De beklimming van de Alphubel (Wallis, Zwitserland)

Klik op het kaartje als je een
grote gedetailleerde kaart wilt zien

Dit is een zelfgemaakt kaartje aan de hand van de stafkaart 1:50.000

Beschrijving

De Alphubel is een vierduizender (4208 m), die een stuk moeilijker te beklimmen is dan de Bishorn, die we een aantal dagen daarvoor beklommen hadden. Je hebt alpiene materialen, zoals een pickel, touwen en stijgijzers nodig. De Westhelling is nogal steil en verijsd en om deze te beklimmen heb je zeker stijgijzers nodig en zonder meer stijgijzervaste schoenen. Bij de afdaling langs de Oosthelling moesten wij in juli 1988 een grote gletscherspleet overspringen, die onze touwgroep problemen gaf.

Gedetailleerde beschrijving

Ik heb deze tocht met 2 ervaren alpinisten (Arthur en Arjen?) gemaakt in juli/augustus 1988. Ik had toen zelf weinig ervaring met touwen en touwtechnieken. In latere tochten (Karakoram, Silvretta) zal ik meer met deze technieken te maken krijgen. We waren reeds geacclimatiseerd aan de bergen door een tocht naar de top van de Bishorn, die we eind juli hadden gedaan

dag 1

Vanaf de camping in Täsch rijden we met de auto naar Täschalp (2214 m). Die dag lopen we naar de Täschhutte op 2701 m.

De grote foto is 86 Kb

Links, De Täschhutte op 2700 m

Foto: Fred Triep

dag 2

Deze ochtend staan we om 4 uur op om de beklimming naar de top te maken. Als we op de Alphubelgletscher lopen zien we onweer in de verte. We lopen nog een half uur door en besluiten dan terug te keren, omdat het weer waarschijnlijk te slecht wordt. Voor een paar uur kruipen we in onze slaapzakken in de hut. Op deze dag zien we regelmatig regenbuien vanuit dal omhoogkomen.

dag 3

We staan weer om 4 uur in de ochtend op. Wij ontbijten en beginnen dan aan onze tocht naar de top. We klimmen de Alphubelgletscher aan de linkerkant omhoog en we komen na enige tijd op het Alphubeljoch (3782 m).

De grote foto is 31 Kb

Links, Het Alphubeljoch met op de achtergrond de karakteristieke top van de Matterhorn

Foto: Fred Triep

We besluiten dan de Westhelling te nemen en lopen over een graatje naar deze helling. De Westhelling blijkt behoorlijk steil te zijn en de wand is ook verijsd. We klimmen daarom voorzichtig met onze stijgijzers en onze pickel omhoog.
De top blijkt geen "echte top" te zijn, maar een voetbalveld. We lopen naar het hoogste punt, waarbij we enkele meters van de rand blijven, omdat deze berg behoorlijke "Wachte" heeft.

De grote foto is 54 Kb

Links, De drie "helden" (van rechts naar links Arthur, Arjen? en ikzelf) staan boven op de Alphubel en we worden gefotografeerd door een andere touwgroep

Foto: Een andere bergbeklimmer

We maken foto's van onszelf met als achtergrond de andere bergen. Daarnaast maak ik foto's van het landshap om ons heen, met daarin reuzen als de Dom (4479 m), Taschhorn (4490 m), Allalinhorn (4027 m) en Rimpfischhorn (4198 m). Daarna besluiten weer af te dalen. Omdat afdalen langs de steile Westhelling mogelijk veel moeilijker is dan omhoog klimmen, besluiten we via de Oosthelling af te dalen, waarbij we een grote spleet zullen moeten oversteken.
Het oversteken van de grote spleet gaat niet vlekkeloos. Arthur springt eerst en hij komt zonder meer goed terecht. Arthur vreest, dat mijn sprong niet groot genoeg zal zijn en hij trekt mij na mijn sprong vooruit. Ik schiet naar voren door en daardoor komt de man achter mij hard te vallen bij het passeren van de spleet.
We dalen via het joch en de gletscher af naar de Täschhutte. Die middag lopen we verder naar Taschalp, pakken daar de auto en rijden terug naar de camping in Täsch.

Kaartmateriaal

Landeskarte der Schweiz 1:50.000
Matterhorn- Mischabel
Bundesamt fur Landestopographie

Links naar andere homepages

Op de volgende homepages kan je meer informatie vinden over dit gebied :

Deze pagina is het laatst aangevuld op zaterdag 20 maart 2004.