Wandelgids Veluwe

De wandelgids Veluwe is één van de serie wandelgidsen van de ANWB. Hij bevat 40 wandelingen. Het is een heruitgave van de oude gids, die nu op enkele punten is aangepast. Daardoor oogt de gids  nu vriendelijk fris groen. De wandelingen vanuit Heerde en Vierhouten zijn veranderd, maar gigantisch zijn deze veranderingen niet. Wat kun je tenslotte op een afstand tussen de 3 en de 15 kilometer veranderen. De auteurs stellen dan ook vriendelijk dat het mogelijk is om wandelingen te combineren.

De grootste verandering heeft in het boek zelf plaats gevonden. De luchtfoto's met route, zijn vervangen door eenvoudige maar duidelijke kaarten. Je hoeft geen extra kaart te kopen, alhoewel dat voor het overzicht wel handig is. Met 2 door de ANWB verspreide kaarten in de hand heb je een overzicht van het gehele gebied. De wandelroutes volgen veelal de gekleurde paaltjes zoals die door Staats Bosbeheer (SBB) zijn geplaatst. Terwijl nu en dan worden twee of zelfs drie routes van SBB gecombineerd. Je kunt dus niet gewoon een routekleur blijven volgen, want dan bestaat de kans dat je de route kwijtraakt. Dit geldt ook als de paaltjes niet meer te zien of zelfs verdwenen zijn.

De handige ringband maakt omslaan gemakkelijk, maar het boek wordt daarmee echter zo groot dat het niet meer in een binnenzak past.

Door het gekozen concept, 2 bladzijden per wandeling, is de toegevoegde informatie summier, maar het boek wordt niet te dik. Het boek is gezet in een moderne en duidelijke letter. De indeling is netjes en ordelijk. Bij iedere bijzonderheid op de kaart staat het corresponderende nummer als een attentie signaal ook in de tekst vermeldt. De beschrijvingen zijn kort en bondig. De vermeldingen van het gebruik van openbaar vervoer zijn handig, maar het is niet duidelijk waarom een dorpskern die als startpunt gebruikt wordt geen OV voorziening kent.

Doelgroep

De doelgroep wordt gevormd door iedereen die graag wel eens wandelt en graag wat meer wil weten. Wandelen doe je tenslotte voor je plezier en niet als prestatieloop. Kortom dit boek is geschikt voor alle mensen die zich wel eens te voet verplaatsen, dus toeristen, inwoners van de regio en anderen die wel eens in het bos willen lopen en zich dus letterlijk en figuurlijk het bos in laten sturen.

Wandelgids Veluwe
Uitgeverij ANWB, 1999
ISBN 90- 18- 01018- 9