibodas lieten we de meeste bagage achter en we maakten de tweedaagse tocht alleen met de bagage voor twee dagen (kleren, voedsel, enz). De dag, voordat we omhoog gingen, hadden we boodschappen gedaan in de winkel van de man, waar we overnachtten. Hij sprak goed Nederland en kon ons helpen aan handzaam voedsel voor twee dagen.

De eerste dag

Vanuit Cibodas volgen we eerst de aanduidingen naar Cibodas Botanical Garden. Maar bij een splitsing van de paden gaan we verder omhoog het oerwoud in.
Het pad loopt kronkelend omhoog een dicht oerwoud in, het is warm en erg vochtig. Op enkele plekken is het pad gebarricadeerd door omgevallen boomreuzen. Dat betekent met de rugzakken op ons rug er over heen of er onder door kruipen.

Grote foto links is 160 Kb, rechts 139 Kb

Links en Rechts: Het eerste deel van het pad gaat door een tropisch oerwoud, waarbij we regelmatig over omgevallen bomen moeten klimmen

Foto's: Fred Triep

Na zes uur omhoog lopen in de vochtige warmte komen we tot de conclusie, dat overnachten op de top niet haalbaar is. We nemen ons intrek in een hut langs het pad. De hut is leeg en er is genoeg ruimte op de vloer om onze matjes uit te rollen.

Grote foto links is 120 Kb

Links: De hut, waar we na een dag omhoog lopen, onze matjes uitrollen voor de nacht.

Foto: Fred Triep

De nacht blijkt fris te zijn en het lukt ons met moeite warm te blijven onder een dun lakentje. Voor deze tocht hebben we geen slaapzak meegenomen, omdat we die gedurende de hele reis door Java en Bali niet nodig zullen hebben. 's Nachts word ik uit mijn slaap gewekt door een kabaal op het dak (apen die over het dak lopen?)

De tweede dag

Na het ontbijt gaan we verder naar de top. Marineke wil eerst naar beneden omdat ze moe is, maar besluit uiteindelijk toch verder te gaan. Even boven de hut passeren we een warmwaterbron. Het water stroomt uit de rotsen, loopt over het pad en stort daarna in de diepte. Het pad is glibberig en door de afgrond ernaast "eng".  Gelukkig is er een kabel, waaraan we ons vast kunnen houden tijdens deze passage.

Grote foto links is 86 Kb, rechts 133 Kb

Links:  We lopen over een glibberig paadje langs een diepe afgrond verder. De stoom van de warmwaterbron maakt het pad mysterieus.
Rechts: De vegetatie wordt meer open, de grote bomen maken onder andere plaats voor boomvarens.

Foto's: Fred Triep

De grote bomen beginnen plaats te maken voor een meer open vegetatie, met daarin onder andere boomvarens. Dit bos lijkt meer op een nevelwoud dan een tropisch regenwoud. Dan komt er opeens een steil stuk pad over enkele meters. Gelukkig hangt hier een touw en met behulp van dit touw kunnen we ons omhoog hijsen.

Grote foto links is 143 Kb, rechts 148 Kb

Links:  Bij een steil stukje pad hangt een touw, waarmee ik mij omhoog hijs
Foto: Marineke van Leyenhorst
Rechts: Het pad loopt nu echt door een vegetatie van gewone varens
Foto: Fred Triep

Dan wordt de vegetatie helemaal open. We zitten dicht bij de kraterrand. Rond de middag bereiken we de kraterrand van de Gede.

Grote foto links is 102 Kb

Links: De kraterrand van de Gunung Gede

Foto: Fred Triep

Na een pauze op de kraterrand, besluiten we weer af te dalen. We nemen dezelfde weg terug. Bij de warmwaterbron lopen we weer voorzichtig over de glibberige stenen.

Grote foto links is 65 Kb

Links: Wanjoeta houdt zich goed vast aan de kabel naast haar tijdens de passage over de glibberige stenen langs de afgrond

Foto: Fred Triep

Aan het eind van de middag bereiken we Cibodas weer.

Bill Dalton

ISBN: 1740591542
944 pp

Kaartmateriaal

Er zijn geen topografische of andere kaarten van deze tocht.

Links over wandelen in Indonesië/ beklimming Gunung Gede

De onderstaande pagina's geven informatie over dit gebied:

Deze pagina is nieuw aangemaakt op zondag 29 februari 2004.