Een vijfdaagse voettocht door het Tsjatkal (Chatkal) gebergte van de westelijke Tiën Shan (Kirgizië)

Het kaartje links is een bewerking
van de kaart uit de Bos Atlas.

Het paarse kader geeft de ligging
van het Tsjatkal gebergte aan.

Het kaartjes rechts is een
uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

Klik op het kaartje
rechts, als je een grote
gedetailleerde kaart
( 390 Kb) van het
Tsjatkalgebergte (rondom
het Sarichelek meer) en de
  gemaakte tocht wilt zien

Dit kaartje is een bewerking van
de kaart van het Sarichelekgebied

Algemene beschrijving van het gebied

Het Tsjatkalgebergte is één van de westelijke bergkammen van het Tiën Shangebergte, dat dwars door de staat Kirgyzstan loopt.  De kammen van dit berggebied liggen rond de vierduizend meter (met als hoogste berg de Tsjatkalski Piek van 4500 m), de passen liggen rond de 2500 à 300 m. In dit berggebied vind je op 1000- 2000 meter hoogte grasvlakten. Daarboven kan men gemengd loofbos aantreffen en naaldwoud, bestaande uit Tiën Shan sparren (langgerekte sparren).

Algemene beschrijving van de tocht

De beschreven tocht heb ik met een groep gemaakt, die bestaat uit deelnemers van een door HT wandelreizen georganiseerde reis (Tien Shan en Pamir). De tocht werd begeleid door personeel van een locale reisorganisatie in Tashkent (Oezbekistan), Asia Travel. Zij zorgden voor een gids (Max), een assistentgids (Slawa), een Russische keukenploeg en Kirgizische paardenmannen.
Bij deze tocht maakten we een doorsteek door het Tsjatkalgebergte van het noordwesten naar het zuidoosten, langs het op 1500 meter hoogte gelegen bergmeer Sary Chelek.
Over deze tocht heb ik ook een reisverhaal geschreven, dat t.z.t ook op deze website te lezen valt. Na deze tocht maakte ik met deze groep een tocht door de Pamir rondom de Chimtarga, waarover u meer kunt lezen op de pagina:

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Aiko, Bart, Jin, Edith, Eduard, Guus, Hans, Peter, Wiebe, Wiel en Yvonne gemaakt. Op dinsdag 25 juli 2000 zijn we aan het einde van de middag met een busje op onze kampeerplek aan de Aflatunrivier gekomen. We hadden toen twee dagen gereden in het busje vanaf Tashkent (Oezbekistan).

woensdag 26 juli 2000

Om acht uur in de ochtend vertrekken we van onze kampeerplek. We lopen over een pad, dat bovenlangs de rivier het dal omhoog loopt.

Grote foto links is 89 Kb

foto 1,  We lopen bovenlangs de rivier in de richting van de bergkam van de Tsjatkal.

Na enige tijd lopen we de kloof in, waardoor de rivier stroomt.

Grote foto links is 108 Kb, rechts 104 Kb

foto 2, Langzamerhand lopen we de kloof van de Aflatun- rivier in.
foto 3,
idem

Die middag pauzeren we bij een ijskoud meertje. We passeren een heel fraai plasje, waar mooie planten om heen staan.

Grote foto links is 93 Kb

foto 4,   Een fraai plasje naast de Aflatun rivier

Daarna lopen we naar het Aflatun meer. Vandaar lopen we het dal even terug naar beneden om het zijdal in te kunnen gaan. In het zijdal liggen veel stenen (de rivier blijkt onder die stenen te lopen). Om 16.45 uur komen we bij onze kampeerplek aan.

donderdag 27 juli 2000

Grote foto links is 93 Kb

foto 5,   We worden om zeven uur gewekt door Sascha met koffie en thee

We starten weer om 8.00 uur. Na het volgen van een kort stukje pad langs de rivier, klimmen we een steile grashelling omhoog. Onder ons zien we het dal met de "droge" rivierbedding.

Grote foto links is 101 Kb

foto 6,   Terwijl we de steile grashelling beklimmen, zie ik onder mij het dal liggen

Na enige tijd blijkt, dat Max zich vergist heeft. Ik ga met een groepje "snelle" lopers met de assistentgids Slawa omlaag en een volgend dal omhoog om de pas te vinden. Ook dat dal blijkt niet naar de pas te leiden. De snelle groep moet opnieuw afdalen, maar als we weer een stuk afdalen komen we een volgend zijdal tegen met een pad. Vier uur later dan gepland, komen we op de Ashuu- Tor pas (3368 m).

Grote foto links is 112 Kb, rechts 93 Kb

foto 7,  Eindelijk zijn de "snelle lopers" op de Ashuu- Tor pas
foto 8,
Vanaf de pas dalen we het dal aan de andere kant af.

Na een korte pauze maken we de afdaling, waarbij we enige tijd over een kammetje lopen. Als we bij de rivier in het nieuwe dal aankomen, treffen we daar de "langzame" groep. Zij vergezellen Eduard, die een blessure heeft.
We volgen gezamenlijk het pad, dat door het dal naar beneden loopt. We passeren een klein dorpje en daarna slaan we een zijdal in (het Ulamadal). Daar volgen we eerst een weg en daarna een onverhard pad. Het begint schemerig te worden (21.30 uur) als we moe op onze kampeerplek aankomen.

vrijdag 28 juli 2000

We vertrekken deze dag om 9.00 uur, omdat het de vorige avond laat is geworden (door de late aankomst). We volgen het onverharde pad, dat langs de Ulamarivier omhoog loopt. Bij samenvloeiing van klein beekje met de rivier pakken we een klein paadje, dat zich naar boven slingert. Bij een van de bochten van dit pad zien we een hut met een schaapsherder.

Grote foto links is 126 Kb, rechts is 96 Kb

foto 9,  Herder met tent
foto 10,
Uitzicht op het dal halverwege de klim omhoog naar de Kildanespas

Twee uur later staan we weer op een bergrug, nu op de Kildanbespas (ongeveer 3000 meter).
Na een lange lunchpauze volgen we een pad, dat zich langs een kammetje slingert, waarbij we twee andere passen (zadels) passeren. Deze passen zijn respectievelijk 2750 m en 2551 m hoog. Daarna dalen we via een duidelijk pad af. Op onze afdaling passeren we een Yurt met een kudde schapen. De kudde bestaat uit verschillend gekleurde dieren.

Grote foto links is 106 Kb

foto 11,  Tijdens onze afdaling naar het Sarichelek meer passeren we een kudde "bontgekleurde" schapen

Daarna dalen we verder af naar het Sarichelekmeer, waar we omstreeks vijf uur 's middags aankomen. Ons kamp ligt ongeveer 100 meter van het beroemde bergmeer (op 1850 m). Het bergmeer wordt omgeven door steile hellingen met bossen.

zaterdag 29 juli 2000

Deze dag vertrekken we weer om 8.00 uur. We volgen een smal paadje, dat langs de noordoostkant van het Sarichelek meer loopt. We kijken op het strakblauwe meer uit.

Grote foto links is 72 Kb

foto 12, We kijken uit op het Sarichelek meer, dat diep onder ons ligt.

Het paadje klimt langzaam omhoog door een dichte vegetatie. Na een uur lopen komen we in een dal, dat loodrecht op het meer uitkomt. In dit dal gaan we door een dichte vegetatie omhoog.

Grote foto links is 118 Kb

foto 13,  We lopen door een dichte vegetatie van manshoge planten

Na een moeizame tocht van ongeveer twee uur door de hoge vegetatie bereiken we een zadel op de bergrug. Hier hebben we weer een uitgebreide pauze.
Na de pauze volgen we een pad langs de helling naar een volgend zadel op de kam, dat de pas (Mokhmal pas, 2654 m) vormt naar het volgende dal. Vandaar volgen we een zeer modderig en glibberig pad naar beneden. Omdat het ook nog gaat regenen, wordt het zeer glibberig. Tijdens de afdaling weet ik uitglijers (op zes na)  te vermijden door me vast te grijpen aan de stengels van de reuzen bereklauw. Gelukkig is het onderste deel van de afdaling een goed "droog" pad. We bereiken het hoofddal van de Kara-su rivier.

Grote foto links is 84 Kb

foto 14,  Het dal van de Kara-su rivier, dat we naar beneden gaan vervolgen

Bij de brug worden we "opgewacht" door kleine jongens, die ons verrichtingen met nieuwsgierigheid bekijken.

Grote foto links is 122 Kb, rechts 101

foto 15, Kirgizische jongens bekijken ons nieuwsgierig, terwijl ik ze op de foto zet.
foto 16,
Een detailfoto van de jongetjes.

We steken de brug van de rivier over en dan lopen we nog een half uur over het pad, dat langs de rivier stroom afwaarts loopt. Omstreeks vijf uur bereiken we onze volgende kampeerplek.

zondag 30 juli 2000

Vandaag is het een gemakkelijke tocht. We hoeven alleen maar af te dalen naar het dorp Kizil- Köl. We vertrekken rond 9.00 uur en we lopen rustig het pad af, dat langs de rivier loopt.

Grote foto zijn respectievelijk 106 Kb, 129 Kb en 108 Kb

foto 17,  Soms moeten we een stroompje oversteken
foto 18,
Twee Kirgizische ruitertjes
foto 19, Het pad passeert een witgrijze gruishelling

We maken veel pauzes, onder andere om te zwemmen in een koud meertje. Aan het eind van de middag bereiken we ons kamp op een eilandje in de rivier, tegenover het huis van de paardenhoofdman. Die avond hebben we in het huis van deze man een heerlijk maaltijd, als afsluiting van de tocht.

Frith Maier

Lonely Planet Publications, 2000
ISBN 0-86442-673-9

Kaartmateriaal

In de onderstaande kaart zijn de legenda en de teksten in Cyrillisch tekens weergegeven . De uitgever heb ik daardoor niet kunnen achterhalen.

Topografische Kaart
Gebied Sarichelek 1:100.000
TCK

Links over wandelen in Kirgizie/Tiën Shangebergte

Over Kirgizië kunt u meer informatie vinden via:

Deze pagina is het laatst aangepast op donderdag 14 juni 2001.