Een dagwandeling van Monterosso al Mare naar Levanto
(Cinque Terre, Italië)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (187 Kb) wilt zien van deze dagwandeling

Dit kaartje is ontstaan na een grondige bewerking van de Carta Territoriale Topographica Cinque Terre, schaal 1:25.000 (zie bij kaartmateriaal)

Algemene beschrijving

De dawandeling Monterosso naar Levanto  een van de vele dagwandelingen, die je in het bergachtige kustgebied van Cinqueterre kunt maken. Evenals bij de vijfdorpentocht (van Riomaggiore naar Monterosso) kunt u onderweg genieten van de uitzichten op de zee.
Alle dagwandelingen in dit gebied zijn gemarkeerd met een rode horizontale streep boven een witte horizontale streep. Sommige dagwandelingen kunnen aan elkaar geknoopt worden, zodat een meerdaagse tocht van drie dagen ontstaat. In dit gebied zijn er vrijwel geen mogelijkheden om te kamperen, maar door gebruik te maken van de spoorlijn, die door dit berggebied loopt, kunt u deze meerdaagse tocht maken door op één plek te overnachten.
De beschreven tocht is 8 km lang en kan in ongeveer 3 uur en 15 minuten gelopen worden.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gelopen met Marianne v.d. B. op dinsdag 15 oktober 2002. Wij verbleven in een appartement/kamer in het dorp Riomaggiore, dat we gehuurd hadden via reisbureau Topo- Aktief
Deze tocht is in het wandelgidsje van Topo Aktief nr 1. De wandeling is met wandeling 4 (Riomaggiore- Portovenere) en wandeling 2 (de vijfdorpentocht, van Riomaggiore via Manarola, Corniglia en Vernazza naar Monterosso) te combineren tot een driedaagse wandeltocht van Portovenere naar Levanto (of omgekeerd), waarbij de tocht onderbroken wordt in Riomaggiore en Monterosso. In beide plaatsen zijn hotels aanwezig.

We namen de trein van Riomaggiore naar Monterosso. Vanuit het station in Monterosso volgden we het strand tot de reus.

De grote foto' is 175 Kb

Links: Reus (betonnen beeld van beeldhouwer Arrigo Minerbi) aan het eind van het strand van Monterosso

Foto: Fred Triep

Daar namen we het pad omhoog, dat aangegeven is met het nummer 10. We volgden deze route enige tijd omhoog, totdat we bij de ruines van het klooster Sant Antonia zijn gekomen.

De grote foto is 119 Kb

Rechts : De ruines van het klooster San Antonia

Foto: Fred Triep

Van de ruines lopen we even het pad terug en dan pakken we bij een splitsing, waar we links aanhouden. Na vijf minuten lopen komen we weer bij een splitsing, hier pakken we de route 1 op.  We nemen de linkertak (de rechtertak is ook route 1, maar dan een andere kant op).

De grote foto is 85 Kb

Rechts : Vanaf het pad kijken we op de zee uit, die lichtvlekken bevat doordat het zonlicht door gaten in het wolkendek valt.

Foto: Fred Triep

We volgen route 1. Na enige tijd daalt het pad en we krijgen het dorp Levanto te zien.

De grote foto is 149 Kb

Links: Uitzicht op Levanto vanaf het pad

Foto: Fred Triep

We dalen verder af en we komen bij het strand van Levanto uit. Daar pakken we de weg en na enige tijd slaan we rechtsaf de hoofdstraat in, die ons naar het station brengt.

Vanaf Levanto zijn we met de trein teruggekeerd naar Riomaggiore.

Peter Verstegen
Wandelingen in Cinque Terre
Topo- Aktief, Nijmegen, 2002
uitgave alleen verkrijgbaar bij hun wandelarrangementen

Kaartmateriaal

1:50.000 stafkaarten 1;25.000 stafkaarten
  Carta Territoriale Topographica, 1:25.000
Riviera di Levante, Isola Palmaria, Cinque Terre, Golfo della Spezia, Montmarcello
Edizione Multigraphic, Firenze
(met toeristen gidsje erbij)

Interessante links over Cinque Terre en het wandelen in dit gebied

Over the Cinque Terre bestaan inmiddels een behoorlijk aantal homepages. Binnenkort volgen hieronder een aantal links.

- deze links worden binnenkort aangevuld

Deze pagina is aangevuld op woensdag 24 december 2003.