Het Krijtlandpad, streekpad 7

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Klik op het kaartje links als je een grote gedetailleerde kaart (139 Kb) van de route wilt zien.
(Dit geldt ook voor de foto's hieronder !)

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje uit de gids (zie de foto rechts)

Algemene beschrijving

Het Krijtlandpad is één van de streekpaden in Nederland.  Dit streekpad is door de Stichting Lange- Afstand- Wandelpaden (SLAW) ontwikkeld. Evenals alle andere streekpaden in Nederland is het pad gemarkeerd m.b.v. rood-gele strepen. Het pad loopt rond door het hoge deel van Zuid- Limburg. De totale afstand van deze route is 90 km.

Gedetailleerde beschrijving van de route

Dit streekpad  loop ik samen met Marianne v. d. B. Wij lopen de tocht in een richting tegen de klok in. We zijn gestart op dinsdag 21 augustus 2001 in Maastricht.

Bij deze tocht heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een GPS apparaat (Garmin Emap) om gedetailleerde tochtgegevens te verzamelen. Op 2 van de 4 loopdagen is een exacte bepaling van de looptijd mislukt (door lege batterijen, respectievelijk slechte satellietontvangst)

dinsdag 21 augustus 2001

Met de trein ben ik naar Maastricht gereisd, waar ik met Marianne op het station heb afgesproken. We treffen elkaar om 11.00 uur.
Vanaf het station nemen we de Stationsstraat naar de Sint Servaasbrug over de Maas. Vanaf deze brug volgen we de Maasoever. We lopen langs het Bonnefantenmuseum en het provinciehuis.
Grote foto links is 89 Kb

Links, Op onze wandeling langs de oost oever van de Maas komen we langs het Bonnefantenmuseum

Foto: Fred Triep

Tot aan het dorpje Gronsveld volgen we de Maas. We wijken even naar het dorp af om een kopje koffie op het terras te drinken (aan de oostkant van de spoorlijn). Dan vervolgen we onze route via Oost- Maarland terug naar de Maas. Langs de Eijsder beemden  volgen we de Maas tot in Eijsden.
Grote foto links is 75 Kb, rechts 77 Kb

Links, Uitzicht op de Maas in de richting van Maastricht bij Eijsden
Rechts, Het kasteel Eijsden

Foto's: Fred Triep

Nadat we het kasteel Eijsden gepasseerd zijn, gaat de wandelroute omhoog. We kruisen de spoorlijn, lopen door Mariadorp en dan gaan we over de A2 het heuvelland in. Via een aantal rustige holle weggetjes komen we bij het Savelsbos aan. Dan lopen we langzaam het kalksteenplateau op.
Grote foto links is 113 Kb, rechts 104 Kb

Links, Holle weg ten zuiden van het Savelsbos
Rechts, Uitzicht op het Maasdal vanaf het plateau (Plateau van Margraten)

Foto's: Fred Triep

Op het plateau lopen we afwisselend in een open landschap en door bosjes.
Grote foto links is 139 Kb, rechts 156 Kb

Links, Het pad loopt over een open krijtlandschap met bosjes.
RechtsDoor het dichte struikgewas loopt een smal bospaadje

Foto's: Fred Triep

Rond half zeven komen we bij ons overnachtingsadres in Mheer aan.
gelopen afstand : 22 km looptijd (schatting) : ongeveer 6 uur

woensdag 22 augustus 2001

Vanaf het restaurant in de Dorpstraat lopen we de heuvels weer in. Na enige tijd zien we het dorpje Noorbeek onder ons. Via een voetpad en trappetjes dalen we af naar dit dorp. We volgen een klein stukje de Dorpstraat van het dorpje in oostelijke richting.
Grote foto links is 74 Kb, rechts 151 Kb

Links, Uitzicht op het dorp Noorbeek, dat we na een afdaling over enkele trappetjes bereiken
RechtsHotel Brigida in de Dorpstraat is een geliefd wandelhotel

Foto's: Fred Triep

Voorbij hotel Brigida slaan we rechtsaf, enige tijd later staan we weer op het plateau. We krijgen uitzichten te zien op het Gulpdal en het dorpje Slenaken. We volgen nog enige tijd de bovenrand van het plateau langs het Gulpdal. Dan lopen we door een weiland naar beneden naar Slenaken.
Grote foto links is 118 Kb

Links, Terwijl we door het weiland naar beneden lopen, kijken we uit op het dorp Slenaken

Foto: Fred Triep

Na een pauze op een terras in Slenaken steken we de Gulp over. Een omhoog klimmend voetpad brengt ons weer op het plateau. We kunnen genieten van de uitzichten terug op Slenaken.
Grote foto links is 112 Kb

Links, Op onze wandeling omhoog kijken we terug op het dorpje Slenaken

Foto: Fred Triep

Dan komen we op een pad door het Onderste Bosch en even later door het Bovenste Bosch.
Grote foto links is 157 Kb, rechts 158 Kb

Links, Bospaadje door het Bovenste Bosch
Rechtsidem

Foto's: Fred Triep

We komen het bos uit en we volgen een landweg naar beneden naar het gehucht Terziet. We hebben nu mooi uitzicht op het Geuldal.
Grote foto links is 121 Kb

Links, We kijken uit op de maïsvelden en het Geuldal, als we het Bovenste Bosch verlaten

Foto: Fred Triep

We lopen nog eenmaal omhoog, de Smidsberg op. Dan dalen we weer af, steken de Geul over en langs de Volmolen volgen we de Geul.
Grote foto links is 133 Kb

Links, De Volmolen in de Geul bij Epen

Foto: Fred Triep

Bij de volgende brug verlaten we even de route. We steken de Geul weer over en langs de asfaltweg lopen we naar ons overnachtingadres aan de onderkant van Epen.
gelopen afstand : 15 km looptijd (volgens de Garmin eMap) : 4 uur 25 minuten

donderdag 23 augustus 2001

We steken de Geul weer open en we pakken de route weer op. We volgen een pad, dat steil omhoog gaat. We kunnen nog even van de uitzichten op Epen genieten, voordat we het Vijlener bosch  ingaan.
Grote foto links is 76 Kb, rechts 128 Kb

Links, Uitzicht op Epen vanaf de helling aan de oostkant van de Geul
Rechts, Pad door het Vijlener Bosch met varens

Foto's: Fred Triep

De rest van de ochtend lopen we  door het Vijlener bos naar het drielandenpunt op de Vaalserberg. Op een plekje, waar we uitzicht op het land ten noorden van het Vijlener Bosch hebben, zie ik een mooie boomstronk.
Grote foto links is 85 Kb

Links, Langs het pad staat een mooie boomstronk

Foto: Fred Triep

Netto maken we door het bos vanaf Epen naar Vaals een klim van 200 meter. We nemen een koffiepauze op het terras op het drielandenpunt (321 m) en nemen daarna de lift omhoog in de uitzichttoren.
Grote foto links is 67 Kb

Links, Uitzicht op België in zuidwestelijke richting vanaf de uitzichttoren op het Drielandenpunt

Foto: Fred Triep

Dan lopen we door het bos omlaag naar Vaals. Bij de kerk in Vaals vervolgen we onze route in westelijke richting. We passeren het slot.
Grote foto links is 128 Kb

Links, Het slot van Vaals

Foto: Fred Triep

Aan de westkant van het dorp verlaten we Vaals.
Over een lengte van 1 km volgen we door een weiland de Zieversbeek. Dan komen we weer op een asfaltweg uit. We volgen nu nog enige tijd rustige asfaltweggetjes, die ons door de gehuchtjes Holset  en Harles leiden. Aan het einde van de middag bereiken we het dorp Vijlen, waarvan we de "ingepakte" kerktoren  al enige tijd eerder in de heuvels gezien hebben.
gelopen afstand : 20 km looptijd (schatting) : ongeveer 5 uur

vrijdag 24 augustus 2001

We lopen bij de kerk naar beneden en passeren een bruggetje naast een voorde. We volgen nog enige tijd wat asfaltweggetjes, totdat we op een voetpad komen, dat door de weilanden van de Mechelderbeek loopt. Via het dorpje Hilleshagen komen we in Wijswiller aan. Daar kruisen we de Rijksweg en dan lopen we over een rustige asfaltweg die ons langzaam omhoog voert naar het plateau (Kruisberg). Een voetpad door het akkerland brengt ons weer omlaag naar het dorpje Wittem, waar we een pauze nemen op een terras tegenover het klooster.
We lopen weer naar de rijksweg, volgen hem tot over de Geul en dan nemen we een voetpaadje, dat ons aan de overkant van de weg door de weilanden langs het Geuldal leidt. Dan klimmen we de Gulpenerberg en dan passeren we het Mariabeeld. Bij het terras nemen we het trappenpad weer omlaag, zodat we enige tijd later in het centrum van Gulpen staan. Na een eetpauze op de markt lopen we weer omhoog. Een rustige asfaltweg brengt ons weer op het plateau ten noordwesten van Gulpen. Dan volgen we enige tijd allerlei zigzagweggetjes over het plateau, waarbij we onder andere het Gerendal kruisen. Dan volgt de afdaling door een bos (Biebosch) naar Valkenburg. We komen bij de Rijksweguit naar Schin op Geul. We worden nog even omhoog geleidt, langs het Sprookjesbos naar de Wilhelminatoren. Hier beëindigen we voorlopig onze wandelroute. We nemen onze rugzakken op schoot en we dalen via de stoeltjeslift af naar Valkenburg.
In Valkenburg nemen we de trein terug naar Maastricht. Later in het jaar gaan we route voortzetten.

gelopen afstand : 21 km looptijd (volgens de Garmin eMap) : 4 uur 54 minuten

zaterdag 10 november 2002

Ik tref Marianne op het station in Maastricht.om 11.00 uur. We nemen de trein naar Valkenburg. Daar pakken we de route op bij de Wilhelminatoren. We volgen de weg, die onderlangs de helling door het Geuldal naar het westen loopt. Deze weg gaat later over in een pad. We hebben mooi uitzicht op bomen, die vol zitten met maretak. Daarna lopen we door het dorpje Geulhem.
Even voorbij Geulhem gaan we linksaf de helling op. We slingeren door het bos en enige tijd later kijken we uit over het Geuldal. Daarna gaan we het Margratenplateau op en we komen in het dorpje Berg uit. Daar vinden we een cafe, waar we pauze nemen.
Daarna lopen we nog even over open terrein. Dan duiken we weer het bos in, dat over dezuidhelling van het Geuldal ligt. Als we een half uur later het bos uitkomen zien we naar het westen het dorpje Amby liggen en daarachter Maastricht.  We dalen af naar Amby. Onze route naar het eindpunt bij het station Maastricht loopt nu voornamelijk door stedelijk gebied. Het is het minst aantrekkelijke deel van het hele streekpad, maar we kunnen dit deel wel snel aflopen. Omstreeks 16.00 uur zitten we in een van de cafe's tegenover het station aan het bier.
gelopen afstand : 12,5 km

Overnachtingsadressen

Voor de overnachtingsadressen langs dit pad ga ik een aparte pagina "Overnachtingsadressen lang het Krijtlandpad" maken. Het bevat adressen uit de gids en adressen, die wij onderweg krijgen. Mocht je ook een nieuw adres weten, laat het mij dan weten via email.

Overnachtingsadressen langs het Krijtlandpad

SLAW, Amersfoort, 1997
ISBN 90- 71068- 35- 8

Overzichtskaart 2006- 2008 Lange Afstandspaden Nederland, 1:500.000
Overzicht wandelmogelijkheden- dagtochten- overnachten onderweg- nuttige adressen- tips
Stichting Wandelplatform- LAW, Amersfoort, 2006
ISBN 90-71068-68-4
bestellen: slaw@wandelnet.nl

GPS gegevens

Binnenkort kunt u van deze pagina ook de Waypoints van een GPS route downloaden.

Links

Op de volgende pagina's vind je meer informatie over het Krijtlandpad en wandelen in het Krijtland:

Deze pagina is het laatst aangepast op donderdag 21 juni 2012.

Voor aanvullingen en wijzigingen, stuur mij een email: