Eén en tweedaagse voettochten in de Wallowa mountains (NO Oregon, VS)

Het kaartje links is een bewerking van een overzichtskaartje van Alamo Autoverhuur
Het paarse kader geeft de ligging van de Wallowa Mountains aan

Het kaartjes rechts is een uitvergroting van het kader in de overzichtskaart links

Klik op het kaartje rechts, als je een grote gedetailleerde kaart ( 298 Kb) van de Wallowa Mountains en de gemaakte tocht wilt zien

Dit kaartje is een
bewerking van de kaart

Algemene beschrijving van het gebied

De Wallowa Mountain is een verspreid berggebiedje in het Noordoosten van Oregon, even ten westen van de Hells Canyon (het canyon van de Snake river en zijn zijrivieren), ten noordoosten van Baker City. Dit gebied wordt ook wel de Oregon Alpen genoemd, omdat dit berglandschap erg veel op de Alpen lijkt. Eén van de hoogste bergen rondom Ice lake lijkt op de Europese Matterhorn en heet daarom ook Matterhorn.
De Wallowa Mountains ligt op het Columbia plateau en zou volgens geologen zijn ontstaan uit een eiland, dat in geologische tijden in de zee lag tussen de Cascades en de Rocky Mountains. In vergelijking met de omringende hoogvlakte is het een echt berggebied. Het gebied is het beste te bereiken vanaf Joseph (aan de noordkant van het gebied) via de weg langs het Wallowa Lake naar Walowa Lake Trailhead.

Algemene beschrijving van de tochten

In dit gebied heb ik een dagtocht en een tweedaagse tocht gemaakt. Beide tochten liep ik met Margriet vanaf Wallowa Lake Trailhead   omhoog en later weer omlaag. Wallowa Lake Trailhead ligt ongeveer een kilometer ten zuiden van Wallowa Lake, waar wij enige dagen kampeerden op de campground van het Wallowa Lake State Park.

De dagtocht naar Ice Lake (8,2 mijl of 13,2  km omhoog en diezelfde afstand weer omlaag) maakten we van Wallowa Lake Trailhead (ongeveer 1400 m) naar Ice Lake (2393 m) op maandag 8 juli 2002. Dat bleek voor één dag een behoorlijk wandeling, onder ander ook omdat we pas rond 10.30 uur konden starten tengevolge van regen in de ochtend. De laatste honderd meters naar het meer heb ik in een heel rap tempo alleen gedaan, zodat ik maar tien minuten bij Ice Lake geweest ben. Het is raadzaam deze tocht als een tweedaagse tocht te maken (tenzij u vroeg kunt vertrekken vanaf de trailhead).

De tweedaagse tocht (6 mijl of 9,2 km omhoog en diezelfde afstand weer omlaag) vanaf Wallowa Lake Trailhead (ongeveer 1400 m) naar Aneroid Lake  (2297  m) maakten wij op woensdag 10 juli omhoog. Op donderdag 11 juli 2002 liepen we weer terug. Hoewel het  hoogteverschil slechts honderd meter minder was dan die van de dagtocht, was de afstand veel korter dan die van de dagtocht naar Ice Lake.

We hadden, achteraf gezien, dus beter een tweedaagse tocht naar Ice Lake en een dagtocht naar Aneroid Lake kunnen maken.

Gedetailleerde beschrijving van de tochten

- Binnenkort kunt u ook de grote foto's zien van de tweede tocht.

route 1 (dagtocht naar Ice Lake, route 1820 en 1808 op de kaart, op en neer in totaal 26,4 km)

maandag 8 juli 2002

Deze ochtend hebben we een tijd gewacht op het stoppen van de regen. Rond 10.30 uur gingen we met onze huurauto en onze dagrugzakken naar Wallowa Lake Trailhead. Enkele meters voorbij de trailhead is er een splitsing. We slaan hier rechtaf en volgen het pad, dat de East Fork Wallowa River oversteekt en het dal van de West Fork Wallowa River ingaat. Langzaam klimt het pad omhoog langs de dalrand. Na ongeveer 500 meter komen we bij een splitsing. Het pad naar rechts gaat naar de Joseph Peak Mountains en dit pad negeren we. Ons pad klimt verder omhoog, terwijl we rechts de West Fork zien stromen.

Grote foto links is 131 Kb

foto 1, Het dal van de West Fork river

Gedurende 2,8 mijl (4,5 km) klimt het pad langzaam naast de rivier omhoog het dal in, totdat we bij een splitsing komen. Hier gaan we rechtsaf (route 1808) het pad in naar de brug over de rivier.

foto 2, Uitzicht vanaf het pad omhoog naar de bergen rondom Ice Lake

Na de passage van de rivier volgt het pad vele slingers omhoog, waarbij we regelmatig kunnen uitkijken op de Adam Creek en zijn  stroomversnellingen.

Grote foto links is 131 Kb

foto 3, Watervallen in de Adan Creek

Halverweg de route is er een open plek. Margriet besluit hier te wachten, terwijl ik nog probeer bij Ice Lake te komen. Het pad gaat het bos in en er volgen vele slingers omhoog langs een bergwand.

foto 4, Uitzicht op de bergwand aan de oostkant van de West Fork door het zijdal van de Adam Creek, gemaakt tijdens de beklimming naar Ice Lake

Rond 15.00 uur bereik ik een zadel in de bergwand, waardoor ook Adam Creek stroomt. Het pad gaat nu vlakker lopen en tien minuten later sta ik een paar meter boven Ice Lake. Hier geniet van het bergmeer, maak een paar foto´s en bewonder de Matterhorn.

Grote foto links is 131 Kb en rechts 123 Kb

foto 5, Uitzicht op Ice Lake vanaf het pad

foto 6, Uitzicht op Ice Lake, met op de achtergrond de Matterhorn

Daarna daal ik weer af. Omstreeks 18.30 uur zijn we weer bij de trailhead terug.

route 2 (tweedaagse tocht naar Aneroid Lake, route 1804 op de kaart, omhoog 9,6 km, omlaag ook 9,6 km)

woensdag 10 juli 2002

Om 9.30 vertrekken we vanaf de trailhead. We hebben nu de grote rugzakken (met tent, pannen en wat eten) mee. Enkele meters voorbij de trailhead komen we weer bij de splitsing. Nu slaan we niet rechtsaf, maar gaan rechtdoor. Dit pad gaat het dal van East Fork Wallowa River in.

Vrij snel kruisen we de rivier. Het pad gaat daarna flink omhoog en het is ook veel warmer dan op maandag 8 juli. Na 1,6 km komen we bij een stuw in de rivier. Er is een pad, dat aan de andere kant van de rivier omhoog gaat, maar dat negeren we. Ons pad gaat langzaam verder omhoog, terwijl links van ons de rivier loopt. Halverweg onze tocht naar Aneroid Lake kruisen we East Fork. Na enige tijd blijkt er een splitsing te komen, het ene pad loopt langzaam omhoog langs de rivier, het andere pad gaat steiler omhoog maar loopt later vlakker. Wij nemen het steile pad.
In het begin van de middag komen we op een open plek in het bos, het wordt smoorheet en de rugzakken lijken wel van lood. We passeren een klein meertje aan de linkerkant, Roger Lake. Het is omstreeks 14.00 uur als Aneroid Lake bereiken. We zetten de tent op en genieten de namiddag en de avond van de uitzichten op het meer. Ondertussen leveren we strijd met de steekvliegen, die op elk open plekje huid proberen te steken.

donderdag 11 juli 2002

Na een rustig ontbijt overwegen we toch redelijk snel af te dalen. We hadden tot na de middag willen wachten, om in de namiddag af te dalen. Maar de steekvliegen blijven ons plagen, zodat we rond 10.00 uur afdalen. We lopen dezelfde weg terug en omstreeks 13.00 uur zijn we weer bij de trailhead.

Hoogte en Navigatiegegevens

De onderstaande gegevens heb ik bepaald m.b.v.de E Map GPS ontvanger van Garmin.

Waypoint Route Hoogte Noorderbreedte Westerlengte
Wallowa Lake (enkele meters van zuidkant van meer)   1332 m N 45° 17,063 ' W 117° 12,705 '
Wallowa Lake State Park (kampeerplek)   1389 m N 45° 16,747 ' W 117° 12,793 '

Donna Lynn Ikenberry
Hiking Oregon
Falcon Publsihing Company
ISBN: 1560445718; Revised edition (July 1997)
Bestellen bij Amazon.com

Imus Geographics, Eugene, 1995
schaal 1: 100.000

Links over wandelen in de Wallowa Mountains

Algemene links over de Wallowa Mountains en wandelen in deze bergen

Links over de wandeling naar Ice Lake

Links over de wandeling naar Aneroid Lake

Deze pagina is aangevuld op maandag 23 juni 2003.