Een rondwandeling vanaf station Ommen (ongeveer 8 km)

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Kaart van de rondwandeling vanaf station Ommen

Tekening van de wandelroute

Deze kaart heb ik gemaakt aan de hand van de Mapsource kaart

Klik op de klaart als u de gedetailleerde kaart van de wandelroute wilt zien.

Algemene beschrijving

Deze wandeling is gemaakt door de coördinatoren van de afdeling Overijssel van de vereniging Te Voet. Ik heb deze wandeling met een aantal andere wandelaars gemaakt na de ledenvergadering van de vereniging Te Voet in Ommen op zaterdag 27 mei 2000.
Het is een afwisselende wandeling door de bossen en "het open landschap" ten zuiden van Ommen, waarvan een groot deel over onverhard pad loopt. Zeer de moeite waard zijn de stukken langs de Regge en de steile oever lang een oude Regge arm.

Gedetailleerde beschrijving

U kunt de wandeling aan de hand van de onderstaande beschrijving lopen of via de nummers van de wandelknooppunt palen, die op het kaarje zijn aangegeven.
Loop van het station rechtsaf naar de Stationsweg (de weg naar Ommen). Ga net vóór de Stationsweg linksaf bij de witte hekken van landgoed 'Het Laer'. Vervolg je weg tot de "schrikhekken" van het fietspad. Ga dan linksaf de zandweg (Reggemarsdijk) op. Even verderop is rechts de ijsbaan, links de ijskelder. Vervolg je weg tot de Y- splitsing. Ga dan linksaf de iets verhoogde zandweg op.

Steek de spoorweg over en blijf het pad linksom volgen. Je ziet na verloop van tijd het bordje 'Ommen 30 km'. Loop verder over deze weg, die nu 'Wolfskuil' heet. Deze vervolgen tot Giethemerhooiweg, die je rechtsaf opgaat. Ga dan weer rechtsaf het geasfalteerd fietspad op. Steek de Regge over en ga na de brug linksaf langs de Regge.

Grote foto links is 59 Kb, rechts 65 Kb

Links, Uitzicht op de Regge (teruggekeken naar de brug die zojuist overgestoken is)
Rechts, Uitzicht op de Regge (vooruitgekeken)

Volg de Regge tot Nieuwebrug (rechts zie je een café- restaurant). Hier ga je linksaf.

Ga bij het fietspad rechtsaf, deze voert je naar een tunnel. Na de tunnel vervolg je rechtsaf het fietspad. Na ongeveer 100 meter ga je na een rood-wit paaltje meteen rechtsaf en ga verderop weer rechtsaf op de splitsing van zandpaden". Ga daarna linksaf vóór de Regge. Je volgt nu een oude zijarm van de Regge. Loop niet pal langs de echte Regge maar over het pad ervoor langs de oude zijarm!

Grote foto links is 105 Kb, rechts 71 Kb

Links, Afgesloten dode Regge arm met voetpad onder aan de Steile Oever.
Rechts, Terugblik op de dode Regge arm.

De 'Steile Oever' is een uitloper van de Besthemerberg, waar de oever door een inmiddels afgesloten Regge arm is uitgesleten.

Ga linksaf de trap omhoog.

Grote foto is 73 Kb

Links, Uitzicht vanaf de steile oever op de afgesloten dode Regge arm.

Ga bovenaan rechtdoor en steek de weg over (voorzichtig!). Ga door het klaphekje. Ga na het klaphekje rechtsaf en volg naar rechts de "blauwe paaltjes" route. Ga linksaf het eerste pad op (= asfaltweggetje). Na 100m zie je rechts het monument voor het voormalige kamp Erika, waar in de oorlog velen de dood vonden. Ga na ongeveer 70 m rechtsaf en volg daar weer de "blauwe paaltjes" route, schuin berg op tot de uitzichttoren.

Ga links van de toren het bredere zandpad bergafwaarts op en loop over het heideveldje..

Grote foto is 80 Kb

Links, Afdaling van de Besthemerberg.

Ga op een T-splitsing bij de bosrand linksaf. Steek het asfaltweggetje over en vervolg je weg tot een T- splitsing met aan je rechterhand een blauw PTT- paaltje. Ga daar rechtsaf en vervolgens linksaf bij een Y- splitsing voor een schuur (Bergsteeg). Ga bij de splitsing met de Bergweg rechtsaf de Bergweg op. Ga bij 'Kamp'  rechtsaf  en loop door tot de spoorwegovergang. Ga hier rechtsaf en sla aan de andere kant van de overgang linksaf. Je komt vanzelf weer bij het station uit.

Kaartmateriaal

Wandelnetwerk Vechtdal.kaart 1 (gemeente Ommen, Dalfsen), schaal 1:25.000
Vechtdal Marketing
ISBN; 978- 94- 6190- 858- 2

De kaart Wandelnetwerk Vechtdal dekt de hele route. Daarop staan alle routes rondom Ommen en Dalfsen aangegeven en ook de knooppuntpalen, die hier genoemd worden.

- hier wordt nog aan gewerkt

Interessante links

Deze pagina is het laatst aangepast op dinsdag 20 augustus 2019.